Jump to content
Annons

Använda två datorer i inspelning


Acidman

Recommended Posts

Jag tänkte börja spela in musiken jag gör i Cubase. Just nu använder jag följande:

-extern mixer

-MOTU UltraLite

-303 (hårdvara)

-Virus TI (via USB)

-VSTi

När jag experimenterade lite med Audio Mixdown får jag med alla ljud, utom 303'an förståss. Vad jag förstår måste jag spela in 303 seperat till Audio. Men jag måste höra det andra också, så jag vet hur jag ska vrida på rattarna.

Därför tänkte jag använda min andra dator att spela in på. Alltså från min externa mixer till ljudkortet, och spela in på den samtidigt som jag kör musiken i realtid på "musikdatorn".

Frågan är om det finns bättre alternativ som är smidigare? Om jag skulle köpa en hårddiskinspelare eller liknande, är det väl i praktiken samma sak som jag tänkt göra, fast jag använder en annan dator istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Innan Audio mixdown hör du väl synthen? Isf får du göra din audio mixdown i realtid, borde finnas ett val för det. Då kommer den med. Så fungerar det i Logic iaf.
Jag kn höra alla syntharna osv, men 303 är kopplad till en ingång på min externa mixer. Den hörs inte i wav-filen jag skapar via Audio mixdown. Virus hör jag, men den kör jag via USB.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara spela in den på ett nytt audiospår medan du justerar i realtid...? Det verkar onödigt bökigt att ha en dator till...
Med andra ord spelar jag in två gånger? Först en gång för mina VSTi osv, sedan en ny för min 303? Jag vill kunna höra alla ljuden när jag sparar 303 eftersom jag måste ratta på den live.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara spela in den på ett nytt audiospår medan du justerar i realtid...? Det verkar onödigt bökigt att ha en dator till...
Med andra ord spelar jag in två gånger? Först en gång för mina VSTi osv, sedan en ny för min 303? Jag vill kunna höra alla ljuden när jag sparar 303 eftersom jag måste ratta på den live.

Den är alltså inte kopplad med midi till datorn och sedan lajnad till ett audiospår? För om den är det borde du kunna bounca i realtid i Cubase istället för offline bounce (ursäkta om temerna inte stämmer, kör Logic själv) och då ska den komma med på slutfilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Direct out på den externa mixern kan du skicka iväg 303:ans ljud till ljudkortet och spela in den på ett audiospår, utan de andra instrumenten kommer med.

Annars kan du säkert använda en Aux-tappning och skicka till ljudkortet.

Då spelar du först in 303:an på ett audiospår. Sedan kommer allt med när du gör en Audio mixdown.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Direct out på den externa mixern kan du skicka iväg 303:ans ljud till ljudkortet och spela in den på ett audiospår, utan de andra instrumenten kommer med.

Annars kan du säkert använda en Aux-tappning och skicka till ljudkortet.

Då spelar du först in 303:an på ett audiospår. Sedan kommer allt med när du gör en Audio mixdown.

Jag tänkte mig något liknande, men istället från mixer till ljudkortet, så kopplar jag in 303 direkt in på ljudkortet. Men så tänkte jag vidare för att slippa spara i olika Audio-spår, varför inte koppla utgången på mixern till ingången på ljudkortet? Då sparas allt ner på samma gång.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Direct out på den externa mixern kan du skicka iväg 303:ans ljud till ljudkortet och spela in den på ett audiospår, utan de andra instrumenten kommer med.

Annars kan du säkert använda en Aux-tappning och skicka till ljudkortet.

Då spelar du först in 303:an på ett audiospår. Sedan kommer allt med när du gör en Audio mixdown.

Mixern har inga direct out, så jag kopplade via aux out. Fungerade bra. Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...