Jump to content
Annons

Erfarenhet av Formac disk?


Cykeln

Recommended Posts

Är det någon som använder och/eller har erfarenhet/kunskap om

Formac disk maxi oxygen 500 GB Triple Interface

som kan råda eller avråda till köp av denna

Som alternativ har jag

Western digital mybook pro edition, 500 gb, usb/fw800/400

Ska användas till nya Imac för att lägga musikfiler/projekt

Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alltså jag är ingen expert på diskar men western digital är ett kvalitets märke.. format disc maxi låter som en diskdrive till C64 ungefär..

Jag tyckte också att det lät så på namnet - så här beskrivs den på Macotekets hemsida:

Extern hårddisk med överlägsna prestanda

Förutom USB 2.0 och FireWire 400 har Formacs nya disk maxi även FireWire 800 - perfekt för dig som vill ha ut bästa möjliga prestanda från hårddisken. Dessutom är den på flera andra sätt en vinnare - det snygga vita höljet är mycket kompakt, ljudnivån är rekordlåg men ändå har den rätt specifikationer.

Kombinationen av hastighet och hög lagringskapacitet gör detta till ett utmärkt val för den professionella användaren - både för arbete och säkerhetskopior - eller för hemanvändaren som vill ha goda prestanda

Egenskaper:

- Tre gränssnitt: FireWire 800 för fenomenal hastighet samt FireWire 400 och USB 2.0

- Fungerar med både Mac och PC

- Utmärkt för arbete, digitala media eller säkerhetskopiering.

- Tyst drift

- Elegant design

- Två års garanti

Specifikationer:

- 500 GB hårddisk

- 16 MB cache

- 7200 RPM

Link to comment
Dela på andra sajter

Western Digital är bra diskar, men de låter mer än Seagate och Samsung - något som kan vara viktigt i studion... 😉

Den där Format beskrivs som just en tyst disk (se ovan)

Har du förslag på en Seagate eller Samsung som passar för ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Western Digital är bra diskar, men de låter mer än Seagate och Samsung - något som kan vara viktigt i studion... 😠

Den där Format beskrivs som just en tyst disk (se ovan)

Har du förslag på en Seagate eller Samsung som passar för ändamålet?

Jag har inte koll på kompletta externa diskar, utan när jag behöver någon sådan, så brukar jag köpa den externa lådan och disken separat - för då vet jag garanterat vad det är för disk som sitter i. Många av märkena som förekommer, använder den disk som råkar vara billigast för stunden - och därför kan man inte alltid vara säker på vilket fabrikat det blir på disken (gäller förstås inte för de hårddisktillverkare som gör egna externa lösningar 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag är ingen expert på diskar men western digital är ett kvalitets märke.. format disc maxi låter som en diskdrive till C64 ungefär..

Jag tyckte också att det lät så på namnet - så här beskrivs den på Macotekets hemsida:

Extern hårddisk med överlägsna prestanda

Förutom USB 2.0 och FireWire 400 har Formacs nya disk maxi även FireWire 800 - perfekt för dig som vill ha ut bästa möjliga prestanda från hårddisken. Dessutom är den på flera andra sätt en vinnare - det snygga vita höljet är mycket kompakt, ljudnivån är rekordlåg men ändå har den rätt specifikationer.

Kombinationen av hastighet och hög lagringskapacitet gör detta till ett utmärkt val för den professionella användaren - både för arbete och säkerhetskopior - eller för hemanvändaren som vill ha goda prestanda

Egenskaper:

- Tre gränssnitt: FireWire 800 för fenomenal hastighet samt FireWire 400 och USB 2.0

- Fungerar med både Mac och PC

- Utmärkt för arbete, digitala media eller säkerhetskopiering.

- Tyst drift

- Elegant design

- Två års garanti

Specifikationer:

- 500 GB hårddisk

- 16 MB cache

- 7200 RPM

Det verkar som att vi ligger i fas vad gäller hårddiskletandet! Visst är det svårt att hitta externa hårddiskar med hög prestanda? Jag har utgått ifrån Digidesigns rekommendationer vad gäller prestanda, och med de måtten mätt finns det typ inga diskar att köpa... Fast då skall ju tilläggas att jag i första hand letar efter mobila, lätta hårddiskar.

Vad jag har förstått så är en viktig parameter genomsnittlig söktid, som enl. Digidesign helst skall ligga under 10 ms. Det talas också en del om att det skall vara rätt chipset (?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att vi ligger i fas vad gäller hårddiskletandet! Visst är det svårt att hitta externa hårddiskar med hög prestanda? Jag har utgått ifrån Digidesigns rekommendationer vad gäller prestanda, och med de måtten mätt finns det typ inga diskar att köpa... Fast då skall ju tilläggas att jag i första hand letar efter mobila, lätta hårddiskar.

Vad jag har förstått så är en viktig parameter genomsnittlig söktid, som enl. Digidesign helst skall ligga under 10 ms. Det talas också en del om att det skall vara rätt chipset (?).

Svårt är bara förnamnet!

När jag förstått att det är nödvändigt med en särskild (snabb, tyst) disk för musikfiler/projekt beställde jag en Lacie-disk tillsammans med en Imac. Läste då i någon tråd att de var i princip värdelösa. Kollade sen på Maxtor och var på väg men då hittade jag trådar om att dessa krachar i stort sett undantagslöst. Sen fick jag tips om Western digital och tänkte beställa men de ska tydligen låta mer än Seagate. Men hur vet man att dessa är bra? ...

Formac disken finns på Macotekets hemsida - beskrivningen låterju bra men ....

Jag ska ha min till en Imac så den behöver ju inte vara så mobil.

Vet inte riktigt vad chipset är men har också läst att det är viktigt att det är ett "rätt" sådant för att PT ska fungera. Har själv PT le men det fungerar i stort sett inte alls på min pc - kanske beroende på att jag har "fel" chipset. Gäller kanske också för hårddiskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

VÄLDIGT viktigt att tänka på att tex usb 2.0 har en överföringshastighet på 440 mbits alltså ca 40 mb/s.

Är inte helt säker, men har för mig att firewire 400 ligger på nästan samma.

Så egentligen spelar det mindre roll om disken är tex 7400 rpm o.s.v eftersom usb/(firewire?) sölar ner allt

hur mycket som helst ändå (jämfört med interna diskar).

Och då är ju det också ett maxvärde (440 mbits).

Vad jag tycker är att ett externt disk är endast i gott syfte om man har en bärbar eller har behov att flytta stora mänger data/ha med sig enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

VÄLDIGT viktigt att tänka på att tex usb 2.0 har en överföringshastighet på 440 mbits alltså ca 40 mb/s.

Är inte helt säker, men har för mig att firewire 400 ligger på nästan samma.

Teoretiskt, ja. Firewire400 ligger på 400mbit/s (därav namnet :rolleyes: ) - alltså lite långsammare än USB2 med sina 440mbit/s. I alla praktiska tester jag har sett hittills, har dock Firewire400 visat sig vara lite snabbare än USB2. Dessutom belastar USB alltid CPU:n - något som Firewire inte gör. Trevligare i musikburkar, eftersom man kanske lyckas pressa in ett par extra plugins tack vare det... 😏

Så egentligen spelar det mindre roll om disken är tex 7400 rpm o.s.v eftersom usb/(firewire?) sölar ner allt

hur mycket som helst ändå (jämfört med interna diskar).

Jag har inte gjort några liknande tester på senare tid, men för läääänge sedan testade jag att spela upp 50 audiospår samtidigt - från en 5400 RPM-disk (datorn var på 450MHz om jag kommer ihåg rätt) - och det var inga problem alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort några liknande tester på senare tid, men för läääänge sedan testade jag att spela upp 50 audiospår samtidigt - från en 5400 RPM-disk (datorn var på 450MHz om jag kommer ihåg rätt) - och det var inga problem alls...

OK, så ni menar då att skaffa en 7200 rpm-disk är lite överdrivet, och att det går minst lika bra med en 5400? Det är ju lättare att hitta billiga 5400-diskar, det är ju ett som är säkert iaf.

Varför har Digidesign alltid så väldigt tilltagna system rekommendationer? Läs på http://digidesign.com/index.cfm?langid=151...mp;itemid=23142 om deras hårddiskrekommendationer t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort några liknande tester på senare tid, men för läääänge sedan testade jag att spela upp 50 audiospår samtidigt - från en 5400 RPM-disk (datorn var på 450MHz om jag kommer ihåg rätt) - och det var inga problem alls...

och då var det antagligen usb 1? Eller vad det nu heter så hastighet är nog inget man behöver oroa sig för.

Däremot garanti och kvalite är ju viktigt. Maxtors interna har jag hört att många haft strul med.

Min har dock funkat felfritt länge.

Seagate har jag hört bra om 😄 och de har iallafall 5 års garanti på interna diskar. Kanske det är samma på externa?

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har inte gjort några liknande tester på senare tid, men för läääänge sedan testade jag att spela upp 50 audiospår samtidigt - från en 5400 RPM-disk (datorn var på 450MHz om jag kommer ihåg rätt) - och det var inga problem alls...

och då var det antagligen usb 1?

Skämtar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämtar du?

Man kan aldrig ta allt förgivet. Jag kan in säkert veta vad Claes menar med länge sedan.

Det kan fast vara 3 år sedan och möjligheten finns ju att han köpt/råka äga ett pci-kort med usb 2.0 anslutningar.

Förvisso chansen inte kanske är speciellt stor.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Western Digital MyBook har fått väldigt mycket negativa betyg på prisjakt.nu Det är dock Standard versionen som verkar gå sönder väldigt ofta.

Sen skulle väl jag rekommendera en extern hårddisk vars chassi är i metall istället för billig plast. Hållbarhet och bättre värmeledning. Iomega kör med metall chassie och har precis som andra företag en professional serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
VÄLDIGT viktigt att tänka på att tex usb 2.0 har en överföringshastighet på 440 mbits alltså ca 40 mb/s.

Är inte helt säker, men har för mig att firewire 400 ligger på nästan samma.

Så egentligen spelar det mindre roll om disken är tex 7400 rpm o.s.v eftersom usb/(firewire?) sölar ner allt

hur mycket som helst ändå (jämfört med interna diskar).

Och då är ju det också ett maxvärde (440 mbits).

Nu har ju iofs FW800 dubbel överföringskapacitet jämfört med FW400 men även med FW400 så märks det praktisk skillnad på en 5400 och 7200 varvs extern hårddisk självklart mest till 7200 varvarens fördel....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju iofs FW800 dubbel överföringskapacitet jämfört med FW400 men även med FW400 så märks det praktisk skillnad på en 5400 och 7200 varvs extern hårddisk självklart mest till 7200 varvarens fördel....

Men hur kan det egentligen vara möjligt? För att en 5400 rpm:are har inga problem att skriva tex maxvärdet på fw400 bussen. Men då borde ju inte gå snabbare med en 7400 rpm:are heller.

Det är lite som att trimma bilen men ändå ha varvspärr på 3000 rpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle väl jag rekommendera en extern hårddisk vars chassi är i metall istället för billig plast. Hållbarhet och bättre värmeledning. Iomega kör med metall chassie och har precis som andra företag en professional serie.

Hur definierar du proffesionell? Iomegas portabla externa diskar finns bara i 5400 rpm, vad jag kan få ut av deras site: http://www.iomega-europe.com/section?SID=5...amp;secid=39296.

Eller finns det en annan produktserie?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu har ju iofs FW800 dubbel överföringskapacitet jämfört med FW400 men även med FW400 så märks det praktisk skillnad på en 5400 och 7200 varvs extern hårddisk självklart mest till 7200 varvarens fördel....

Men hur kan det egentligen vara möjligt? För att en 5400 rpm:are har inga problem att skriva tex maxvärdet på fw400 bussen. Men då borde ju inte gå snabbare med en 7400 rpm:are heller.

Du fokuserar för mycket på teoretiska prestanda, i praktiken så är det helt annorlunda. Sen kanske du skulle kunna sluta att skriva 7400 rpm:are för det finns inga sådana...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du fokuserar för mycket på teoretiska prestanda, i praktiken så är det helt annorlunda. Sen kanske du skulle kunna sluta att skriva 7400 rpm:are för det finns inga sådana...

Förvisso, men värt att tänka på att en 5400 varvare bör gå tystare, inte i alla fall men generellt.

Kul att du kan varvtalen på alla hårddiskar genom tiderna.

Tanken var nog att skriva 7200, men jag är lite trött just nu.

Edit: Stavfel!

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort några liknande tester på senare tid, men för läääänge sedan testade jag att spela upp 50 audiospår samtidigt - från en 5400 RPM-disk (datorn var på 450MHz om jag kommer ihåg rätt) - och det var inga problem alls...

och då var det antagligen usb 1? Eller vad det nu heter så hastighet är nog inget man behöver oroa sig för.

Sorry - missade det. Det var förstås en intern EIDE (eller vad de nu hette på den tiden...).

På den tiden fanns nog inte ens USB1... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - missade det. Det var förstås en intern EIDE (eller vad de nu hette på den tiden...).

På den tiden fanns nog inte ens USB1... 😆

Ahhaaa okej!

Men det fanns nog! Jag har till och med haft en 233 mmx med usb! :rolleyes:

och har ett PII moderkort med usb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - missade det. Det var förstås en intern EIDE (eller vad de nu hette på den tiden...).

På den tiden fanns nog inte ens USB1... 🙂

Ahhaaa okej!

Men det fanns nog! Jag har till och med haft en 233 mmx med usb! :rolleyes:

och har ett PII moderkort med usb 🙂

Ja - det stämmer nog. Vid närmare eftertanke, så skaffade jag någon USB-pryl som inte fungerade om man inte hade Win98SE - vilket jag inte bytte upp mig till förrän efter något år, men med samma moderkort så funkade den där USB-prylen med SE i alla fall... 😛

Poängen med mitt inlägg var att det inte är lika kritiskt med rotationshastigheten, som man kanske tror - åtminstone om man inte kör med väldigt stora arrangemang. Hur många kör med 50+ samtidiga audiospår i sina låtar...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Poängen med mitt inlägg var att det inte är lika kritiskt med rotationshastigheten, som man kanske tror - åtminstone om man inte kör med väldigt stora arrangemang. Hur många kör med 50+ samtidiga audiospår i sina låtar...? :rolleyes:

Men allvarligt vid hårdiskinspelning handlar det ju inte bara om att spela upp.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med mitt inlägg var att det inte är lika kritiskt med rotationshastigheten, som man kanske tror - åtminstone om man inte kör med väldigt stora arrangemang. Hur många kör med 50+ samtidiga audiospår i sina låtar...? :rolleyes:

Men allvarligt vid hårdiskinspelning handlar det ju inte bara om att spela upp.....

Att skriva till disken är betydligt långsammare än att läsa från den, men hur många normalanvändare spelar å andra sidan in mer än typ 10 spår samtidigt...? De flesta spelar nog för det mesta bara in ett eller två spår i taget - och då är diskens prestanda verkligen inget att fundera över... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Poängen med mitt inlägg var att det inte är lika kritiskt med rotationshastigheten, som man kanske tror - åtminstone om man inte kör med väldigt stora arrangemang. Hur många kör med 50+ samtidiga audiospår i sina låtar...? :rolleyes:

Men allvarligt vid hårdiskinspelning handlar det ju inte bara om att spela upp.....

Att skriva till disken är betydligt långsammare än att läsa från den, men hur många normalanvändare spelar å andra sidan in mer än typ 10 spår samtidigt...? De flesta spelar nog för det mesta bara in ett eller två spår i taget - och då är diskens prestanda verkligen inget att fundera över... 😆

Ja du kanske mest spelar in eller två spår i taget men många andra spelar in och upp betydligt fler samtidigt som man spelar upp loopar och samplingar m.m. då spelar disken och dess prestanda roll.....dessutom kör ju många fortfarande datorns operativsystem och audio/video på samma disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK för alla inlägg så långt – de sprider vekligen ljus över frågan men dessvärre ökar min storögda förvirring.

Hoppas att det handlar om ett kreativt kaos som leder till insikt och en hårddisk. (Imacen är på väg!)

Försöker sammanfatta.

Har jag uppfattat det rätt om jag säger att:

1 Alla typer och märken av externa hårddiskar har rätt ofta fel och brister – det finns ingen som kan rekommenderas före någon annan för använding till inspelning/lagring avmusikfiler.

Det verkar mer handla om tur/otur om man får ett bra/dåligt ex

2 Om man köper ett märke som gör egna diskar som Seagate, WD, mfl så vet man vilken disk man får. Köper man från andra är det ofta den disk som för tillfället är billigast som finns i.

3 De flesta externa diskar låter mycket, en del låter väldigt mycket

4 7200 rpm är teoretiskt snabbare men om det är så i praktiken kan man diskutera. Det är också en fråga om hur mycket och hur många kanaler, pluggar man spelar in/upp samtidigt

5 usb2 är på papperet snabbare än fw400 – men i praktiken är fw400 snabbare

Så till några nya frågor som dykt upp

* Har höljet någon betydelse – plast eller metall/aluminium?

* Är det bättre med fläkt eller utan?

Hittade en tråd som beskrev denna disk som tyst

GigaSmart FireWire/USB2 500GB

Har bara hittat den på Macoteket, borstad aliminium, fläktlös, 7200 rpm – 1 700 kr + frakt

Någon som har erfarenheter av den? Är Macoteket bra att köpa från och vid reklamationer?

Eftersom de flesta diskar verkar krångla så är ju valet av återförsäljare viktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK för alla inlägg så långt – de sprider vekligen ljus över frågan men dessvärre ökar min storögda förvirring.

Hoppas att det handlar om ett kreativt kaos som leder till insikt och en hårddisk. (Imacen är på väg!)

Försöker sammanfatta.

Har jag uppfattat det rätt om jag säger att:

1 Alla typer och märken av externa hårddiskar har rätt ofta fel och brister – det finns ingen som kan rekommenderas före någon annan för använding till inspelning/lagring avmusikfiler.

Det verkar mer handla om tur/otur om man får ett bra/dåligt ex

2 Om man köper ett märke som gör egna diskar som Seagate, WD, mfl så vet man vilken disk man får. Köper man från andra är det ofta den disk som för tillfället är billigast som finns i.

3 De flesta externa diskar låter mycket, en del låter väldigt mycket

4 7200 rpm är teoretiskt snabbare men om det är så i praktiken kan man diskutera. Det är också en fråga om hur mycket och hur många kanaler, pluggar man spelar in/upp samtidigt

5 usb2 är på papperet snabbare än fw400 – men i praktiken är fw400 snabbare

Så till några nya frågor som dykt upp

* Har höljet någon betydelse – plast eller metall/aluminium?

* Är det bättre med fläkt eller utan?

Hittade en tråd som beskrev denna disk som tyst

GigaSmart FireWire/USB2 500GB

Har bara hittat den på Macoteket, borstad aliminium, fläktlös, 7200 rpm – 1 700 kr + frakt

Någon som har erfarenheter av den? Är Macoteket bra att köpa från och vid reklamationer?

Eftersom de flesta diskar verkar krångla så är ju valet av återförsäljare viktigt

Höljet har ingen större betydelse rent tekniskt sett. Hårddisken i sig är ju inkapslad i sig. Jag tycker dock att metallhölje känns bättre, eftersom det ger hjälper till med kylningen och kan minska ljudet lite grand.

Utan fläkt är alltid bättre om man kör med en musikmaskin - men åter igen så ger ju en fläkt mer kylning, något som kan vara bra om man kör väldigt intensivt med disken... Det är vanligare att plasthöljen behöver innehålla fläkt eftersom plasten ju inte hjälper till med att transportera bort värmen från själva disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
4 7200 rpm är teoretiskt snabbare men om det är så i praktiken kan man diskutera. gt

Tvärtom en 7200 varvare är i praktiken alltid snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 7200 rpm är teoretiskt snabbare men om det är så i praktiken kan man diskutera. gt

Tvärtom en 7200 varvare är i praktiken alltid snabbare.

Jäpp!

Punkt 4 skulle snarare lyda: 7200 RPM-diskar är snabbare än 5400 RPM-diskar, men beroende på användningen är det inte alltid nödvändigt att ha den snabbare av dem.

Sedan kan man ju också titta på priset. Är det verkligen så stor skillnad i pris, att det är lönt att köpa 5400-varvare? Hårddiskar är ju nästan gratis nu för tiden... Min ursprungliga kommentar var mest tänkt för de som har en äldre disk och undrar om den över huvud taget går att använda till audio... Själv skulle jag inte köpa annat än 7200-varvare i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...