Jump to content
Annons

Idol 2004


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Undrar hur Clabbe "Starlight" lyckades 1977 ?

Man måste tydligen göra en kalkon först innan man kan

sitta som jury och hacka på andra... 😆

FRLP117.jpg

CLABBE

"STARLIGHT"

© 1977 Frituna Produktion AB, FRLP-117

1. FAN CLUB ON THE MOON 4,36 (Intro 0,25)

2. CINDERELLA 3,35 (Intro 0,11)

3. ANGELICA & RAMONE 3,33 (Intro 0,07)

4. STONE HEART SONG 3,20 (Intro 0,10)

5. PONTIAC POWER RULES 4,06 (Intro 0,28)

6. ME AND YOU TONIGHT 3,05 (Intro 0,00)

1. DISCO SHACK 3,29 (Intro 0,04)

2. ANNABEL 3,07 (Intro 0,07)

3. LOVE AND LOVE AGAIN 3,48 (Intro 0,05)

4. THIRD TIME 'ROUND 3,56 (Intro 0,16)

5. WONDERLAND 3,50 (Intro 0,11)

6. HERE COMES THAT LONELY NIGHT 4,21 (Intro 0,13)

Text & Musik : Claes af Geijerstam

Kör : Frida, Maritza och Py

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ni måste hålla med om att rapparn från Karlstad var otroligt underhållande? 🙂

Och han med tänderna som sjöng The Lion Sleeps Tonight? 😄

Han måste varit riggad; "-okej Janne, hela Sverige kommer att garva åt dig, du får 20 000 om du pallar hela låten utan att flabba." 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara klargöra att det här är en form av underhålning för att få fram nån för företag att tjäna cash på och har inte något alls med att musik att göra.

(OBS Mina tankar om detta)

Är förvånad över att det finns folk som går med på att självförnedra sig så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. FAN CLUB ON THE MOON 4,36 (Intro 0,25)

2. CINDERELLA 3,35 (Intro 0,11)

3. ANGELICA & RAMONE 3,33 (Intro 0,07)

4. STONE HEART SONG 3,20 (Intro 0,10)

5. PONTIAC POWER RULES 4,06 (Intro 0,28)

6. ME AND YOU TONIGHT 3,05 (Intro 0,00)

1. DISCO SHACK 3,29 (Intro 0,04)

2. ANNABEL 3,07 (Intro 0,07)

3. LOVE AND LOVE AGAIN 3,48 (Intro 0,05)

4. THIRD TIME 'ROUND 3,56 (Intro 0,16)

5. WONDERLAND 3,50 (Intro 0,11)

6. HERE COMES THAT LONELY NIGHT 4,21 (Intro 0,13)

Text & Musik : Claes af Geijerstam

PONTIAC POWER RULES känns ju som en helgjuten låttitel. Den skulle

fanimej gjort succe inför idoljuryn. Clabbe kan sina saker. Har alltid undrat vilken låt dom skulle velat höra istället när dom inte gillar den som framförs men nu har jag svaret!!!!Men e det inte lite väl vågat med ett 25 sek långt intro!!!, på FÖRSTA låten!!!!!Här e han nog ute på djupt vatten.....men det e klart, han kan ju sina saker. Har ju lång erfarenhet o så.

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant: Fy fan! 😆

Allvarligt talat; ultracyniska businesstyper som efterlyser "det där" och bara köttar på, som om människorna dom träffar är nån slags kreatur på Hästveda marknad?

Vidrigt.

Å andra sidan; pinsamma våp som ställer upp på att dissas i tv? Tigga om en plats i finalen? Dom får kanske skylla sig själva?

Såg ni norska människan? Om jag vore i hennes kläder skulle jag allvarligt överväga att flytta tillbaks till Norge. Snacka om att ha dragit ner brallorna offentligt. Sina egna brallor.

Först när man ser program som dessa fattar man hur äckligt det egentligen är i musikbranschen.

Jag funderar starkt på att sluta prata nu och bara dra täcket över huvudet.

Men jag kommer nog att titta imorgon också.

Vad säger ni?

ja,vad säger man?

jag har nog slutat bry mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Robinson visades för första gången var det många som reagerade och tyckte att det var mobbing i TV, med utröstning m m.

Nu sker det i vart och vartannat TV-program. Så nu måste det väl till nåt nytt för att chokera tittarna.

(Det kanske bara är en tidsfråga innan vi är tillbaka vid gladiatorspel med riktiga lejon, som på antikens tid?)

Själv har jag slängt ut TVn. Eller, rättare sagt, jag skaffade inte någon när jag flyttade hemifrån. Visst har jag missat en del, men å andra sidan har jag haft tid för att hitta på andra, mer kreativa saker.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag slängt ut TVn. Eller, rättare sagt, jag skaffade inte någon när jag flyttade hemifrån. Visst har jag missat en del, men å andra sidan har jag haft tid för att hitta på andra, mer kreativa saker.

// David

Jag trodde jag var den enda som inte ägde en TV 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

=,7 September 2004, 13:58]
Själv har jag slängt ut TVn. Eller, rättare sagt, jag skaffade inte någon när jag flyttade hemifrån. Visst har jag missat en del, men å andra sidan har jag haft tid för att hitta på andra, mer kreativa saker.

// David

Jag trodde jag var den enda som inte ägde en TV 🙂

Då e vi fler 🙂

nån fort starta ett forum!! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

jag såg tjejen som sjöng en jennefer beal låt "what a feeling" tror jag den heter.

Det var väldigt anonymt...svårt att säga om hon var bra eller en dresserad pappegoja....

men hela iden går väl ut på att hitta nån som kan sjunga bara, ser bra ut och med en ålder som gör att de nästan kan vara kidsens första pojkvän/flickvän.

Program som det här gör mig bara mer övertygad om att man skall ge ut skivorna själv i 500ex och leva på KAS men vara lycklig

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kunde de inte ha nån slags urgallring vid ett tidigare stadie, typ skicka in en demo, Går ju mycket snabbare än att sitta och lyssna på enskild person och sedan skall förklara för vederbörande att han/hon inte kan sjunga.

Programmet bygger på en urgallring. Av den kanske vidrigaste typen möjlig. En hemlig jury väljer ut vilka som skall få sjunga för Clabbe och gänget, denna jury plockar ut de bästa, men även de sämsta. Är du normalbra så är du inte intressant. Detta för att de dåliga skall få en gnutta självförtroende i att de kommit vidare så att "juryn" helt kan krossa dem medan kameran fångar deras förtvivlan.

Att skapa musik är något konstnärligt. Det finns inga regler, alla har rätt att sjunga eller spela som de vill. Här väljer man systematiskt ut folk som man anser har en bristande talang för att förlöjliga dem i svensk tv. Detta är tamejfan inte underhållning, det är så smaklöst som något överhuvudtaget kan vara.

Det är få gånger jag blir upprörd, men TV4 har djävlar gått över en gräns och det med råge. Bojkotta skiten och se till att era nära och kära gör det också. Den musik vi alla gillar att lyssna på och att göra har ingenting med människoförakt och lyteskomik att göra.

Stefan Sundström vågar sätta ned foten och ryta till: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,529671,00.html

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså... Jag blir så evinnerligt trött.

Måste man än en gång visa världen hur illaluktande, otäck och förnedrande musikbranschen är?

Inte nog med att man har audition för att få fram den perfekta sångaren/sångerskan som förmodligen INTE kommer att få sjunga eget skrivet material, personen ifråga kommer att piskas skoningslöst för att få ett pisskontrakt med BMG. Hur mycket PENGAR kommer denna "Stjärna" att tjäna egentligen? För arbeta kommer det att finnas. Glöm bara inte vad gamle Zappa en gång sa: "Musicians likes to EAT".

Jag kan inte låta bli att kalla det (ursäkta mitt språk nu) för en skola för människor som kommer att bli rövknullade av skivbolagsnissar resten av livet.

Sent skall de glömma den dag då de sålde sin själ för berömmelse och inte för musiken. Vi ses i Aftonbladet, kära framtida stjärna. Det är där du hör hemma, tillsammans med avdankade Clabbe som för övrigt inte har ett skit i juryn att göra.

Oppåpoppa, gubbjävel... Gå tillbaka till mupparna.

/Idol-hatare no.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Den debatt som pågår just nu om TV4:s program "Idol 2004" finner jag enormt besynnerlig. Det hela verkar som om kritiker recenserar kritiker. Märkligt, och en olycklig utveckling inom mediakulturen i såfall, när kritikerna börjar kasta sten i glashus.

När man t e x läser en tidnings recension av en artists senaste skivsläpp, eller konsert, kan recensenten slippa undan med vilka elakheter och personangrepp som helst, utan att någon verkar bry sig. Men tydligen inte i TV när det uttalas av en jury som säger samma saker muntligen till vederbörande. Varför denna skillnad? Blir elakheten mindre bara för att den är skriven av en skribent, inte sagd?

Skulle skribenten som skriver en recension, våga säga exakt samma sak öga mot öga med artisten? Varför inte det? Är de såna fegisar?

Kanske verkar det så att den som författat recensionen kallt räknar med att vederbörande artist aldrig läser recensionen ändå, och kommer aldrig att drabbas av elakheterna? Artister läser inte bara bra och berömmande recensioner, det kan de inte veta förrän efter man läst dem. Det är inte bara så att de engelska artisterna inte kan svenska så de bryr sig inte, men det finns en hel del svenska också.

Många gånger har jag läst betydligt värre och mer smaklösa omdömen - än vad som sagts av juryn i "Idol 2004" - om artister som är avsevärt mer musikaliska och bättre på alla sätt och vis än även den bästa som skulle ställa upp i detta TV-program.

Hörde jag någon nämna gruppen Toto, alla kritikers favorithatobjekt?

Hörde jag någon nämna Howard Jones, Jethro Tull, Kenny G? Någon som minns dom? Artister som man inte visste att man hade glömt (!?)... eller nått!

Juryn som TV4:s "Idol 2004" består av, innehåller åtminstone en, gammal artist (Claes af Geijerstam) som säkerligen själv fått sig en släng av sleven av elak kritik under sina aktiva år som artist. Inte så konstigt att de då för över den kritik som brukar ges i skrift, muntligen.

De har minsann lärt sig av media ju!

Vem njuter inte av att läsa Sydsvenskans Jan Agheds totalsågningar av allehanda filmer som han likväl aldrig kommer att gilla? Vi gillar att götta oss i vad andra tycker, så enkelt är det. Vi har själva bett om det. Varför tvingar man sig annars själv till att se filmer man aldrig kommer att gilla, bara för att kunna offentligt såga filmen/skådisarna längs fotknölarna? Och försöka överträffa sin egen sågning nästa gång samma skådisar/regissörer släpper film, genom att spä på med ytterligare - dock välformulerade och utstuderade - spydigheter.

Om nu riktigt duktiga artister ändå drabbas av elakheter förr eller senare, varför skall inte då de som knappt kan höra - än mindre se - skillnad på en lergök och trombon, drabbas av samma sak? Eller värre?

Mitt tips till juryn i "Idol 2004" är att även i fortsättningen använda sig av "terrorn" till de artister som är riktigt duktiga och går vidare och kanske blir världsberömda. Det är lika bra att vänja sig, för de kommer förr eller senare att drabbas av mediadrevets elaka tungor, när stjärnstatusen flagnat, de inte säljer mera, eller blivit hopplöst omoderna.

Det är dom det är mest synd om tycker jag, inte de som blivit "utmobbade" redan nu på ett tidigt stadium.

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Den debatt som pågår just nu om TV4:s program "Idol 2004" finner jag enormt besynnerlig. Det hela verkar som om kritiker recenserar kritiker. Märkligt, och en olycklig utveckling inom mediakulturen i såfall, när kritikerna börjar kasta sten i glashus.

Skillnaden består väl helt enkelt i att en offentlig direktsågning, ansikte mot ansikte, av vad som tycks framstå som aningslösa ungdomar känns aningen mer obehaglig för de flesta än elaka formuleringar riktade mot (för det mesta) etablerade artister i en skriven recension.

Det är inte direkt konsekvent. Å andra sidan vet jag inte i vilken utsträckning de som nu kritiserar Idol även skriver elaka recensioner i övrigt.

TV är ett medium som går direkt på känslorna i motsats till det skrivna ordet som i högre grad bearbetas av intellektet. På gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

..känns aningen mer obehaglig för de flesta än elaka formuleringar ...

.. jaha.. "aningen mer"?

Jag märker en nyansskillnad. Tala om för mig var gränsen går då. Den är nog olika för varje lyssnare/tittare/recensent. Och "för de flesta" skrev du... men den lilla minoriteten artister som är kvar då? Som tar lika mycket åt sig av det skrivna som det sagda?

"Å andra sidan vet jag inte i vilken utsträckning de som nu kritiserar Idol även skriver elaka recensioner i övrigt"

You bet! Läs själv alla tidningar och ta reda på namnen vem som recenserar tv-programmen. Forska i allt övrigt de recenserat! Något som jag alltid undrat över - men som är lite väl mycket utanför tråden - är varför det accepteras mer att människor som inte kan ett dugg om musik, tillåts tycka och tänka om musik hur mycket dom vill, men om en artist - som kan något om musik och t o m är utbildad musiker - skulle säga vad han tycker och tänker om en kollega ombeds han av alla att knipa käft och sådant beteende inte accepteras. Jfr gitarristen Pat Methenys sågning av saxofonisten Kenny G för ett par år sedan. Det blev ett jävla liv överallt. Men om samma sågning kom ifrån en journalist i en tidning eller tv-program var det helk OK! Ingen hade brytt sig. Mycket märkligt beteende, och en märklig världsåskådning. Utav oss, och inte några få elitister.

Juryn i Idol2004 är själv gamla avdankade musiker verkar det som. Men man vill väl att de som recenserar, ger kritik och bedömer och bestämmer vad som skall vara bra eller dålig musik, helst inte skall kunna höra skillnad på en lergök och en trombon i heller , för då blir det "bäst" kritik och "bäst" omdöme.

/henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker en nyansskillnad. Tala om för mig var gränsen går då.

Ja, uppenbarligen passerades gränsen med Idol så någonstans mellan Barnstjärnorna och Idol kan man tänka sig att gränsen går.

Du gjorde en jämförelse mellan recensioner i press och de omdömen som fälls i Idol och undrade var skillnaden egentligen låg. Jag försökte då förklara varför jag tror att det har blivit ett sådant liv om just Idol. Jag tar inte ställning personligen då jag inte har sett programmet i fråga. Däremot har jag läst och sett/hört en del reaktioner på TV/radio och känner igen tendensen från tidigare mediastormar. Allt från Per Oscarsson i Hylands Hörna till Robinson. TV river upp känslor mer än vad tidningar förmår göra. Men dessa gränser flyttas ju fram för varje säsong. Vem upprörs över Robinson idag? Jag är övertygad om att nästa säsongs Idol kommer att vara fullt accepterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ok då, Bonzo.

Det är i alla fall så att Idol 2004 är föremål för debatt. Det var just det de ville, för då tittar desto fler på programmet och kan bilda sig en egen uppfattning. Efter ett tag så blir man avtrubbad, och det förväntas att folk skall tåla en hel del, sedan ännu mer. det som inte dödar, härdar.

Man kan ju verkligen ifrågasätta sig vem som avgör var en gräns skall gå, och varför just den eller dom isåfall.

De artister som hittills har spytt galla över idol 2004 har väl aldrig själv drabbats av elaka recensioner. Anne-Lie Rydé och den däringa Stefan Ljungström eller vad han nu hette som skrev insändare i Aftonbladet. Sådana "kritikerfavoriter". Inte konstigt de spyr galla över Idol 2004.

Det är konstigt att inte de fattar att det är just det programmakarna var ute efter.

Vem hade tyckt idol 2004 var roligt om det bara hade funnits en jury som likt de två i David Letterman show bedömer deras sjuka inslag - IS THIS ANYTHING? - om ni har sett det. Det går ut på att någon sån där "street entertainer" eller liknande framför sina trick under ca 30 sek till "ackompanjemang" av 2 st lättklädda flickor (hoppla girl & grinder girl). Och sedan avgör de två - Paul Shaffer och David Letterman om det var nått eller inte. Sedan bedömer de, genom att ställa frågan "Was thins anything?" Och de två kommer överens om "Näh..." hur kul hade det varit för ett helt program idol2004... om de svarade "va hon nått?.."...

svar.: "Ehhh..näh... nästa tack ...

hur kul är det?

Jan Aghed i sydsvenskan är mästare på otroligt välformulerad sågningar, och elakheter, och han ÄLSKAR att såga filmer. Jag har aldrig fattat varför. Folk, jury - de som bestämmer om tycke och smak - ÄLSKAR att se-höra något de inte tycker om och sedan hitta på de mest smaklösa förklaringar.

/henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att HeHå har en hel del poänger i sina inlägg där han jämför fejs-2-fejs kritiken i Idol med den mer indirekta kritiken i våra kvällsporrtidningar. Tror fanimej att du har ett tvprogramkoncept där;

Sätt "proffstyckare" från tidningarna; Nunstedt, Bjurman och allt vad dom heter i en jury och släpp fram etablerade svenska artister, Ledin, Uggla, Kent osv med sina senaste plattor och låt kritikerna såga dom lajv. Det programmet skulle iallafall jag kolla på.

Tyvärr skulle det nog inte funka, kolla på t ex en sån vulgo-skribent som Linda Skugge, när hon sitter i TV-soffan med sina värsta hatobjekt ler hon bara lite blygt och säger "lycka till med nya plattan" till Big Brother-Linda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att HeHå har en hel del poänger i sina inlägg där han jämför fejs-2-fejs kritiken i Idol med den mer indirekta kritiken i våra kvällsporrtidningar. Tror fanimej att du har ett tvprogramkoncept där;

Sätt "proffstyckare" från tidningarna; Nunstedt, Bjurman och allt vad dom heter i en jury och släpp fram etablerade svenska artister, Ledin, Uggla, Kent osv med sina senaste plattor och låt kritikerna såga dom lajv. Det programmet skulle iallafall jag kolla på.

Tyvärr skulle det nog inte funka, kolla på t ex en sån vulgo-skribent som Linda Skugge, när hon sitter i TV-soffan med sina värsta hatobjekt ler hon bara lite blygt och säger "lycka till med nya plattan" till Big Brother-Linda.

DET hade varit ett fett program asså!

Tyvärr är det nog som du säger, de flesta blir för fega och mesiga när dom får chansen att ryta till på allvar. Det krävs ganska mycket bitterhet för att kunna släppa fram det där tror jag.

Det är väl därför Idol-juryn ser ut som den gör; Fyra misslyckade surfittor som inte kan annat än klanka ner på andra för att få sig själva att framstå som lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nodusmix (oregistrerad)

Ja, många människor gillar ju sånt här, jag menar att se andra sågas, även om det tydligen många gånger är en relevant bedömning/sågning... Har inte följt serien, sett ett par gånger = alltför dåligt, har knappast hört nåt som jag skulle vilja involvera i mina egna musikprojekt. Att våga ställa upp i ett sånt här såp-sammanhang är antagligen bara det en grej i sig... sen är det ju förstås kombinationen sång/musik och artist - personlig utstrålning - utseende/klädsel som också avgör chansen för att bli Idol... Sången/musiken går säkert ändå att "fixa till" om det blir nödvändigt för DEN stora helhetsbilden av IDOLEN... :-)

Men alla dessa superduktiga människor där ute (eller därhemma), som aldrig skulle våga ställa upp i några talangjakter, hur får de den uppmärksamhet som de skulle förtjäna???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att dom har "order" från produktionsbolaget att vara skoningslösa. Det är säkert noga uttänkt och ingen slump. Jag har för övrigt oerhört svårt att föreställa mig Cladde Af Bullersam (som tidningen MAD kallade honom) i rollen som elak jurymedlem. Han var ju lite av discons Tore Skogman på sjuttiotalet. Man kanske ska ta sig en titt trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett härligt program. Ännu härligare att folk tittar på det, gärna flera ggr, helst, om möjligt, samtidigt som man rabblar meningarna "det är ju för jävligt - åhh, vad elakt - näee, hur kan de säääga sååå?! " som ett heligt mantra, avsnitt efter avsnitt, efter avsnitt... tills tv tjänat sina pengar och alla är lyckliga och glada... och skiten är över!

all har fått uppmärksamhet, andra fått drömmar förverkligade,en del sina drömmar grusade, vissa fått sitt behov av att förfasa sig tillgodosett, och framförallt har vår bnp bättrats på av tv-bolaget och dess vänners ökade inkomster!

halleluja!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi hi, skulle vilja se alla de skribenter skriva om något om de som fick de värsta omdömena i Idol2004, utan att de visste vem det var - alltså ett BLINDTEST. Det hade nog fått 2004-juryns omdömen att verka som komplimanger... ha ha.

Eller tänka sig Linda Skugge öga mot öga mot Ranelid eller vad han heter.

Vill minnas en hårdrockrecension på 80-talet då heavy metal ikonen Ozzy Osbourne var på besök... omdömet var: "Han både låter och ser ut som en äggsjuk höna...". Jag vill se den recensenten säga samma sak fejs to fejs till Ozzy Osbourne idag "Du låter och ser ut som en äggsjuk höna...!"

Det är det som jag förundras över, att folk tar inte åt sig lika mycket - av någon jävla märklig anledning - om man säger "han" eller "hon" i tredje person, eller "du". Det tar tydligen mycket värre om man säger "du".

Men har de verkligen frågat alla artister som har läst sina elaka recensioner? Jag tror nog att de flesta byter ut ordet "ha, hon" mot "JAG" ändå, och blir sårade...

Artister är ju av hävd lättstötta människor. Känsliga och labila, vilket jag tycker de skalla vara.

slutsats: Jag hör/ser ingen skillnad på det som har sagts av juryn i idol 2004 och det som skrivs dagligen av recensenter i tidningarna, som envisas att recensera musik och artister de inte tycker om. Och det är ju detta det blev ett herrans liv om, av någon märklig anledning.

Skulle vilja se Alexander Bard och .. va hette han.. Lasse Anrell (?) i juryn också... deras sågningar hade nog lett till åtal...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...