Jump to content
Annons

SAE Institute


Sonefors

Recommended Posts

Min plan är att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestämt mig oavsett hur många som slår en på näsan. Det är en svår bransch. Men om man skulle lyssna på alla som säger att det är omöjligt att lyckas så är hoppet och drömmarna snart körda i botten.

Så det är bara att köra 😉

Jag gillar din inställning kompis. 🙂

Instämmer, även om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen är målet - dit du vill? - men rätta mig gärna om jag har fel.

Ganska många har gått SAE nu och ganska få av dem jobbar i branschen. Säkert vettigt att lära sig lite teori och få solida baskunskaper men kontakter och allmänt flyt tror jag man skaffar sig på annat vis.

Hursomhelst, lycka till!

Näe, alltså. Jag ska plugga där för att förbättra mina egna produktioner + för att bygga ett större kontaktnät för att bilda ett producent team. Kontakterna har jag redan, men ibland så brister idéerna p.g.a produktionsfel i mixen, och det vill jag komma bort ifrån. Sen tror jag att det är bra att ha saker på pappret ☺️

Att få av dom jobbar i branschen - Vart kommer den informationen ifrån?

Mvh

Fredrik

SAE själva har väl undersökningar som visar på motsatsen tror jag!? Nämligen att just majoriteten (vågar inte säga hur många procent) av de som går ut med godkänt faktiskt får jobb inom ljud/media-branschen....

De är nog ganska beroende av att kunna peka på sådana siffror, för att få elever till skolan....motsatta siffror vore desutom ganska förödande för dem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SAE själva har väl undersökningar som visar på motsatsen tror jag!? Nämligen att just majoriteten (vågar inte säga hur många procent) av de som går ut med godkänt faktiskt får jobb inom ljud/media-branschen....

De är nog ganska beroende av att kunna peka på sådana siffror, för att få elever till skolan....motsatta siffror vore desutom ganska förödande för dem....

Ja, det har dom och jag har också för mig att dom visar motsatsen. 70% av dom som får sitt "diploma" (blir godkänd) har jobb inom branschen.

Men det viktigaste för mig är att jag själv kan. Det ger mig självförtroendet och drivkraften att köra på 😉

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har dom och jag har också för mig att dom visar motsatsen. 70% av dom som får sitt "diploma" (blir godkänd) har jobb inom branschen.

Ja jag tänkte mest enkel matte - Sverige är ett litet land med få arbetstillfällen inom ljudteknik. Det är ganska givet att årskull på årskull inte kan få jobb i branschen.

Men ni och SAE kanske har en vidare definition av vad som är ljudteknikbranschen än jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har dom och jag har också för mig att dom visar motsatsen. 70% av dom som får sitt "diploma" (blir godkänd) har jobb inom branschen.

Ja jag tänkte mest enkel matte - Sverige är ett litet land med få arbetstillfällen inom ljudteknik. Det är ganska givet att årskull på årskull inte kan få jobb i branschen.

Men ni och SAE kanske har en vidare definition av vad som är ljudteknikbranschen än jag har.

ja, det innefattar faktiskt en hel del....även om jag förstår vad du menar....och håller med dig till viss mån....nån gång borde det bli mättat i vårt lilla land, men å andra sidan vet jag att det är en del som flyr landet också....

men t.ex:

skriva musik

producera

jobba i studio

driva egen studio

arbeta med akustik (större område än man tror....används mkt inom byggbranschen också)

rigga livespelningar

jobba med radio/tv reklam

Filmindustrin

TV

Radio

sounddesign (ljud till synthar osv)

ljudsätta spel

jobba i musikaffär? (ok....kanske inte går sae för detta, men....)

DJ

mastering

....och nu har jag säkert missat en massa, men typ....

och visst, vissa kräver ju självklart vidareutbildning, men för många är ju inte "AED" på SAE den slutliga utbildningen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har dom och jag har också för mig att dom visar motsatsen. 70% av dom som får sitt "diploma" (blir godkänd) har jobb inom branschen.

Ja jag tänkte mest enkel matte - Sverige är ett litet land med få arbetstillfällen inom ljudteknik. Det är ganska givet att årskull på årskull inte kan få jobb i branschen.

Men ni och SAE kanske har en vidare definition av vad som är ljudteknikbranschen än jag har.

ja, det innefattar faktiskt en hel del....även om jag förstår vad du menar....och håller med dig till viss mån....nån gång borde det bli mättat i vårt lilla land, men å andra sidan vet jag att det är en del som flyr landet också....

men t.ex:

skriva musik

producera

jobba i studio

driva egen studio

arbeta med akustik (större område än man tror....används mkt inom byggbranschen också)

rigga livespelningar

jobba med radio/tv reklam

Filmindustrin

TV

Radio

sounddesign (ljud till synthar osv)

ljudsätta spel

jobba i musikaffär? (ok....kanske inte går sae för detta, men....)

DJ

mastering

....och nu har jag säkert missat en massa, men typ....

och visst, vissa kräver ju självklart vidareutbildning, men för många är ju inte "AED" på SAE den slutliga utbildningen.....

Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv Mr Keys 😄 Det är också så jag tänker. Det är en stor branch med många möjligheter. Jag är inte låst vid tanken att jag ska få jobba i en vacker musikstudio efter avslutad utbildning. Jag vet bara att den kommer hjälpa mig lite på vägen, sen får vi se vart det slutar.

Att alla inte får jobb är ju en självklarhet och det beror ju också på att vissa har bristande intresse eller inte håller måttet helt enkelt. Men är man bra så blir man eftertraktad och får jobb.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är väldig intresserad av att ta en heltidsutbildning på SAE inom ljudproduktion. Det jag vill veta är tips och råd från er som gått en utbildning där eller från er som hört goda och dåliga rykten från skolan. De verkar mycket seriösa och har funnits länge och verkar i flera olika länder. Anledningen till att är sugen på en utbildning är att jag inte hinner med att lära mig allt själv då tiden inte räcker till privat med jobb och allt. Jag känner ingen heller som har samma intresse och mycket kunskap inom området.

Tackar för alla tips och råd ni kan ge mig, det uppskattas! :rolleyes:

// Pesek

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...