Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag i hela vĂ€rlden som envisas med Digital Orchestrator Pro?

Jag tycker det Àr ett helt suverÀnt program för amatören, lÀttanvÀnt och intuitivt.

HĂ„hĂ„jaja, man Ă€r vĂ€l en neanderthalare... 😉

Annons
Postat

Jag har anvÀnt DOP sedan 1996 och kör nu till viss del med deras Record Producer 1.0 (ett upphottat modernare DOP) i och med byte till Windows XP. Enda anledningen till detta Àr vÀl egentligen att jag har sÄ mycket material liggande som mÄste konverteras till vanligt wav och midi format för att kunna utvecklas vidare i min nya sequencer Tracktion.

Tiden har tyvÀrr sprungit ifrÄn programmet dÄ det saknar de flesta av de funktioner som idag fÄr anses som sjÀlvklara i en sequencer som stöd för plugins och virtuella instrument i DX eller VST format, icke destruktiv redigering av audio, stöd för ASIO mm. För en nybörjare som vill komma igÄng med hÄrddiskinspelning och som inte behöver stöd för plugins utan kör med extern utrustning sÄ Àr programmet helt klart en höjdare, tycker jag. Pianorullen i DOP Àr suverÀnt lÀttarbetad och funkar betydligt bÀttre Àn i andra program jag provat. Jag spelar inte in midi via keyboard som de flesta utan petar in noterna via musen och pennverktyget. Jag finner detta betydligt lÀttare i DOP Àn i t.ex Cubase eller Tracktion. Midihanteringen Àr vÀl egentligen det enda jag saknar frÄn DOP. Jag tycker tillverkaren Voyetra svek mÄnga anvÀndare genom att inte vidareutveckla programmet trots vissa löften. Men konkurrensen var vÀl för hÄrd antar jag...

Voyetra Record Producer

• 3 veckor senare...
Postat

Jo, jag anvÀnder ibland DOP till MIDI, men slutade för mÄnga Är sedan att HD inspela pÄ den, blev lite för mycket distortion nÀr man spelade in mÄnga spÄr.

Annars var det lÀnge en favorit, till skillnad frÄn t.ex Cubase(Buggit eller?) som lÄg dÄ sekel efter i teknologin.

• 5 mĂ„nader senare...
Nodusmix (oregistrerad)
Postat (redigerat)

JodÄ hÀr finns fler envisa... DOP har sina fördelar...!!! DOP Àr verkligen lÀttjobbat och överskÄdligt för att ta fram och spara lÄtidéer med. VST softsynthar spelar jag live genom DSound RTPlayer (freeware till Audiophile 2496) och sparar fraser och loopar som MIDI pÄ en gammal MC-50 hÄrdvarusequencer... klart snabbaste sÀttet att jobba, gillar att sitta och improvisera. Sedan spelar jag över och samlar alla idéer i DOP. Klippa och klistra blandade WAV och MIDI filer Àr suverÀnt överskÄdligt i DOP. Loopar brukar jag bestÀmma rÀtt tempo med i BeatCreator (annat bra prg), om jag sedan anger tempot med tvÄ decimaler i DOP och har WaveSync aktiverat har DOP en mycket bra timing mellan audio och midi. I ini-filen dop.ini kan man ocksÄ ange ljudkortets exakta samplerate sedan man kollat det med tillhörande diagnosprogram. Stöd för tvÄ audiodrivrutiner Àr ocksÄ bra, har ocksÄ kvar en annan gammal dinosaurie som komplement till 2496... (Turtle Beach Tropez Plus, pÄ sista generationen moderkort med ISA-slot och PIII 1 GHz.....)

Min starkaste aspekt för att ha behÄllit DOP Àr kanske att extern synk fungerar perfekt Ät bÄda hÄllen. Jag jobbar dels med min gamla MC-50 men ocksÄ med en Korg D16 som jag spelar in akustiska instrument pÄ, ibland "live on location", synkar med MTC och samlar sen allt material i DOP, arrangerar, klipper och klistrar. Till slutmix föredrar jag dock att lÀmna DOP-miljön och samla alla spÄr som WAV-filer i Samplitude 6. Jag har installerat och tagit bort demos av alla stora sequencerprogram, men har haft svÄrt att ta till mig nÄgot nytt och samtidigt kunna göra musik snabbt och smidigt. LÀnge leve DigitalOrchestratorPro !!!!

/Lennart C/Nodus.mix

Redigerat av Nodusmix

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.