Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest MastaAce
Posted (edited)

Hejsan!

Jag har precis köpt Mbox 2 efter att ha använt Cubase Sx3 i flera år.

Jag har lite inkörningsproblem med mitt Mbox. hoppas ni kunniga kan hjälpa mig..

ok här e frågorna:

1. När jag spelar in vocal. inga problem. sen lägger jag in beatet som ja kör till.

problemet är då att volymen på beatet som ja lägger in blir så våldsam hög. blir tvungen att sänka

regeln nästan till 0 för att överhuvudtaget kunna lystna på det? sätter ja på utan att ändra volymen slår reglarna i taket hela tiden men lyser inte rött?? kan inte göra ngnting när detta problem infinner sig hela tiden.🙁 är detta ngn inställning som spökar , detta problem var aldrig i cubase 😆.. + finns det ingen masterbuss som hanterar volymen för hela mixen? när jag öppnar ny session addar tex 2 audiotrack spår. öppnar mixfönstret syns bara dem två?

2. I cubase back in the days satt jag exempelvis Izotope på insert kanalen för ex. en vocal. kunde i pluggen sen välja förinställda present hur lätt som helst. I Pro-tools nu öppnar ja pluggen men man kan inte välja förinställda presents. dem finns där och ja klickar på dem men det blir lixom inget ok. ja kan bara ändra manuellt på ex kompressorn 🙁 jag vill kunna välja en inställning som finns och sen köra! varför fungerar inte detta nu?

hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor, dessa kanske inte är så svåra men e rätt kritiska för mig och mitt musikskapande 🙂..

tacksam för svar!

3.

Edited by MastaAce
Annons
Posted

Hej

Försöker här svara på dina frågor så gott jag kan. Slänger in lite tips också eftersom du är ny på Pro Tools om jag inte fatta fel 🙁

1. Är Beaten mastrade? Detta skulle i så fall göra att de låter som du säger och slår i taket utan att det blir rött. Annan sak det kan vara är om du har en limiter på kanalen. Nån inställning är det inte då om du spelar upp ett audiospår utan effekter så är det ju ljudfilen i så fall det är fel på. (snabb kommando för att ställa regel på noll = alt + klick på regeln) Masterbussen finns där du skapar tracksen. Välj stereo master fader istället för audiotrack.

2. Har inte en aning. Funkar med presets hos mig. Låter som nått hos izotope. Om det är när du spelar in så kan det vara att du kör på Low Latency monitoring, vilket gör att alla pluggar går i bypass. Kolla om effekten är blåmarkerads, detta betyder att den är i bypass. Snabbkommando får du nu också. Bypass av/på = Command + klick på effekten.

Hoppas att nått hjälpte och att det löser sig 😆

Guest MastaAce
Posted (edited)

Tackar för svaren. hjälpte fakiskt...

problemet med masterbussen e borta nu.. Det va skönt.

Problemet med högvolym på beaten e borta. va en riktigt tavla som fixade det problemet 😛.

Jag avinstallerade izotope pluginen men om jag inte missminner mig va det ljusblått på den?

ahh blått. hur ändrar man low latency grejjen då? så dom inte går i bypass mode automatiskt?.

3. sen en till grej som e oerhört jobbigt. jag läste runt lite och har fått uppfattningen att PT inte klarar av pluggar i Au och vst format?

utan det är Rtas som gäller? stämmer det.

4. Installerade ett gäng pluggar till dessutom som inte överhuvudtaget syns i plugin listan? ska man lägga pluggarna i ngn speciell mapp? blir galen på detta 🙂.. en del av dem som jag installerade kanske inte finns i RTAS men några av dem gör de och borde således dyka upp men icke sa nicke. hur ska man göra för att kunna använda sina älsklingar??

du kanske har koll på detta med 🙂

Edited by MastaAce
Posted (edited)
Tackar för svaren. hjälpte fakiskt...

problemet med masterbussen e borta nu.. Det va skönt.

Problemet med högvolym på beaten e borta. va en riktigt tavla som fixade det problemet 😛.

Jag avinstallerade izotope pluginen men om jag inte missminner mig va det ljusblått på den?

ahh blått. hur ändrar man low latency grejjen då? så dom inte går i bypass mode automatiskt?.

3. sen en till grej som e oerhört jobbigt. jag läste runt lite och har fått uppfattningen att PT inte klarar av pluggar i Au och vst format?

utan det är Rtas som gäller? stämmer det.

4. Installerade ett gäng pluggar till dessutom som inte överhuvudtaget syns i plugin listan? ska man lägga pluggarna i ngn speciell mapp? blir galen på detta 🙂.. en del av dem som jag installerade kanske inte finns i RTAS men några av dem gör de och borde således dyka upp men icke sa nicke. hur ska man göra för att kunna använda sina älsklingar??

du kanske har koll på detta med 🙂

Kommer inte ihåg vart Low Latency ligger under men det är längst ner i någon av rullgardinerna. Och då går de pluggar du har på spåret du ska spela in på i bypass läge, det är bara att bocka bort den så är problemet löst.

3. Det stämmer inte kan jag glädja dig med, men du måste skaffa en VSTWrapper (kommer inte ihåg vem som gör dem nu, men det går nog googla fram). Om du skaffar en sån så är det bara att köra på med dina VST-pluggar 🙂

4. Pluggarna ska läggas automatisk i rätt mapp. det ska finnas i mappen digidesign/pro tools/plug-ins alias. Kolla så att pluggen ligger där med beteckningen *.dpm. (OBS!! det är bara dpm-filen som ska ligga där) Om den gör det och inte hittar ändå så är det troligtvis att pluggen behöver uppgraderas.

Hoppas det hjälper

Ett jättetips till dig om du känner det lite jobbigt med Pro tools är att gå in på http://www.digidesign.com och kolla på deras accelerated videos. de är skitbra i början 🙂

EDIT: Kollade upp low latency monitoring. Finns under options i Pro tools 🙂

Edited by Gizmozis
Guest MastaAce
Posted

Strålande. tackar så mycket.. fxpansion skall tydligen ha en.. får ta och kolla upp den 😉..

Low latency hittas inte under option i mitt pro-tools men det gör det samma, skiter i izotope sålänge tills man kommit underfund med alla funktioner...😉

Men en sak bara. är det ngn som får Auto-tune att fungera ihop me pro-tools 7.3.1.

Dpm filen ligger helt i sin ordning.

sen när ja ska köra igång pro.tools kommer ett fel medd. upp där det beskrivs att en log har sparats och sen stänger den ner PT. va e detta? provat installerat om Auto.tune 100 ggr..

Posted

Har du senaste uppdateringen av Auto-tune. Låter som det är som spökar. Jag har testat demot hos mig och det funkade klockrent.

MVH

Anders

Guest MastaAce
Posted

Ahh äntligen.. fått det att fungera.. fick lirka med mapparna.. 😄..

Börjar faktiskt ordna upp sig nu.. men eftersom man startat en lite noobie quest här kan man lika gärna fortsätta och se om ngn kan hjälpa mig med detta.. 😄..

Kör över redan färdigmastrade beat. lägger in dem som vanligt.. kör mina vocals. mixar lite..

så ser det ut över stora hela MEN.

reglarna i mixen spökar. beatet slår i taket hela tiden fast lyser aldrig rött.

Mina vocals lyser rött direkt nästan efter man lagt en lätt compressor på.

men så provar jag extracta ut "låten" då är det inte alls skrapigt i ljudet eller så..

varför slår mätarna i taket på vocalsen?? .. visst kan ju sänka beatet jätte mkt sen likaså med vocals reglarna men då blir ju volymen på mixen otroligt dålig. fattar inte detta. ngn som vet?

Posted

Som du säger är dina beats redan mastrade och det är därför de slår i taket hela tiden utan att bli rött. För att få bra volym på dina vocalspår så brukar jag göra så att när jag har det ljud jag vill ha så¨ställer jag regeln på noll. Sedan tar jag sista pluggen i kedjan och ställer volymen att den är så hög som möjligt utan att röra regel eller nått. Använd pluggens gain då detta bara är vilken volym som ska komma ut från pluggen. När jag har maxvolym på detta, då börjar jag röra regeln och ställa den nivå på volym som jag vill höra i förhållande till resten. När jag gjort allt detta på alla spår och är nöjd med mixen så tar jag fram min masterregel och kollar så denna inte slår på rött. Om den gör det så sänker jag regeln till den inte gör det. Sedan bouncar jag filen till stereospår. Detta stereospår öppnar jag i ny session och tar fram min masterregel. I detta läge skall du bestämma dig om du vill mastra själv eller skicka iväg den. Om du ska skicka iväg den skall du inte göra detta. Annars så kan du mastra låten själv nu i Pro tools med diverse pluggar. Vanligt man använder är EQ, Kompressor, kanske EQ igen osv. Sedan lägger du en limiter på slutet. Denna gör att du kan trycka upp volymen utan att det visar rött. Men akta dig...limiter kan förstöra dynamiken totalt. Sen lägger du allra sist en Dither. Jag kan rekommendera Digidesigns egna Powerdither med noiseshape type 2 och bouncar filen som 16 bit 44,1khz för cdbränning.

Hoppas detta hjälper.

MVH

Anders

Posted
Ahh äntligen.. fått det att fungera.. fick lirka med mapparna.. 🙂..

Börjar faktiskt ordna upp sig nu.. men eftersom man startat en lite noobie quest här kan man lika gärna fortsätta och se om ngn kan hjälpa mig med detta.. 🙂..

Kör över redan färdigmastrade beat. lägger in dem som vanligt.. kör mina vocals. mixar lite..

så ser det ut över stora hela MEN.

reglarna i mixen spökar. beatet slår i taket hela tiden fast lyser aldrig rött.

Mina vocals lyser rött direkt nästan efter man lagt en lätt compressor på.

men så provar jag extracta ut "låten" då är det inte alls skrapigt i ljudet eller så..

varför slår mätarna i taket på vocalsen?? .. visst kan ju sänka beatet jätte mkt sen likaså med vocals reglarna men då blir ju volymen på mixen otroligt dålig. fattar inte detta. ngn som vet?

Hej!

Kan det va sa att det ar pre-fader metering som gor dig lite forvirrad?

Nar man har det aktiverat sa ror sig inte sjalva niva mataren nar man drar i reglen. Alltsa det kan se ut som matarna drar i taket aven om de inte gor det.

Det andrar du nast langst ner i options menyn.

Low latency monitoring finns bara i optins menyn om man har en 002:a eller 003:a. Alltsa inte om man har en mbox.

• 2 weeks later...
Guest MastaAce
Posted

Hejsan 🙂.. har varit bortrest ett tag. därav den långa väntetiden..

Alltså det är hur schysst som helst av er att svara som ni gör. riktigt nöjd med svaren.

tack alla som bidragit.. nu ska ja testa allting...(pre-fading) va så klart intryckt. tagit bort det nu och det ser bättre ut nu 🙂

tack återigen!,

mvh/ Mathias

Guest MastaAce
Posted

Bara en snabbis till..

jag har Vokko vocoder som ja använde en hel del i Cubase.

hur får ja den att fungera med pro tools..

Jag har skapat ett

Stereo spår för Rösten

Ett Aux

Ett midi ( på midi där In 1 o 2 brukar stå står nu mitt midiklaviatur.)

Under där out står i vanliga fall har jag satt vokko vocoder)

så långt måste det va rätt? ja hajjar inte längre än så..🙂

ngn som kan förklara hur man får ut ljudet.. får det inte att funka?

Guest MastaAce
Posted

kom igen nu 😉 ingen som kan hjälpa till? måste finnas ngn som kan förklara?

ställ upp nu ....

mvh!

• 1 year later...
Posted

Hallå, hur får man upp .dpm pluggarna i val av instrument. Jag får bara upp clicken?????Jag kör PT LE 6.4

tack på förhand

Posted

Om du har installerat någon plug som räknas som ett instrument så ska den finnas antingen under multi-mono eller multi-channel och kategorin instruments. Har du installerat dpm-filerna själv, dvs dragit dit dom manuellt? För om jag inte minns helt skogstokigt så kom dpm-formatet först i och med PT 7. Dina pluggar kan alltså vara för nya för programmet.

Posted

tack för det så är det nog. Du har inget tips om några "äldre" instrument pluggar? Har hittat massor men dom funkar bara för Mac OS X 10.4 eller PT LE 7

/Kisen

Om du har installerat någon plug som räknas som ett instrument så ska den finnas antingen under multi-mono eller multi-channel och kategorin instruments. Har du installerat dpm-filerna själv, dvs dragit dit dom manuellt? För om jag inte minns helt skogstokigt så kom dpm-formatet först i och med PT 7. Dina pluggar kan alltså vara för nya för programmet.