Jump to content
Annons

Frågor om rörförstärkare


Tranback

Recommended Posts

Hej.

Tänkte bara flika in lite. Jag har en Fender Super Reverb modell gammal. Den låter helt fantastiskt i mina öron OCH högt. Den är ändå bara på något i trakerna av 40W tror jag. Det blir ändå volym nog och lite till.. inte ofta man får tillfälle att spela den över 4-5 på volymratten iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en Mesa Boogie, Lone star. Kostar visserligen, men Fenders stärkare är inte gratis dom eller.

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Lonestar/Lonestar.htm

Mesa har en egen lösning för att spela in, Rector. Säkert inte billig men säkert bra.

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rec...s/RectoPreAmp.h

Har haft både Fender Twin och supereverben, men Mesa är den bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En liten fråga och rekommendation i sammanhanget rörförstärkare från Fender:

Jag har en Fender Pro Junior på 70 Watt (Type PR257). Men där jag letat på Nätet efter info om denna modell, så står det att den är på 30 Watt eller nåt sånt... Hur kommer det sig? Jag vann den i en Fendertävling och vet inte mer om den än att den testats i ett stort lagerutrymme av Fenderteknikern som jag lämnade den till då de råkat montera rören fel innan leveransen. Ljudet fyllde hangaren väl, så det stämmer nog det som står på metallplattan längst bak "70 W", men konstigt är det... eller finns det olika varianter av denna "Pro Junior"?

I vilket fall, rekommenderas varmt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses amalia.. Du fortsätter förvåna mig min vän.. Så här är det.. 🙁

Fender Pro junior har en utmatat effekt till högtalaren på 30W.. OK?! Strömförbrukningen från 230 V elnätet är dock på 70W.. Rör tar lite ström lixom.. Är du med ?

Hej!

En liten fråga och rekommendation i sammanhanget rörförstärkare från Fender:

Jag har en Fender Pro Junior på 70 Watt (Type PR257). Men där jag letat på Nätet efter info om denna modell, så står det att den är på 30 Watt eller nåt sånt... Hur kommer det sig? Jag vann den i en Fendertävling och vet inte mer om den än att den testats i ett stort lagerutrymme av Fenderteknikern som jag lämnade den till då de råkat montera rören fel innan leveransen. Ljudet fyllde hangaren väl, så det stämmer nog det som står på metallplattan längst bak "70 W", men konstigt är det... eller finns det olika varianter av denna "Pro Junior"?

I vilket fall, rekommenderas varmt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

projunior.jpg

Jam hemsida. 15 Watt säger de. Vad gäller?

Så gör även Fenders officiella site. Jösses...

den som låter så ljudstarkt. Kan inte sätta på mer än 2:an (av 10) i lägenheten.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Förhållandet mellan effekten (antalet watt) och ljudtrycket är inte linjärt på det sätt de flesta verkar förutsätta. En stärkare på 30 watt låter inte dubbelt så mycket som en 15 wattare och en 100 wattare låter knappast dubbelt så mycket som en 50 wattare. Ju högre effekt desto mindre kommer de upplevda skillnaderna i ljudtrycket att bli. När det gäller rörstärkare så är det dessutom slutstegsdisten många är ute efter och det kräver att man pressar/överstyr slutsteget = maxad volym.

I en lägenhet är 15 rörwatt egentligen på tok för mycket om man vill få slutsteget att dista, t o m 5 watt kommer att låta för högt i en lägenhet. Vill man få slutstegsdist på en habil volym räcker det med 0,5 watt, eller kanske t o m 0,25 watt. Det finns en del mini(rör)förstärkare på runt en halv watt avsedda just för det ändamålet, t ex Zvex Nano Head.

Rörstärkare på 15 watt räcker betydligt längre än de flesta är medvetna om och skulle antagligen i många fall vara fullt tillräckligt på en mindre scen. På mindre rörstärkare är det nog främst de små elementen som gör att de ofta inte räcker till utanför replokalen, men det går ju att lösa med en extern högtalarlåda.

Men sen är det ju så att alla inte är ute efter crunchig slutstegsdist utan föredrar rent ljud eller dist via pedaler, och då är det inte lika problematiskt med en massa watt. Fenderstärkare är ju oftast avsedda för rent ljud vilket, som någon annan redan sagt, lär vara anledningen till den överdimensionerade effekten. Man vill helt enkelt inte att slutsteget ska överstyra och dista när man drar upp volymen. Ett ekonomitips om man vill ha rent fenderaktigt ljud brukar vara gamla Musicman-stärkare. De är också kända för att kunna spela rejält högt utan att slutsteget distar men ligger lite lägre i pris än gamla fenderstärkare, antagligen för att de är hybridstärkare med både rör och transistorer. Brukar sticka lite i ögonen på rörpurister. Hur som helst, en fenderstärkare på 130 watt köper man inte om man gillar slutstegsdist utan för att man gillar snygga rena ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en attenuator som inte kostar skjortan så gör Ted Weber bra grejer. Dom är billiga och han är en trevlig prick. Du får beställa från USA men det funkar finfint, jag gjorde det och ångrar mig inte en sekund. Du sliter förstås på förstärkaren lika mycket som vanligt om du drar upp den på hög volym. Men va fan. Det är det värt. Sök på Weber attenuator eller nåt i den stilen på google och kolla upp det.

EDIT: http://www.tedweber.com (attenuators)

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...