Jump to content
Annons

Prisvärd Firewire-hårddisk?


blouis

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om en prisvärd extern FW 400-disk? Den behöver inte vara så stor, kanske typ 120 GB bara. Viktigare är att den är liten och smidig att ha med sig.

Det måste vara en med firewire-anslutning, eftersom jag planerar att använda den med PT LE och min MacBook.

Redigerat av Olsberg
Tydligjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns annars även gott om externa lådor som är tomma och som man monterar in valfri disk i. Kan vara ett alternativ om man inte tycker att rätt storlekar finns - och så sparar man några kronor också (inte mycket, men lite... 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt en Lacie Mobile 160 GB, efter mkt letande.

Det var i princip den enda externa hårddisk jag kunde hitta som levde upp till mina krav:

-mobil, dvs. lätt och förhoppningsvis något stöttålig.

-firewire-anslutning, utan extern strömadapter.

-snabb, minst 7200 rpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, efter ett samtal till Apple Store visade det sig att de hade fel uppgift i nätbutiken, hårddisken går bara på 5400 rpm.

Bara att leta vidare, tips mottages därför igen med tacksamhet!

Min Lacie snurrar på 7200 :rolleyes: Enligt LaCie själva iaf..

Det är en 160GB med FW400 + 800 + USB2.0

tror det är en LaCie d2 Quadra Hard Drive... möjligtvis en äldre modell, för min har inte eSATA-porten.

E mkt nöjd =)

Hett tips! =)

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är ett av de märken som man definitivt bör avstå ifrån. Köper man LaCie vet man inte alls vad man får. De stoppar i hårddiskar från de tillverkare som "råkar" finnas tillgängliga. Det kan vara vad som helst med andra ord. :rolleyes:

LaCie har inte direkt gjort sig kända för kvalitet utan mera för design. Det är också troligen en anledning till att det dyker upp så många som har problem. Vissa går bra - vissa... 😆

Köp i stället från en märkestillverkare med känd kvalitet som använder sina egna hårddiskar. Maxtor, Western Digital, Seagate etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är ett av de märken som man definitivt bör avstå ifrån. Köper man LaCie vet man inte alls vad man får. De stoppar i hårddiskar från de tillverkare som "råkar" finnas tillgängliga. Det kan vara vad som helst med andra ord. :rolleyes:

LaCie har inte direkt gjort sig kända för kvalitet utan mera för design. Det är också troligen en anledning till att det dyker upp så många som har problem. Vissa går bra - vissa... 😆

Köp i stället från en märkestillverkare med känd kvalitet som använder sina egna hårddiskar. Maxtor, Western Digital, Seagate etc.

Jag har jsut beställt en LaCie 500GB d2 Quadra Hard Drive med Quadruple Interface på Applestore

men får nu darren

Ska jag avbeställa denna och istället beställa Maxtor 500 GB OneTouch III? Eller finns det bättre till det priset?

Jag ska använda den till att lägga musikfiler/projekt på

Är Maxtor-disken tilllräkligt tyst för mick-inspelning i närheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är ett av de märken som man definitivt bör avstå ifrån. Köper man LaCie vet man inte alls vad man får. De stoppar i hårddiskar från de tillverkare som "råkar" finnas tillgängliga. Det kan vara vad som helst med andra ord. 🙁

LaCie har inte direkt gjort sig kända för kvalitet utan mera för design. Det är också troligen en anledning till att det dyker upp så många som har problem. Vissa går bra - vissa... 😳

Köp i stället från en märkestillverkare med känd kvalitet som använder sina egna hårddiskar. Maxtor, Western Digital, Seagate etc.

Jag har jsut beställt en LaCie 500GB d2 Quadra Hard Drive med Quadruple Interface på Applestore

men får nu darren

Ska jag avbeställa denna och istället beställa Maxtor 500 GB OneTouch III? Eller finns det bättre till det priset?

Jag ska använda den till att lägga musikfiler/projekt på

Är Maxtor-disken tilllräkligt tyst för mick-inspelning i närheten?

Märkligt... Jag fick tipset av mina lärare vid Universitetet i Växjö (Musikproduktionsprogrammet) att ta just LaCie för dom var väldans stabila och bra, speciellt till mig som sysslar med inspelning. Sen ska man tänka på att det finns flera typer av FW-chipset i själva hårddisken som linkar HD:n till ditt FireWire, De som är mest stabila används av just LaCie. Tror chipsetet som i min heter Oxford 912 chipset. Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt... Jag fick tipset av mina lärare vid Universitetet i Växjö (Musikproduktionsprogrammet) att ta just LaCie för dom var väldans stabila och bra, speciellt till mig som sysslar med inspelning. Sen ska man tänka på att det finns flera typer av FW-chipset i själva hårddisken som linkar HD:n till ditt FireWire, De som är mest stabila används av just LaCie. Tror chipsetet som i min heter Oxford 912 chipset. Tjo

Alltså vad ska en stackars man göra med så olika budskap. Här har jag äntligen förstått att man måste ha musikfilerna på en separat och snabb hårddisk. Sen visar det sig att vilken man än väljer så är det fel. 🙁

Har i alla fall avbeställt LaCien och börjat kika på Maxtor - går tydligen att få lite billigare på ex Open solution - är det någon som har erfarenhet av dem?

En ljuspunkt i detta mörker var att leveransen av Imacen snabbades upp genom att jag avbestäldle h-disken!? 😳

Redigerat av Cykeln
Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie är ett av de märken som man definitivt bör avstå ifrån. Köper man LaCie vet man inte alls vad man får. De stoppar i hårddiskar från de tillverkare som "råkar" finnas tillgängliga. Det kan vara vad som helst med andra ord. :rolleyes:

LaCie har inte direkt gjort sig kända för kvalitet utan mera för design. Det är också troligen en anledning till att det dyker upp så många som har problem. Vissa går bra - vissa... 😕

Köp i stället från en märkestillverkare med känd kvalitet som använder sina egna hårddiskar. Maxtor, Western Digital, Seagate etc.

Jag har jsut beställt en LaCie 500GB d2 Quadra Hard Drive med Quadruple Interface på Applestore

men får nu darren

Ska jag avbeställa denna och istället beställa Maxtor 500 GB OneTouch III? Eller finns det bättre till det priset?

Jag ska använda den till att lägga musikfiler/projekt på

Är Maxtor-disken tilllräkligt tyst för mick-inspelning i närheten?

Märkligt... Jag fick tipset av mina lärare vid Universitetet i Växjö (Musikproduktionsprogrammet) att ta just LaCie för dom var väldans stabila och bra, speciellt till mig som sysslar med inspelning. Sen ska man tänka på att det finns flera typer av FW-chipset i själva hårddisken som linkar HD:n till ditt FireWire, De som är mest stabila används av just LaCie. Tror chipsetet som i min heter Oxford 912 chipset. Tjo

Jag avstår denna gång att relatera skräckhistorier om LaCie kvalitet/service och begränsar mig till att ange källan för mitt påstående om hårddiskarna i LaCie:s hårddiskkabinett:

En tekniker som jobbar åt LaCie...

Men de brister LaCie har i kvalitet tar de igen på marknadsföring och design. Det är de väldigt duktiga på... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks bli en lång tråd detta, så jag kan väl fylla på..

I min ägo har jag två Lacie, årgångar 2003 och 2004. Den äldre väsnas av bara den, och har förlorat sin filallokeringstabell.

Själva disken tycks vara helt OK, skrämselhicka och andra konstigheter får hårddiskar ibland, så är det.

Disk nummer två har tuffat på fint sedan inköpet, det kändes lite lyxigt med firewire 800 då, inga märkbara prestanda,

men Lacie var nog bland de första med det såväl som konceptet. Det är nog detta som gett dem deras rykte.

Öppnar man lådorna - mycket enkelt, ett gediget chassie som är lätt att öppna vid behov - sitter en western digital respektive en maxtor.

Jag har testat, i varierande belastningsgrad, WD, Maxtor samt hemmabygges-diskar och alla funkar precis lika bra.

Vilket firewire-interface som sitter i datorn (speciellt för er som försöker med OS x på PC!) spelar nog en viktigare roll

än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att höra det där om Lacies innehåll. Känns ju som att det är lika bra att köpa originalen direkt då, och skippa porschelådan.

Men som sagt, portabel firewireansluten, bus-driven hårddisk som snurrar med 7200 rpm verkar vara svårare att hitta?

Någon som har erfarenhet av WD My Book Pro? Den verkar lite tung att släpa runt på? Kanske tänkt mer som en skrivbordshårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

WD MyBookPro är relativt tung, men för mig är det inga problem att slänga med sig den om jag ska iväg.

Beror väl på hur ni definierar "bärbar"?

För övrigt funkar den kalasbra och jag är bara nöjd med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

WD MyBookPro är relativt tung, men för mig är det inga problem att slänga med sig den om jag ska iväg.

Beror väl på hur ni definierar "bärbar"?

För övrigt funkar den kalasbra och jag är bara nöjd med den!

OK! De verkar ju vara hyffsat prisvärda också. Men den går inte att köra utan extern nätadapter, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

WD MyBookPro är relativt tung, men för mig är det inga problem att slänga med sig den om jag ska iväg.

Beror väl på hur ni definierar "bärbar"?

För övrigt funkar den kalasbra och jag är bara nöjd med den!

Äntligen en disk som någon uttrycker något positivt om

Var efter Lacie (som fått så många dåliga omdömen) ute och kollade på Maxtor men hittade forum/trådar där man var mycket missnöjda med dessa - många diskkraschar. Hoppas nu att WD är OK - eller är det någon som har andra erfarenheter??

Redigerat av Cykeln
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...