Jump to content
Annons

Rundgång i ADAT in i E-MU 1820


april second

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis slagit sönder spargrisen och köpt ett nytt ljudkort, nämligen E-MU 1820! Jag har dock stött på ett lite underligt problem... Ibland börjar det tjuta (ett väldigt högfrekvent ljud) i de optiska ADAT in kanalerna i DSP mixern. Jag har dock ingenting inkopplat där! Någon som vet vad detta kan bero på? Om man "mutar" kanalerna blir det tyst men så fort de slås på igen så tjuter det. Jag provade att byta till S/pdif och då slutade tjutandet. Konstigt tycker jag... Nån som kan hjälpa mig?

Jag har även stött på ett annat lite mindre problem och det är att winamp inte fungerar som det ska...man kan lyssna ca. en halv låt , sedan låser sig program.

Suck och pust...inte lätt att få allt att funka!

För enklare handledning, jag har:

AMD 2500+

512 DDR

120 Gb Hårddisk

Windows XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej April Second;

Störande ljud i ADAT har jag ingen aning om hur man löser. Det som hittils varit störningsfaktor 1 är i så fall skivspelaingången.

Min Winamp beter sig precis likadant ... men, om man drar igång en visualization i winamp så funkar märkligt nog allt som det ska 🙂 !!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Att uppspelning i winamp stannar är tyvärr ett vanligt problem. Den mediaspelare som sägs fungera bäst med kortet är windows media player. En underlighet jag märkt är att om man endast har ett program igång som använder ljudkortet så brukar det funka bra. Drar man dock igång flera så brukar ljuduppspelningen brytas. Innan jag gjorde ominstallation hade jag stora problem med winamp, numera funkar den dock klockrent.

Skivspelaringången skall det vara brus i, heh 🙂 - Helt enkelt därför att det sitter en förstärkare där. Stoppar du i en tele kontakt i 3L/3R så hoppar den över till tele ingången istället och bruset slutar.

Rungång i ADAT ingångarna lät helt klart underligt. Tips är att fråga om hjälp på http://www.productionforums.com/emu - Har du förresten nyaste drivrutinerna? - http://www.emu.com

Vad gäller problem med winamp så lär de försvinna i nästa drivrutinsuppdatering då den skall innehålla fixar för directx wdm om jag minns rätt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Krokodilen: tack för tipset! Nu funkar Winamp!

Majken: Tack för den finfina länken till forumet! Mycket matnyttig info där! Dock vet jag fortfarande inte vad som är fel... Det är dock inte hela tiden och dessutom har jag inga planer på att använda dom ingångarna...men ändå...man vill ju att allt ska funka.

Som sagt, tips angående rundgång i ADAT kanalerna är fortfarande välkommet! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...