Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SIR impuls reverbet känner dom flesta igen. Det är gratis och låter otroligt bra. Plus att det finns en uppsjö av olika impulser att ladda ner. Och bäst av allt, det är gratis. Nackdelen var att det var grymt hög latency. Men nu har det äntligen, efter många år, kommit en SIR-2. Snyggare, enklare upplägg, och med ett tillägg, High Definition Impulse Responses (vad nu det innebär?) Bäst av allt så är den helt latencyfri. Men så kostar det oxå. Ca: 149 euro. För HDIR så kostar det 129 euro extra. Men finns även som en bundle för 239 euro.

sir2_icon.png

*Zero latency processing

*Includes Pinguin's High Definition Impulse Responses

*"True Stereo" processing (a stereo convolution takes place for every source channel (left + right))

*High-quality internal sample rate converting

*separate dry/wet control (-60db .. +20dB)

*Auto-gain

*free non-destructive amplitude envelope

*free non-destructive filter envelope

*Predelay (0ms - 2000ms)

*Stretch control (high quality resampling)

*Forward / reverse switch

*Stereo In / Stereo IR Control

*preset-managing

*linear phase FFT-EQ

*signal routing options

*HDIR-Direct On/Off switch

*imports WAV, AIF, FLAC, BWS, OGG file formats

Requirements

Windows XP or Windows Vista

50 MB hard disk space

Intel Pentium 4 or better

VST-Host application (like Cubase, Tracktion...)

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat

nice...jag har precis uptäckt SIR gratis versionen & är såld..

har iofs inte lidit av latency..men då har jag inte använt den i realtid heller

men det kanske är det man kan göra i SIR2..även om jag känner mig skeptisk till det..

men jag får återkomma när jag testat demon!!

tackar för tipset!

/Larsson

:rolleyes:

Postat

Köpte just SIR2 från skaparen Christian. Verkar vara en sjukt skön snubbe som sitter och småföretagar i bästa Gnosjöanda! Köp köp köp! Låter finfint. Kommer i Macversion med all säkerhet 2007 senast 2008.

Emil

• 9 månader senare...
Postat

Jag köpte bundeln för något halvår sedan - och det är helt klart ett av mina bästa köp, så jag kan helhjärtat rekommendera det till alla.

Det kanske kan kännas som mycket pengar - men det är definitivt inte dyrt för den kvalitet man får! :rolleyes:

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag köpte bundeln för något halvår sedan - och det är helt klart ett av mina bästa köp, så jag kan helhjärtat rekommendera det till alla.

Det kanske kan kännas som mycket pengar - men det är definitivt inte dyrt för den kvalitet man får! 🥰

Är något värt det så köper man det oavsett om det är dyrt. I längden är det alltid värt det. Sitter man där och är dumsnål så lär man säkert ångra sig senare, oavsett vad det gäller. Jobbade förut på Rusta och jag kan helt ärligt säga att jag aldrig trodde att det fanns så mycket dumt och snålt folk. Förväntade sig både kvalitet och bra priser. De köpte skit efter skit och kom tillbaka och klagade på kvaliteten och köpte än mer dynga. Ja vad ska man säga? 😆

• 3 veckor senare...
Postat

Tja alla glada!

Tacksam för lite hjälp... Köpte nyligen Sir2. Nån som vet var man kan hitta sköna (gratis) "impuls-filer"? Hur gör man om ljudfiler till ett format som Sir2 förstår?

Postat (redigerat)

OK. Har hittat några impulser nu som jag är sugen på att testa, men hur får jag dessa att funka med Sir2? Provade att bara lägga in dessa filer i mappen "SIR impulses", men det var inte så enkelt. Verkar behöva konverteras till ".sir"-filer...? Hur gör man det? Nån som vet? Jag sitter på mac.

Edit: Jag fick det att funka nu. Det var bara nån mysko fil-typ jag testade med först. 🙁

Redigerat av MrBluesman
Postat

Sir2 kan använda flera olika filformat på impulserna - däribland wav - så det ska bara vara att tuta och köra. Kommer inte ihåg på rak arm precis hur det ser ut, men man kan ju öppna filer med någon knapp. Det ska alltså inte behövas någon omvandling.

Om man kollar på Knufinkes hemsida, så finns det också länkar där till några ställen med impulser: http://www.knufinke.de/sir/links.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.