Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, dÄ var det dags att uppgradera datorn. Har kollat runt lite pÄ forum och i tester och kommit fram till följande komponenter.

PROCESSOR

Intel Core 2 QUAD Q6600

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R

MINNE

2 Gb

Corsair TWIN2X2048

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...t=2048TWX2800C5

MODERKORT

Gigabyte GA-P35-DS3 iP35

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=GIGP35-DS3

GRAFIKORT

XFX GeForce 8800GTS

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...XFXGF88GTS-320E

Dessa fyra komponenter kostar tillsammans 7752 kr

Sen behÄller jag följande av det jag redan har.

NÄTAGREGAT

Antec Neo HE 430

https://www.datorbutiken.com/home/default.a...ct=ANTNEOHE430W

LJUDKORT

ESI Juli@

LÅDA

Antec Case PerformanceOne P150

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=ANP150-430

MONITORER

2 st Samsung 931BF 19"

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...roduct=SAM931BF

Ska köra Cubase 4 under Windows Vista i framtiden var tanken. Grafikkortet Àr sÄ pass fett för att Àven vill kunna lira spel dÄ och dÄ.

Om nÄn kunnig ville kolla igenom och se sÄ det inte finns nÄgra kÀnda konflikter/problem med dessa komponenter dÄ det handlar om audio skulle jag vara tacksam.

Annons
Postat

1 Gb till i ram skulle inte skada... ram-minne Ă€r ju inte sĂ„ dyrt idag heller. Ska du dessutom uppgradera till Vista sĂ„ kan det behövas. Annars ser det riktigt bra ut. Vi kan byta om du vill... 🙂

Postat (redigerat)
1 Gb till i ram skulle inte skada... ram-minne Ă€r ju inte sĂ„ dyrt idag heller. Ska du dessutom uppgradera till Vista sĂ„ kan det behövas. Annars ser det riktigt bra ut. Vi kan byta om du vill... 🙂

Jo, mer minne fÄr bli en framtidsfrÄga dÄ jag uppdaterar till Cubase 4 och Vista. Har inte rÄd med allt pÄ en gÄng =). SÄ jag kommer köra SX och XP ett tag till.

Ser ju bra ut!

Vad kostar alltihop?

7752 kr. Moderkort, minne, GPU och CPU Àr det dÄ.

Se till sÄ att ditt ljudkort har drivrutiner för Vista. Annars tycker jag att det ser bra ut.

Ahh, det har jag inte tÀnk pÄ iofs. Men som sagt Vista blir ett framtidsprojekt men skall ÀndÄ kolla upp det.

Trycker nog pÄ bestÀllknappen nu dÄ.

Redigerat av BozoB
Postat (redigerat)

Bara en fundering, rÀcker det med 430W nÀtagg Ät det dÀr grafikkortet?

Det dÀr grafikkortet kan dra upp till 300W vid belastning...

Kör du dessutom med mer Àn en hÄrddisk sÄ Àr det nog grÀnsfall.

"A single GeForce 8800 GTS requires you to have a 450 Watt power supply unit at minimum"

Redigerat av aburman
Postat (redigerat)
Bara en fundering, rÀcker det med 430W nÀtagg Ät det dÀr grafikkortet?

Jo, det undrar jag lite ocksÄ. Har frÄgat exakt samma frÄga pÄ datorforum och fÄtt lite varierande svar. GrÀnsfall alltsÄ.

NÄgra kommentarer jag fick:

"Ett Antec NeoHE 430W bör klara burken ovan. Det Àr ju ett kvalitativt aggregat som tillverkas av Seasonic och kan leverera 32A pÄ 12V-linan."

"NÀtagget rÀcker och blir över, dock sÄ vet jag inte om nÀtagget klarar av att köra ditt system i SLI."

"Komplett.se rekommenderar t.ex. 520 watt till 8800..

Sen kan man frÄga sig hur objektivt det Àr.."

"All krav pÄ nÀtagg baseras pÄ att man har dom fetaste processorerna och moderkort i datorn samt en marginal."

Har tvÄ hÄrddiskar i för tillfÀllet.

TÀnkte iaf testa och sÄ fÄr man vÀl se..

Redigerat av BozoB
Postat

Jag tycker att du ska lugna dig lite och fundera över ett annat grafikkort.

I studion vill du inte ha en geting som vĂ€snas i datorn - och det Ă€r vad du fĂ„r med ett grafikkort som kyls med flĂ€kt. de dĂ€r smĂ„ flĂ€ktarna vĂ€snas som 17... â˜ș

Leta samtidigt upp en CPU-flÀkt frÄn Zalman, Scythe, Arctic Cooling eller liknande - för Intels originalflÀkt Àr verkligen hemsk, sp den vill du inte anvÀnda...

Postat

Tack för svaret Claes men jag ser inget riktigt bra alternativ vad det gÀller grafikkortet.

Denna dator skall jag anvÀnda hemma. Till surfande, spelande och musik. Sen har jag tillgÄng till en liten studio dÀr förhÄllandena Àr lite bÀttre(och skall göras Ànnu bÀttre med ny lyssning hoppas jag). Hemmadatorn skall alltsÄ i första hand anvÀndas för att producera och mixa musik och studiodatorn till att slutmixa, "mastra" och spela in.

AngÄende flÀkt/kylning sÄ var det en bra ide som jag inte tÀnkt mkt pÄ. Kollade tester och det verkar som den hÀr ska vara prisvÀrd:

Scythe Infinity

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=SCINF-1000

409:-

Riktigt stor bara. 12,5x11,6x16 cm.

Hur vet man att den gÄr in i lÄdan och fÄr plats pÄ moderkortet?

Postat (redigerat)

I studion vill du inte ha en geting som vĂ€snas i datorn - och det Ă€r vad du fĂ„r med ett grafikkort som kyls med flĂ€kt. de dĂ€r smĂ„ flĂ€ktarna vĂ€snas som 17... 😏

Leta samtidigt upp en CPU-flÀkt frÄn Zalman, Scythe, Arctic Cooling eller liknande - för Intels originalflÀkt Àr verkligen hemsk, sp den vill du inte anvÀnda...

Jag tycker Intels flÀktar Àr helt ok.. köpte alltid Zalman och dyl innan, men sÄ testade jag originalet nÀr jag började köra core duo.. mÀrkte ingen skillnad direkt.

Gigabyte, Àr de bra? Har ingen aning. Jag kör alltid ASUS, de brukar vara testvinnare och sÄ.

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

I studion vill du inte ha en geting som vĂ€snas i datorn - och det Ă€r vad du fĂ„r med ett grafikkort som kyls med flĂ€kt. de dĂ€r smĂ„ flĂ€ktarna vĂ€snas som 17... đŸ€Ș

Jag tycker Intels flÀktar Àr helt ok.. köpte alltid Zalman och dyl innan, men sÄ testade jag originalet nÀr jag började köra core duo.. mÀrkte ingen skillnad direkt.

Gigabyte, Àr de bra? Har ingen aning. Jag kör alltid ASUS, de brukar vara testvinnare och sÄ.

Samma hĂ€r, ASUS, dom har heatpipe pĂ„ sina nyare kort oxĂ„ - kan vara vĂ€rt att kolla upp 😏

Postat
Hur vet man att den gÄr in i lÄdan och fÄr plats pÄ moderkortet?

Du kan ju mÀta frÄn moderkortet och ut till sidan. FlÀkten Àr 16 cm och din lÄda Àr? 20 cm? DÄ ska det fÄ plats beroende pÄ hur lÄngt ifrÄn chassit moderkortet sitter, men du hade vÀl lÄdan redan hemma?

Annars fĂ„r du modda chassit lite... 😏

Postat (redigerat)

I studion vill du inte ha en geting som vÀsnas i datorn - och det Àr vad du fÄr med ett grafikkort som kyls med flÀkt. de dÀr smÄ flÀktarna vÀsnas som 17... :rolleyes:

Jo det verkar iaf som att intels flÀkt Àr klart sÀmre iaf dÄ det gÀller kylning. PÄ sweclockers test sÄ Àr processorn 13 grader C varmare med Intel Àn med den kylaren jag tittade pÄ + att den lÀt vÀrre(subjektiv bedömning i detta test.)

Gigabyte skall vara helt ok. ASUS dĂ€remot har slĂ€ppt en hel del kort pĂ„ senare tid som haft problem med bĂ„de det ena och det andra. Har inte nĂ„n vidare koll dock. 🙂 Tog nĂ„t som rekomenderades frĂ„n flera hĂ„ll bara.

Redigerat av BozoB
Postat
Ser ju bra ut!

Vad kostar alltihop?

7752 kr. Moderkort, minne, GPU och CPU Àr det dÄ.

Hmm..det var ju iofs inte allt men men...never mind. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.