Jump to content
Annons

Problem med pm (palm-muting)


Arkanos

Recommended Posts

Tjena!

Jo det är såhär va att jag har spelat in distade gitarrer, och allt är frid och fröjd förrutom vissa riff då gitarrerna kör sk. palm-muting, detta resulterar i kraftiga basiga utslag (ganska mycket botten i gitarren). Det blir alltså för stora utslag och jag vill dämpa dessa partier.

Vad göra?

Ska jag automatisera nån kompressor som trycker ner pm-partierna eller ska jag helt enkelt bara automatisera volymen? Eller ska jag hitta en generell kompressor-setting som funkar över hela låten?

Hur gör ni när ni handskas med palm-mutade gitarr-riff?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jo det är såhär va att jag har spelat in distade gitarrer, och allt är frid och fröjd förrutom vissa riff då gitarrerna kör sk. palm-muting, detta resulterar i kraftiga basiga utslag (ganska mycket botten i gitarren). Det blir alltså för stora utslag och jag vill dämpa dessa partier.

Vad göra?

Ska jag automatisera nån kompressor som trycker ner pm-partierna eller ska jag helt enkelt bara automatisera volymen? Eller ska jag hitta en generell kompressor-setting som funkar över hela låten?

Hur gör ni när ni handskas med palm-mutade gitarr-riff?

... tja.. ett sätt är ju att hitta en annan dist som inte innehåller så mycket botten men ändå "låter" fett.

Rörstärkare brukar ha mindre problem med att de blir sådär överdrivigt basigt när man kör palm-mute.. de e ju oxå ett tips, Do it the rör-way 😉

....Eller ändra trycket på dämphanden, pröva sig fram lite på hur man dämpar.

... Eller helt enkelt dra bort botten, ändra mickar på gitarren m.m

Rent mixmässigt så kan ja ju rekommendera Multibandskompressor som går in hårdare på bottenregistret och "kapar" ner när de blir för mycket där.

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in ljudet på stärkaren när du "mutar". Lyssna på den uppmickade stärkaren samtidigt som du spelar. Låter det bra? KöR!

Grejen med metal och mutes är att det kan bli en rejäl bashöjning jämfört med vanligt spelande och denna är väldigt enkel och effektiv att råda bot med just en multibandskompressor som får hugga i ungefär det frekvensområde jag nyss angav. Ett knep jag lärt mig från Andy Sneap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en multibandare som endast jobbar i skiktet 70-250 eller så som endast tar när "tugget" sätter igång. Att eq'a kommer göra att gurorna är tunna istället.

Det där köper jag.. och hajjar :rolleyes: Men har aldrig hört uttrycket "palm-muting" Vad menas?!

He, he - rolig fråga av mig där.. nu när jag sovit lite på saken. Man lär sig alltid något nytt..Tack för tipset om multibandaren!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in ljudet på stärkaren när du "mutar". Lyssna på den uppmickade stärkaren samtidigt som du spelar. Låter det bra? KöR!

Grejen med metal och mutes är att det kan bli en rejäl bashöjning jämfört med vanligt spelande och denna är väldigt enkel och effektiv att råda bot med just en multibandskompressor som får hugga i ungefär det frekvensområde jag nyss angav. Ett knep jag lärt mig från Andy Sneap.

Trot eller ej, men jag har faktiskt spelat i gitarr. I ett hardcoreband. En gång i tiden. Kan avslöja att JCM 900 var en rätt fräsch stärkare på den tiden.

Ska försöka utveckla vad jag tänkte på i förra inlägget:

Gitarrister rattar gärna mer botten än vad inspelningen behöver (metal-gitarrister inget undantag). Gitarrpålägg inkluderar i vanliga en eller flera cardioider några få centimeter från högtalarmembranet (proximity-effket). Dubbade gitarrer förstärker palm-muting-effekten så det behövs inte lika mycket botten om man tror. Metalguror i en tät metalmix innebär ofta att man ändå skär botten på gitarrerna för att släppa fram kick och elbas. Man behöver sällan lika mycket botten som man tror.

Helt enkelt:

Man har ofta mer botten än man behöver.

Man behöver inte lika mycket botten som man tror.

Effekten av dubbae gitarrer ger ofta mer botten än vad man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in ljudet på stärkaren när du "mutar". Lyssna på den uppmickade stärkaren samtidigt som du spelar. Låter det bra? KöR!

Grejen med metal och mutes är att det kan bli en rejäl bashöjning jämfört med vanligt spelande och denna är väldigt enkel och effektiv att råda bot med just en multibandskompressor som får hugga i ungefär det frekvensområde jag nyss angav. Ett knep jag lärt mig från Andy Sneap.

Trot eller ej, men jag har faktiskt spelat i gitarr. I ett hardcoreband. En gång i tiden. Kan avslöja att JCM 900 var en rätt fräsch stärkare på den tiden.

Ska försöka utveckla vad jag tänkte på i förra inlägget:

Gitarrister rattar gärna mer botten än vad inspelningen behöver (metal-gitarrister inget undantag). Gitarrpålägg inkluderar i vanliga en eller flera cardioider några få centimeter från högtalarmembranet (proximity-effket). Dubbade gitarrer förstärker palm-muting-effekten så det behövs inte lika mycket botten om man tror. Metalguror i en tät metalmix innebär ofta att man ändå skär botten på gitarrerna för att släppa fram kick och elbas. Man behöver sällan lika mycket botten som man tror.

Helt enkelt:

Man har ofta mer botten än man behöver.

Man behöver inte lika mycket botten som man tror.

Effekten av dubbae gitarrer ger ofta mer botten än vad man tror.

Ok då förstår jag vad du menar. Jag utgick från läget att mixen var balanserad men att tugget endast var problemet, där går det inte att hjälpa "rätt" med eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga så är jag alltså nöjd med hur gitarrerna ligger för övrigt, det går bara åt helvete då det är dags för pm-partier. Jag har nu rattat om kompressorn lite så den tar mer av höjningen som uppstår vid pm, det låter alltså acceptabelt nu.

Ska prova tipset med multibandskompressor också, tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...