Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har precis köpt VTB1 preampen, Studio Projects B3 samt ljudkortet ESI Juli@. Jag är en nybörjare med såna här grejor och jag behöver lite tips från er som har lite mer erfarenhet från dessa grejorna. 😆 (har sökt rundor i forumet och googlat rundor lite utan resultat) 🙁

Mitt Juli@kort har jag vänt så att jag fått fram de balanserade utgångarna. Sedan har jag pluggat in micken i Mic In på VTB1an och från Balanced Out in till Line In L på Juli@kortet. Jag har ingen Telekabel så jag har inte kunnat köra från Line Out på preampen till Line in på ljudkortet. Det är kanske det som är felet.

Jag har lyckats att spela in med micken. Problemet är att jag vill hör det jag spelat in och andra ljud. Men det hörs jättedåligt i hörlurarna och jag funderar på om jag kopplat allting rätt när det gäller hörlurarna. (hörlurarna är kopplade från Line out på VTB1 till Line Out på ljudkortet)

Kan tillägga att jag kan höra mikrofonen i hörlurarna av någon anledning 🙂

Har jag kopplat allting rätt egentligen? Har jag rätt ingångar framme på Juli@kortet? (de balanserade) och behöver jag en förstärkare för hörlurarna/högtalarna?

jättetacksam för svar!

Annons
Postat

Hej och välkommen hit! :-)

Svaret finns, till viss del, i sista meningen - "behöver jag en förstärkare för hörlurarna/högtalarna?"

Ja, det behöver du!

Förstår jag det hela rätt om du har kopplat in hörlurarna till VTB1an...?

När jag använder min VTB1 tillsammans med ett Audiophile-ljudkort kopplar jag mikrofon -> VTB1 (Mick in på baksidan) -> RCA in på ljudkortet.

Sen kopplar jag RCA ut från ljudkortet till en liten mixer - som jag kopplar hörlurar och monitorer till.

När jag flyttar på datorn dit jag inte har vare sej mixer eller monitorer brukar jag ta ett par gamla datorhögtalare (för sådär 90 kronor på Biltema eller nått) där jag kopplar in hörlurarna och enbart använder som förstärare till dom. Högtalarna blir alltså tysta när man kopplar in hörlurarna.

Försök gärna förtydliga dej lite mer få se om det blir enklare att felsöka!

Postat

Hej igen och tack för svaren! Jag var lite otydlig med mina hörlurar och jag märkte att det inte stämde in riktigt som jag skrev. Vad jag menar är att jag provat att koppla hörlurarna direkt in i ljudkortets line out. Dock blev ljudet inte särskilt bra. 😆

Nu har jag grävt fram ett par äldre högtalare till datorn och tänker nu använda dem som förstärkare till hörlurarna eftersom jag inte har någon tillgång till mixer. Räcker det att jag pluggar in högtalarna i ljudkortets line out eller ska högtalarna kopplas in i VTB1ans Line Out? Har provat båda visserligen men jag måste veta vilket som är rätt 🙂

Jag har provat att koppla dem till ljudkortets lineout, och jag fick ljud, men det var inte tydligt och ena hörluren brusar bara. 🙁

än en gång tacksam för svar!

Postat

Dom ska sitta i ljudkortets line-out och INTE i VTB1an.

Skumt att det brusar... Kortis i nån av sladdarna till högtalarna?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.