Jump to content
Annons

Komma igång med blipblop


knuteknut

Recommended Posts

Hej

Jag är total nybörjare när det gäller låtskrivning (har dock spelat en del och kan lite musikteori). Sitter just nu och försöker lära mig FL Studio. Jag skulle vilja göra lite klämkäck chipmod-inspirerad musik, typ Slagsmålsklubben (sökte runt lite här på forumet och hittade Rymdkraft - precis sådan musik jag vill göra).

Jag är fullt medveten om att man inte lär sig skriva musik på en dag, men om någon har några bra tips/länkar som kan hjälpa till för att komma igång vore jag väldigt tacksam. Tips på bra VST-instrument, hur man får fram det där lite brusiga chipmod-soundet, hur låtarna brukar vara uppbyggda, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Knuteknut,

En guide till hur du gör klämkäck musik i FL studio blir nog svår att hitta.

Jag kan rekomendera dig att lyssna massor på den musiken du vill "låta som" sen läser du den hjälp som finns att få i FL studio för att komma igång samt börja känna dig för i programmet. Prova att lägga lite enkla trummor, ladda en standard synth och lek lite med pianorollen. Sen kan du börja testa lite effekter å sånt.

Det handlar till största delen om att ge det tid. Efter några timmars övning kan du grunderna och ditt skapande kan börja!

Lycka till!

//Peppe

Hej

Jag är total nybörjare när det gäller låtskrivning (har dock spelat en del och kan lite musikteori). Sitter just nu och försöker lära mig FL Studio. Jag skulle vilja göra lite klämkäck chipmod-inspirerad musik, typ Slagsmålsklubben (sökte runt lite här på forumet och hittade Rymdkraft - precis sådan musik jag vill göra).

Jag är fullt medveten om att man inte lär sig skriva musik på en dag, men om någon har några bra tips/länkar som kan hjälpa till för att komma igång vore jag väldigt tacksam. Tips på bra VST-instrument, hur man får fram det där lite brusiga chipmod-soundet, hur låtarna brukar vara uppbyggda, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet att lära sig är antagligen att härma.

Ta en låt du tycker är bra, men inte alltför svår.

Lyssna hur trummorna låter och försök få det att låta likadant. Både hur ljuden låter och sen hur de spelas.

Lyssna på basen. Börja med att hitta ett liknande ljud. Därefter försöker du ta ut basgången.

Sen nästa instrument, osv ...

På det sättet lär du dig lyssna på olika delar av arrangemanget, hur det är uppbyggt och hur olika instrument spelar.

Därmed inte sagt att du måste göra likadant som alla andra, men du lär dig lyssna och får en bra grund att stå på. Sen kan du börja hitta på eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet att lära sig är antagligen att härma.

Ta en låt du tycker är bra, men inte alltför svår.

Lyssna hur trummorna låter och försök få det att låta likadant. Både hur ljuden låter och sen hur de spelas.

Lyssna på basen. Börja med att hitta ett liknande ljud. Därefter försöker du ta ut basgången.

Sen nästa instrument, osv ...

På det sättet lär du dig lyssna på olika delar av arrangemanget, hur det är uppbyggt och hur olika instrument spelar.

Därmed inte sagt att du måste göra likadant som alla andra, men du lär dig lyssna och får en bra grund att stå på. Sen kan du börja hitta på eget.

Tack för svaren! Får leta upp lite låtar och försöka kopiera 😳

Någon som har konkreta tips på mjukvarusynthar som är lämpliga? Har lekt runt lite med det som följer med FL Studio och försökt få till ljud liknande de i den här låten (både melodin och "bakgrundsblippandet"), men det vill sig inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du göra chiptunes borde du bemästra arpeggiotekniken. Det är busenkelt att fixa till i FLStudio. Sätt på mono på instrumentet och dra ner sliden till 0 eller väldigt lite. Sen går du vidare till func-tabben och sätter på arpeggiatorn, drar ner tempohjulet (Du får pröva dig fram tills det låter bra) och aktiverar sliden (Som kräver att mono är aktiverat, vilket gör att ljudet blir mycket renare då tonerna böjer sig uppåt istället för att spela en ny ton). Sen är det bara att spela ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Börjar få till något som lite vagt påminner om det jag är ute efter nu. Trumkomp är dock en fullständig gåta för mig. Hur jag än mixtrar så låter det techno om det. Tycker det är väldigt svårt att lyssna på ett trumkomp och sedan återskapa det.

Finns det någon metodik man kan avända sig av för trummorna? Alltså, när det gäller melodidelen kan man ju alltid lära sig lite om ackordföljder, tonarter, skalor etc. och sedan snabbt sätta ihop saker som låter hyfsat. Har googlat som en tok efter guider till att göra trumkomp, men inte hittat något bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta chipmusik görs endast i tracker.

Skaffa en schysst tracker och gäng schyssta(för ändamålet) samples så har du kommit en bra bit på väg..

VST-instrument är helt onödigt om det är chipmusik du skall göra...

Som sagt, skaffa en tracker. Det som gör ljudet på de här låtarna är i mångt och mycket begränsningarna samt möjligheterna(bl a att ha överskådliga effekter vad det gäller t ex portamento, arpeggio och vibrato på varje takt) i just trackerformatet.

Sen om man väljer att göra hybridgrejer där man blandar old school chip med nytt sound så föreslår jag just en blandning av program. Madtracker kan t ex köras som rewire i Cubase(vet inte hur kul det är att arbeta med dock, men verkar helt ok).

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta chipmusik görs endast i tracker.

Nu var det ju inte äkta chipmusik jag ville göra heller, utan snarare bitpop i Slagsmålsklubben-stil. Jag är visserligen inte så hemma på trackers, men om enda fördelen är att begränsningarna ger ett sound som är mer retro så har jag svårt att se poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Juni-nummret av tidningen Computer Music är det en Tracker-Special på 10 sidor, med tips o trix o tutorials o tips på gratis mjukvaror.
Intressant. Handlar det någonting om själva låtskrivningen eller är det bara det rent tekniska?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
(sökte runt lite här på forumet och hittade Rymdkraft - precis sådan musik jag vill göra

Rymdkraft här, ville bara säga att den där meningen gjorde min dag! 😱

Många verkar föredra FL när det gäller hemmasnickrad bitpop/blipblop, men jag ställer mig på en stol och lovordar Renoise. Det är en gratis tracker (förutom vissa funktioner som att exportera direkt till wav, men en licens kostar bara någon hundring) modell 2007 med VST-stöd och annat godis.

Såg att du redan hitta quadrasid, några andra gratisgodingar att leka med är ju annars ymvst ( http://www.preromanbritain.com/ymvst/ ) som emulerar Atarins underbara YM2149-chip, Gameboy-VST:n Pooboy ( http://www.pontonius.se/ ) och hela samlingen instrument och effekter på http://www.tweakbench.com/.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...