Jump to content
Annons

Feta plugins för psytrance producering?


kemisten

Recommended Posts

Annons
Ett tips är att skaffa ljud och sånt istället för efx.

Och börja "klippa ihop" sin musik istället för att SKAPA den då?

Förstår inte hur ni killar tänker!

Typ ljud.. du vet synthar, sample cds osv, om du inte visste det så behövs det ljud när man gör musik.

Men vad vet jag om psyktrance?

Ingenting mer än: skogs rejv, låssas knarka svamp, svenne trance 145bpm.

Redigerat av Olsberg
onödig kommentar raderad av admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att skaffa ljud och sånt istället för efx.

Och börja "klippa ihop" sin musik istället för att SKAPA den då?

Förstår inte hur ni killar tänker!

Typ ljud.. du vet synthar, sample cds osv, om du inte visste det så behövs det ljud när man gör musik.

Men vad vet jag om psyktrance?

Ingenting mer än: skogs rejv, låssas knarka svamp, svenne trance 145bpm.

Vad är det för fel på skogrejv och 145 bpm nu då? Personligen är jag rätt förtjust i båda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att skaffa ljud och sånt istället för efx.

Och börja "klippa ihop" sin musik istället för att SKAPA den då?

Förstår inte hur ni killar tänker!

Typ ljud.. du vet synthar, sample cds osv, om du inte visste det så behövs det ljud när man gör musik.

Men vad vet jag om psyktrance?

Ingenting mer än: skogs rejv, låssas knarka svamp, svenne trance 145bpm.

Nej precis, du vet verkligen ingenting om psytrance.

Låtsas käka svamp? Svenne trance?

Seriöst.

Varför ens yttra sig om nånting du inte vet nånting om? Snacka om att dra alla över samma kant.

Behåll det för dig själv istället i den egen värld, och så kan man ju fundera på vem det är som käkar svamp här eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att skaffa ljud och sånt istället för efx.

Och börja "klippa ihop" sin musik istället för att SKAPA den då?

Förstår inte hur ni killar tänker!

Typ ljud.. du vet synthar, sample cds osv, om du inte visste det så behövs det ljud när man gör musik.

Vad jag menade var att jag tycker inte att man ska använda effektljud från samplingsskivor! Är det kreativt?

Kan Du säga att DU gjort musiken då?

Varför inte skaffa sig en synt som låter bra och lära sig att göra grejerna själv, med lite hjälp av mjukvarueffekter?

DET är kreativt och man slipper leta i en massa bibliotek efter just "DE DÄR LJUDET"!

En process som ofta är väldigt kreativitetsdödande!

Sätt Dig med en synt Du är bekväm med, vem vet, Du kanske lär Dig en massa nyttiga saker och helt plötsligt har Du skapat Dig ett någorlunda eget sound!

Er knarkdiskussion håller jag mig utanför! Jag har viktigare saker för mig! 🙂

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade var att jag tycker inte att man ska använda effektljud från samplingsskivor! Är det kreativt?

Kan Du säga att DU gjort musiken då?

Den här diskussionen påminner lite om när alla gitarrspelande fjantar under början av 80-talet hävdade att det inte krävdes någon kunskap för att göra syntmusik. Därför kan ni väl - för att göra diskussionen riktigt äkta - börja jämföra Rebirth med den riktiga Tb-303:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

---

helt plötsligt har Du skapat Dig ett någorlunda eget sound!

Men om det soundet suger så hårt att inte ens din morsa vill lyssna? (Ja jag kollade din myspace. Tufft kanske, men sticker man ut hakan får man tåla uppercutten kid.) Är det fortfarande urtjusigt att aldrig ha använt en samplingsskiva?

Personligen tycker jag att Virus i alla dess former är en betydligt större klyscha och ett konstnärligt nedköp, om vi nu ska prata färdiga ljud och fusk.

Det är klart att den låt som består av 8 vengeanceloopar och inget mer är tråkig, men det finns ju goda möjligheter att påverka samplingar och bygga om loopar till sina egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ett tips är att skaffa ljud och sånt istället för efx.

Och börja "klippa ihop" sin musik istället för att SKAPA den då?

Förstår inte hur ni killar tänker!

Typ ljud.. du vet synthar, sample cds osv, om du inte visste det så behövs det ljud när man gör musik.

Vad jag menade var att jag tycker inte att man ska använda effektljud från samplingsskivor! Är det kreativt?

Kan Du säga att DU gjort musiken då?

Varför inte skaffa sig en synt som låter bra och lära sig att göra grejerna själv, med lite hjälp av mjukvarueffekter?

DET är kreativt och man slipper leta i en massa bibliotek efter just "DE DÄR LJUDET"!

En process som ofta är väldigt kreativitetsdödande!

Sätt Dig med en synt Du är bekväm med, vem vet, Du kanske lär Dig en massa nyttiga saker och helt plötsligt har Du skapat Dig ett någorlunda eget sound!

Er knarkdiskussion håller jag mig utanför! Jag har viktigare saker för mig! 😉

Peace!

Varför skulle det vara något fult att använda sig av samplingar från samplingsskivor? Det gör ju typ ALLA.. eller är du en sån som sitter och ritar dina egna basstrummor i stomper? hur kreativitets dödande är det på en skala?

Det jag ville ha sagt innan är att det är bra att ha ett stort bibliotek av ljud (synth, trummaskin, sampler etc) för några vst effekter kommer inte kunna ge dig några ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

sicken debatt hörni! min personliga uppfattning är att om man BARA använder samplade synthar etc. så är det fusk...man ska ju spela melodierna själv och använda sig av skalorna med rätt tonföljder och ackord. allstå¨vad jag försöker säga är att dom som använder "färdiga" melodier i stor utsträckning är nollor, då kan man ingen musik.ok, man kanske har bra taktkänsla men trance är ju synthmusik å inte enbart trummor och percussion. Men visst, lite bakgrundssamplingar som röster, plipp plopp ljud osv kan man använda som komplement för att "fylla ut" ljudbilden.

här har du tips på suveräna vst mjukvarusynthar för tranceskapande:

Refx Nexus, Refx Vanguard, Linplug Octopus, Linplug Albino 3, Linplug Blue, Native instruments Absynth,

Native instruments Fm7, Native instruments Fm8, Spectrasonics Atmosphere (äckligt bra padljud i denna).

z3ta+ (en del presets är bra, men synthen börjar bli uråldrig tycker jag).

sen har vi ju FL Studios Sytrus som är fet till basgångar. så sätt igång och leta efter vst´s

Link to comment
Dela på andra sajter

min personliga uppfattning är att om man BARA använder samplade synthar etc. så är det fusk...man ska ju spela melodierna själv och använda sig av skalorna med rätt tonföljder och ackord. allstå¨vad jag försöker säga är att dom som använder "färdiga" melodier i stor utsträckning är nollor, då kan man ingen musik.

Om du syftade på mitt inlägg innan så menade jag inte att man ska använda samplingar på det sättet som du beskriver. Man kan även spela melodier på en sampler om du inte visste det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

En VST med många rattar, reglage bla bla bla kan du göra ALLA MÖJLIGA LJUD UR!!! PoiZone t ex (om du använder FL) Jag tror inte man behöver 1000000000000 olika vst's bara för olika musikstilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

min personliga uppfattning är att om man BARA använder samplade synthar etc. så är det fusk...man ska ju spela melodierna själv och använda sig av skalorna med rätt tonföljder och ackord. allstå¨vad jag försöker säga är att dom som använder "färdiga" melodier i stor utsträckning är nollor, då kan man ingen musik.

Om du syftade på mitt inlägg innan så menade jag inte att man ska använda samplingar på det sättet som du beskriver. Man kan även spela melodier på en sampler om du inte visste det.

jodu det vet jag allt! men vad jag mena var melodier som är färdigspelade och finns i samplepacks typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Fins inget "rätt" eller "fel", du gör din musik så som du vill göra den.

punkt slut.

Hepp....

Skit i vad alla andra gör och gör som du själv vill...

Vill du använda samples, loops och färdiga beats

gör så..Bara du gör det bra.

Kommer i håg en kille i en gammal Future Music tidning

som gjorde en låt med hjälp av en tekopp och en tesked..

Det lät väl sådär, men det var ett stycke musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
min personliga uppfattning är att om man BARA använder samplade synthar etc. så är det fusk...man ska ju spela melodierna själv och använda sig av skalorna med rätt tonföljder och ackord. allstå¨vad jag försöker säga är att dom som använder "färdiga" melodier i stor utsträckning är nollor, då kan man ingen musik.

Om du syftade på mitt inlägg innan så menade jag inte att man ska använda samplingar på det sättet som du beskriver. Man kan även spela melodier på en sampler om du inte visste det.

jodu det vet jag allt! men vad jag mena var melodier som är färdigspelade och finns i samplepacks typ

Intressant diskution - Men tyvärr så återkommer den gammla missuppfattningen att samples handlar om loopade melodier etc samples för mig är ljud! pads strings etc och jag spelar melodierna.

Med andra ord det är ingen skillnad mot vsti instruments som nexus etc där folk använder en arpeggiator istället för att spela arpeggion själv etc:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
hillton (oregistrerad)

Det räcker du använder FL studio och magix music maker T,e,x

Sen kan det ju kanske vara en fördel och ha ett keyboard (hårdvara)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i vad alla andra gör och gör som du själv vill...

Vill du använda samples, loops och färdiga beats

gör så..Bara du gör det bra.

Håller med.

Förstår inte varför vissa här på studioforumet tycker det är så viktigt att man skruvar fram alla ljuden själv.

Det här är min teori, och jag generaliserar säkert;

I början så använder man presets, för man vet inte hur man gör de ljuden man vill skruva fram. Efter ett tag så lär man sig hur syntharna funkar, och då tycker man att det är asfjantigt att använda presets. "Man ska göra allt själv"-tänket börjar komma. Efter ett tag så hör man att alla artisterna man själv beundrar använder presets då och då, och då inser man att det inte är fel att använda ljud andra har skruvat fram, så länge man själv använder dem på ett bra sätt.

Tankar om ovanstående tes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...