Jump to content
Annons

Köpråd - Keyboard


ztevie

Recommended Posts

Det är till min 5-åriga dotter som visat intresse för att spela piano. Ett riktigt piano är väl lite överkurs nu i början, så jag tänkte skaffa ett keyboard med inbyggda högtalare som hon kan ha på rummet..

Som enbart gitarrist vet jag INGET om klaviatur, så jag hoppas få lite köpråd här.

Det ska absolut inte vara nån leksak som man köper för 50:- på Toys'r'us, men jag vil inte satsa mer än nödvändigt heller.

Den får gärna ha MIDI så pappa kan låna den till datorn vid behov, haha... Behövs väl inte en massa flashiga ljud heller, piano-ljud och lite synthar duger gott. Fullstora tangenter med anslagskänslighet...

Vet inte vad mer man ska tänka på...? Jag vill helt enkelt ha en billig, enkel keyboard som hon ändå kan ha några år ifall intresset håller i sig...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är till min 5-åriga dotter som visat intresse för att spela piano. Ett riktigt piano är väl lite överkurs nu i början, så jag tänkte skaffa ett keyboard med inbyggda högtalare som hon kan ha på rummet..

Som enbart gitarrist vet jag INGET om klaviatur, så jag hoppas få lite köpråd här.

Det ska absolut inte vara nån leksak som man köper för 50:- på Toys'r'us, men jag vil inte satsa mer än nödvändigt heller.

Den får gärna ha MIDI så pappa kan låna den till datorn vid behov, haha... Behövs väl inte en massa flashiga ljud heller, piano-ljud och lite synthar duger gott. Fullstora tangenter med anslagskänslighet...

Vet inte vad mer man ska tänka på...? Jag vill helt enkelt ha en billig, enkel keyboard som hon ändå kan ha några år ifall intresset håller i sig...

Tack på förhand!

Det finns ju massor med liknande keyboards... du har inte funderat på ett midikeyboard? Så kan både du och dottern ha nytta av det (kanske?). Sorry men något bättre råd än så kan jag nog inte ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

JO, den får gärna ha Midi, men hon ska kunna plinka på den i rummet också utan nån extra utrustning..

Jag vet att det finns massor av keyboards när man kikar på nätet, så därför frågar jag här ifall någon med bättre kunskap har tips om nån bra och enkel modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många tagenter?

Här är en med 61:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=484348

Personligen vill jag gärna ha minst 61 tagenter.

Jag tackar, det såg helt ok ut. Ja, även om det är nybörjare och barn det gäller så vill jag nog ha 61 tangenter, man vill ju att hon ska kunna ha den ett tag om intresset kvarstår. Priset var ok också!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag kommer ihåg när jag fick en när jag var också ca 5 år (jag e 15 år nu, 91:a), hehe

efter 1 vecka så skulle jag spela på den som vanligt, och i den adapten till min keybord hade olika utgångar för hur mycket Volt som skule ge. jag visste inte det så jag råkade trycka i för hög Volt i keyborden, så gick den sönder 🙂

Har inte haft keybord sen dess, nu på tisdag får jag min MIDI-Klaviatur "M-Audio Keystation 49e" då blir det sköjj... 🙂

Redigerat av 1337sweden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...