Jump to content
Annons

low latency-kärna


Olevik

Recommended Posts

Jag har precis instalerat ubuntu studio nu och försöker komma igång lite. Jag har mest tagit hjälp av lundbergs ubuntuguide.(grymt att den finns.) Iaf, jag ska nedgradera min kärna nu. man ska tydligen göra det till en som heter 2.6.15-23. Det jag undrar över är att

jag i grubb kan välja mellan en del olika kärnor. Några av dom har beteckningen low latency efter sig. Jag har antagit att den där guiden är skriven innan ubuntu studio släpptes, är low latency-kärnan något som har kommit till den här disten? Eller ska man fortfarande fixa 2.6.15-23-kärnan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lowlatency tillägget hör till ubuntu studio projektet. Behöver inte nergradera. Som lundberg också skriver ger ändå en realtidskärna bästa prestandan. Jag kan intyga att det fungerar bättre. Vill du testa så utgå från det du har nu och följ instruktionerna här: https://wiki.ubuntu.com/RealTime/Feisty för att ställa om till realtidskärna. Kryssa sedan i realtime i jack ctl och testa.

Anledningen till att realtidskärnan inte finns med som standard har jag förstått är att den suger mera batteri ur bärbara maskiner.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Lowlatency tillägget hör till ubuntu studio projektet. Behöver inte nergradera. Som lundberg också skriver ger ändå en realtidskärna bästa prestandan. Jag kan intyga att det fungerar bättre. Vill du testa så utgå från det du har nu och följ instruktionerna här: https://wiki.ubuntu.com/RealTime/Feisty för att ställa om till realtidskärna. Kryssa sedan i realtime i jack ctl och testa.

Anledningen till att realtidskärnan inte finns med som standard har jag förstått är att den suger mera batteri ur bärbara maskiner.

Tack för svaret!

Jag tror det blir så att jag kompilerar en riktig realtidskärna. Antar att det ä'r lika bra så slipper man fundera på det senare

Eller ja.. inte jag utan min lite mer datorkunniga polare som gått en skolkurs i ubuntu, bra att ha ibland:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag tror det blir så att jag kompilerar en riktig realtidskärna. Antar att det ä'r lika bra så slipper man fundera på det senare

Eller ja.. inte jag utan min lite mer datorkunniga polare som gått en skolkurs i ubuntu, bra att ha ibland:)

Problemet med att kompilera en realtidskärna själv kan vara att man inte får med allt som finns i den realtidskärna som följer med. 🙂

Bara så att ni är medvetna om det. Därmed inte sagt att det inte är kul att kompilera sin egen kärna. 😲 Men går ni efter wiki-sidan ovan så slipper ni såna problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Tack för svaret!

Jag tror det blir så att jag kompilerar en riktig realtidskärna. Antar att det ä'r lika bra så slipper man fundera på det senare

Eller ja.. inte jag utan min lite mer datorkunniga polare som gått en skolkurs i ubuntu, bra att ha ibland:)

Problemet med att kompilera en realtidskärna själv kan vara att man inte får med allt som finns i den realtidskärna som följer med. 🙂

Bara så att ni är medvetna om det. Därmed inte sagt att det inte är kul att kompilera sin egen kärna. 😱 Men går ni efter wiki-sidan ovan så slipper ni såna problem.

Nej, faktum är att det är bland det bästa jag vet att kompilera nya linuxkärnor, helt underbart att trigga sitt system till max! har dock gått över till mac nuförtiden, men jag saknar verkligen kernelkompileringen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Det här med realtidskärna, behöver man det om man har externt ljudkort?

/newbie

Det kan jag inte tänka mig. Se generelt realtidsegenskaperna som lite extra prestanda. Många av diskussionerna här handlar om realtidskärna. Jag tror att jag pluss några andra har bidragit till att trissa upp stämningen lite väll mycket runt det genom att ens nämna det.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det här med realtidskärna, behöver man det om man har externt ljudkort?

/newbie

Det kan jag inte tänka mig. Se generelt realtidsegenskaperna som lite extra prestanda. Många av diskussionerna här handlar om realtidskärna. Jag tror att jag pluss några andra har bidragit till att trissa upp stämningen lite väll mycket runt det genom att ens nämna det.

Nja. Du har prestanda i maskinen som du får föredela annorlunda. Det du gör med att slå på realtid är att du minskar effektiteten men ökar responsiviteten.Det går åt mer CPU att tänka ut vad som är bäst för svarstider. Det behövs också bytas execverings context vilket kostar

minnesprestanda och förstör minnes cachen. Realtidskärna är oftast ett nerköp, för DAW är det dock en mycket bra finness.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte bara tipsa om att det numera finns enklare sätt att få realtime-stöd än att kompilera om kerneln:

Med nyare kernels (>=2.6.12) och stöd i libpam-modules (>=0.79-4 i debian, varierar från dist till dist) finns en funktion som heter "rlimits". Den ställs in via filen /etc/security/limits.conf. Kika i filen efter "rtprio", finns det nyckelordet med så borde det finnas stöd på din dator.

Mina inställningar har jag hittat i någon howto på nätet, minns inte vilken just nu, men de verkar funka än så länge:

@audio - rtprio 100

@audio - nice -20

@audio - memlock 452192

Raderna ger audio-gruppen möjlighet att köra program med rtprio upp till 100, "renice:a" program till -20 och låsa upp till c:a 450 MB fysyiskt minne. Logga ut och in igen så bör ändringarna ta effekt. Det finns åtskilliga howtos om detta och jag är ingen expert, så googla lite om ni vill veta exakt vad värdena innebär eller detaljer för eran dist.

Ändringarna ovan (med realtime-inställningar i jack) borde räcka för att få låg latency och inspelningar utan missljud och "dropouts". Kolla "man limits.conf" för mer info.

Skall dock nämna att detta inte är riktigt samma sak som Ingo Molnars RT-patchar, de täcker många fler optimeringar vad jag förstått. Om man fortfarande har problem efter att ha aktiverat rlimits kan det kanske vara värt ett försök att använda en patchad kernel, men kollla efter andra felkällor först.

(Det finns även ett tredje sätt att få en realtime-kernel, mha en modul som heter realtime-lsm, men den har kernel-utvecklarna avrått ifrån, de rekommenderar istället rlimits. I kernels >= 2.6.24 går den inte att använda alls.)

Edit: För att kolla att rlimits funkade, skriv "ulimit -a" så listas de aktuella värdena.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...