Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Får inte till ingångarna i ardour. Spelar in men får ingen monitorering eller något inspelat. Har valt mellan IN 1 och IN 2 under anslutningar/ alsa_psm som jag förstått är ingångarna från hårdvara. Under anslutningar/ ardour testade jag även med en ingång, men den överstyrde bara kanalen i programmet.

Redigerat av Nikolaus
Annons
Postat (redigerat)

Jack Control

Hm verkar inte som jag får in nått ljud ens i ubuntu. När jag kör testen i ljudinställningar får jag följande resultat.

Ljudhändelser / Ljuduppspelning:

Detektera automatiskt - fungerar

IEC1724 IEC958 - inget ljud

IEC1724 - fungerar

ALSA - fungerar

ESD - fungerar

OSS - audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink: Resource busy or not available.

Ljudkonferens / Ljudfångst

IEC1724 IEC958 - inget ljud

IEC1724 - inget ljud

ALSA - inget ljud

OSS - inget ljud

Standardmixerspår:

Finns att välja

Terratec Phase 22 (alsamixer)

IEC1724 multitrack (OSS mixer)

i den första syns

ADC

ADC1

DAC

DAC 1

Multitrack peak

Har dragit upp dessa på fullt i volymkontrollmixern

för den andra finns endast

Digital-1

och när jag försöker välja den i volymkontrollmixern är det blankt.

Manualen till ardour pratar om att kontrollera audiointerfacet med envy24ctrl för kort med ice1712/envy24 chipset, som finns i enheter från M-Audio och Terratec. Jag har ett Terratec Phase 22 men något envy24ctrl interface hittar jag inte.

Det jag pratar om nu så länge är alltså inte så långt kommet att jag är inne på Jack Control eller ardour.

EDIT: Uppspelning fungerar bra. Ja Jackd står det förövrigt i Jack control på server path.

Redigerat av Nikolaus
Postat (redigerat)

När jag söker på envy24 i pakethanteraren får jag bara upp: HDSPConf och HDSPMixer.

Edit: och dessa finns redan installerade men försöker jag öppna dessa händer ingenting.

Redigerat av Nikolaus
Postat (redigerat)

Enligt CryingFreeman tidigare:

"Det verkar som att det är ice1724 som gäller, enligt säkra källor i ALSAs utvecklingsteam. Då behövs inte envy24control. "

lsmod | grep snd_ice

snd_ice1724 70516 1

snd_ice17xx_ak4xxx 5120 1 snd_ice1724

snd_ac97_codec 98336 1 snd_ice1724

snd_ak4114 10880 1 snd_ice1724

snd_pcm 80260 4 snd_ice1724,snd_ac97_codec,snd_ak4114,snd_pcm_oss

snd_ak4xxx_adda 8192 2 snd_ice1724,snd_ice17xx_ak4xxx

snd_mpu401_uart 9600 1 snd_ice1724

snd 54788 15 snd_ice1724,snd_ac97_codec,snd_ak4114,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_ak4x

xx_adda,snd_mpu401_uart,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device

Redigerat av Nikolaus
Postat

Nu efter att ha skrikit här ett tag fick jag det att fungera genom att välja IEC1724 ist. för Terratec Phase 22 på input devices i Jack. Konstigt att det inte fungerar i ljudtestet under ljudinställningar i ubuntu. Fast det kanske är nått helt annat.

Postat
Nu efter att ha skrikit här ett tag fick jag det att fungera genom att välja IEC1724 ist. för Terratec Phase 22 på input devices i Jack. Konstigt att det inte fungerar i ljudtestet under ljudinställningar i ubuntu. Fast det kanske är nått helt annat.

Tyvärr är ljudinställningarna ibland en snårig djungel.

Funkar det tillfredsställande för dig nu?

Postat

Tyvärr är ljudinställningarna ibland en snårig djungel.

Funkar det tillfredsställande för dig nu?

Ja det gör det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.