Jump to content
Annons

Mixer eller Preamp?

Recommended Posts

FredrikOst (oregistrerad)
Postat

Hej! tänkte börja sätta ihop min hemmastudio! 😱

Men jag vet inte vad som är best, preamp eller mixer?

Tänker spela in både röst och gitarr (Akustisk och El), Den halvakustiska har både xlr och tele uttag, bättre signal med xlr? eller? 😆

Och ljudkort! vad ska man ha då? 😲

Och vilken mick ska jag köpa? 😄

Tänkte även spela in nylonsträngad och den har ingen inbyggd mick. Och då är det väll bäst med kondensator eller?

Studio projects b1 och adk 51 verkar väll som bra förslag? 🙂

Snälla hjälp mej!

Tack på förhand! 😄

Mvh// Fredrik Öst.

Annons
Postat

Jag skulle säga..

ett FireWire eller USB-ljudkort.. med en eller två inbyggda preamps*.. en StudioProjects B1.. och ett par hörlurar.

* beroende på om du hade tänkt spela in typ sång och gitarr samtidigt eller en åt gången.

Postat
Jag skulle säga..

ett FireWire eller USB-ljudkort.. med en eller två inbyggda preamps*.. en StudioProjects B1.. och ett par hörlurar.

* beroende på om du hade tänkt spela in typ sång och gitarr samtidigt eller en åt gången.

Ok, men är det inte enklare att ha en mixer så att man har allting på ett ställe liksom?

Postat (redigerat)

Att ha sina preamps, ljudkort, hörlursuttag och högtalaruttag i samma låda är väl mer "allt på samma ställe" än om du skulle ha en mixer OCH ett ljudkort?

Jag tycker inte det finns någon större anledning att ha en mixer i en enkel hemstudio..

Redigerat av osiris
Postat

Jag kan rekommendera VTB-1 (mikpreamp) + B1 bundlen från studio Projects. Väldigt fint paket.

Sen ett Audiophile 24/96-ljudkort kanske? 😆

Postat
Att ha sina preamps, ljudkort, hörlursuttag och högtalaruttag i samma låda är väl mer "allt på samma ställe" än om du skulle ha en mixer OCH ett ljudkort?

Jag tycker inte det finns någon större anledning att ha en mixer i en enkel hemstudio..

Ok, men funkar det att koppla gitarren dit? visst kan jag väll micka upp förstärkaren, och köra med mick till den halvakustiska, men blir det inte enklare att koppla dom direkt till datorn? 😆

Postat
Jag kan rekommendera VTB-1 (mikpreamp) + B1 bundlen från studio Projects. Väldigt fint paket.

Sen ett Audiophile 24/96-ljudkort kanske? 😆

Okej 🙂 öppen för förslag!

Postat

VTB-1 och B1 från Studio Projects är mycket väl värda att fundera på.

Kanske ett Terratec Phase X23FW, där det ingår Cubase LE, som sedan kan uppgraderas väldigt billigt till de större versionerna nu under sommaren, tack vare ett mycket generöst erbjudande från Steinberg. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.