Jump to content
Annons

Mikrofon till tal


Hemluth

Recommended Posts

Är det någon som har något förslag på en mycket riktad mikrofon till tal? Den bör kunna användas på resande fot för att spela in olika typer av talröster med minimalt läckage. Dynamisk bör den ju då vara.

Finns det någon som har något tips på en mikrofon som skulle kunna passa i prisklassen 0-6000?

Tackar

Kan tilläggas att de enda mikrofoner jag för tillfället har är SPB1, som är för stor, tung och ömtålig för sådant och släpper dessutom in PÅ TOK för mycket ambience, samt två SM57, men dessa saknar ju puffskydd i hatten, vilket gör det hela lite fel vid närmickning.

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har egentligen bara erfarenhet av en renodlad talmick, Sennheiser MD21, men den är å andra sidan riktigt bra i mitt tycke. En gammal trotjänare som fortfarande tillverkas. Dock är den rundupptagande.

Mer om MD21 här på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35175

https://www.studio.se/index.php?showtopic=39028

Link to comment
Dela på andra sajter

Har egentligen bara erfarenhet av en renodlad talmick, Sennheiser MD21, men den är å andra sidan riktigt bra i mitt tycke. En gammal trotjänare som fortfarande tillverkas. Dock är den rundupptagande.

Mer om MD21 här på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35175

https://www.studio.se/index.php?showtopic=39028

Den ska tydligen vara omni, vilket kanske är lite fel i mitt fall, då jag behöver något som är så riktat som möjligt. Jag funderar lite på nån Shure BETA58A supercardoid för 2k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är nog inte rätt för dig. Och Shure-micken har jag ingen erfarenhet av.

Inte jag heller för tillfället. Det verkar inte finnas så många dyrare dynamiska. Det viktigaste är egentligen avskärmningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemluth. Kan du förklara lite närmare? Vad menar du med tal? Tänker du dig ha en mikrofon 1 cm från munnen på nån för att spela in i tunnelbanan mens den rullar mellan slussen och mariatorget? Eller är tanken att göra nån form av reportage, typ det man hör på radio?

Radioreportagen är för övrigt ofta gjorda med rundtagande mikrofoner eftersom det är en bra mick för det ändamålet. En förklaring är att rundtagande inte har någon näreffekt, du vet det där när basen blir mycket starkare nära. En annan är att de är mycket mindre känsliga för handljud än en riktad mik.

Man kan också se att riktverkan inte är riktigt lika kraftig som man tror. Om du placerar en omni mick på avståndet en meter, så får du ungefär samma upptagning av källan med en kardioid på 1.4 meter.

Jag har själv erfarenhet av att spela in intervjuer i ett discotek med musiken på full fart. Det funkade utmärkt med en Sennheiser MD21. Folk är vana vid att ha micken mycket nära munnen. Mest störande var att eftersom ljudnivån var hög så blir det liksom en reflex att skrika. Några talade med normal ljudvolym och det fastnade helt utmärkt då.

Så hur fånigt det än kan verka så om det är mycket ljud runtomkring, så rekommenderar jag en rundtagande mick + riktigt nära munnen. MD21 är faktiskt mitt första förslag. Ett alternativ kan också vara en sån där mygga som man ser på TV att folk har vid kinden eller i håret - DPA 4060 eller nåt ditåt, men det behövs lite tillbehör runtikring. Det här är också en rundtagande mick, används till exempel på scen vid musikaler. Det finns ett fåtal andra rundtagande dynamiska mickar, Sennheiser har till exempel MD42 som är en modernare variant av MD21 (lite billigare att tillverka). AudioTechnica har en som heter AT804. Electro Voice 635A kan vara ett alternativ (tror inte den tillverkas längre).

Är det lite mindre ljudligt runtikring går det att backa micken nåra decimeter. I såna fall kan det vara en fördel med en riktad mick i stället. Tar du däremot en riktad mick riktigt nära så blir resultatet vanligen sämre än med en rundtagande. SM57 eller SM58 kan funka alldeles utmärkt, bara du riktar den ordentligt mot munnen på den som pratar.

Ingenting är som man tror har jag lärt mig.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

md21:an är kanon! men MD421 funkar superb! Den är mer riktad och du har ett inbyggt ställbart hi-pass filter.

Använder den massor, speciellt intrejuver, men även pukor.

Mitt förslag är MD421

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemluth. Kan du förklara lite närmare? Vad menar du med tal? Tänker du dig ha en mikrofon 1 cm från munnen på nån för att spela in i tunnelbanan mens den rullar mellan slussen och mariatorget? Eller är tanken att göra nån form av reportage, typ det man hör på radio?

Radioreportagen är för övrigt ofta gjorda med rundtagande mikrofoner eftersom det är en bra mick för det ändamålet. En förklaring är att rundtagande inte har någon näreffekt, du vet det där när basen blir mycket starkare nära. En annan är att de är mycket mindre känsliga för handljud än en riktad mik.

Man kan också se att riktverkan inte är riktigt lika kraftig som man tror. Om du placerar en omni mick på avståndet en meter, så får du ungefär samma upptagning av källan med en kardioid på 1.4 meter.

Jag har själv erfarenhet av att spela in intervjuer i ett discotek med musiken på full fart. Det funkade utmärkt med en Sennheiser MD21. Folk är vana vid att ha micken mycket nära munnen. Mest störande var att eftersom ljudnivån var hög så blir det liksom en reflex att skrika. Några talade med normal ljudvolym och det fastnade helt utmärkt då.

Så hur fånigt det än kan verka så om det är mycket ljud runtomkring, så rekommenderar jag en rundtagande mick + riktigt nära munnen. MD21 är faktiskt mitt första förslag. Ett alternativ kan också vara en sån där mygga som man ser på TV att folk har vid kinden eller i håret - DPA 4060 eller nåt ditåt, men det behövs lite tillbehör runtikring. Det här är också en rundtagande mick, används till exempel på scen vid musikaler. Det finns ett fåtal andra rundtagande dynamiska mickar, Sennheiser har till exempel MD42 som är en modernare variant av MD21 (lite billigare att tillverka). AudioTechnica har en som heter AT804. Electro Voice 635A kan vara ett alternativ (tror inte den tillverkas längre).

Är det lite mindre ljudligt runtikring går det att backa micken nåra decimeter. I såna fall kan det vara en fördel med en riktad mick i stället. Tar du däremot en riktad mick riktigt nära så blir resultatet vanligen sämre än med en rundtagande. SM57 eller SM58 kan funka alldeles utmärkt, bara du riktar den ordentligt mot munnen på den som pratar.

Ingenting är som man tror har jag lärt mig.

Gunnar

Tackar, det där var intressant. Men jag har aldrig tänkt näreffekt som något negativt, utan som något positivt, men i tal sammanhang kanske det är dummare att hålla på att EQ:a bort överflödig approxmity. Tackar för tipsen.

Hur fungerade discogrejen när du limiterade/kompresser, det blev inte jättebullrigt och dant?

MD421:or finns på MB för dryga 5k. Det låter inte helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilka har, och vilka har inte?

EDIT: MB har U4:an, har den det? Det står lite flummigt i beskrivningen

EDIT 2: Och hur är det, behöver man starka externa preamper till dessa eller räcker vanliga inbyggda?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...