Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ny här på forumet eller rättare sagt mitt konto har legat vilande ett tag ok nu till min fråga.

Jag har en intel pentium 4 som jag köpte typ 2003 och vad är största skillnaden mellan den och

en Intel Core 2 Duo E6600 cpu processor och sen undrar jag hur mycket ram minne man måste ha för att göra någorlunda feta arrangemang /produktioner på steinberg sequel programet som säger i bruksanvisning att man minimum behöver 2 gig processor och 1 gig ram. märker att min windows xp pro använder 60 till 70 procent ram utan att jag gör nåt. Jag har nu en intel pentium 4 med 2,8 gig processor som kan speedas upp till 3,0 nåt sånt plus 1 gig ram. Jag tänkte använda steinberg sequel + också sonar LE som ingick i ett annat köp jag gjort.Just nu används mitt ram minne + processor mycket när jag använder sequel programet med bara några spår men med sonar LE där används en väldigt liten del. Ja ja har ni någon hjälp att komma med så är jag tacksam.

Om man inte har så mycket pengar ska man då satsa på ett bra moderkort som tar ddr2 och 4 minnes platser så man kan få tex 4 gig ram eller ska man satsa på 2 gig ram och skaffa en ljudlös dator med bra hård diskar ? Har tänkt en hel del och kan bara använda mig av max 9 till 10 000 kronor som mest. 🙂

Annons
Postat

Jadu.

Skillnaden är rätt stor.

Om du tänker dig en båt med enbart en 5hk motor o jömnför den med en båt med två 10hk motorer.

Vad gäller RAM så kan du aldrig få för mkt av det.

Men om du kör windows xp så kan du inte ha mer än 3 eGB elller om det tom var 2?!

Postat

1gb räcker om du inte gör elektronisk musik.

2gb räcker om du gör elektronisk musik med VSTi istället för samplingar.

4gb räcker om du gör elektronisk musik med samplingar.

musik (oregistrerad)
Postat

Jag gör livemässig akustisk och elektrifierad gitarr- och klaviaturbaserad musik med riktig percussion. Inga plugins alls. Jag tycker det funkar bättre med 2 GB istället för 512 MB, en förutsättning faktiskt. En CPU på 3.2 GHz är säkert inte sämre än 2 st om vardera 1.8 GHz.

😄

:musik

Postat

1 gb räcker inte särskilt långt även om du mest kör audio. Jag var i alla fall tvungen att uppgradera mitt RAM i höstas efter gjort ngn låt med 30-40 kanaler. Då gick mitt RAM i botten...

Postat (redigerat)
1 gb räcker inte särskilt långt även om du mest kör audio. Jag var i alla fall tvungen att uppgradera mitt RAM i höstas efter gjort ngn låt med 30-40 kanaler. Då gick mitt RAM i botten...

Det beror ju givetvis på hur man hushåller med minnet. Min dator tar ca 100 mb vid uppstart, mina vänners datorer tar ofta det dubbla eller till och med det tredubbla!

Jag mätte precis upp att 100 mono-kanaler i Cubase 3.1 förbrukar 173 mb, det är 1.73 mb per kanal.. (det kan tänkas öka lite om man spelar in på dom, automatiserar o.s.v)

Ett normalt akustiskt pop/rock projekt kan bestå av följande:

-8-trumkanaler (varav två stereo: OH, Room)

-Elbas (mono)

-Sång (2x mono med dubb)

-Elgitarr (4x mono)

-Kör (4x mono)

-Akustisk gitarr (dubb 2x mono)

Det ger oss 21 mono-kanaler samt 2-stereokanaler. (21x1.73) + (2x3.46) = 43,25 mb

Sen tillkommer ju minnesanvändningen från EQ's och andra pluggar. Men vissa tar ju mer än andra, Voxengo GlissEQ tar exempelvis bara 10 mb per instans! (Mono)

Det jag vill få fram är att om man hushåller med minnet, och väljer pluggar som inte är programmerade av joltdrickande spelprogrammerare. Så klarar man sig riktigt bra på 1gb om man hushåller med minnet och inte använder sampels i större utsträckning.

Men detta gäller ju mest för äldre datorer, eller budgetlösningar. CPU:erna är så snabba idag att det krävs minst 2 gb ram för att matcha. Om du sitter på en äldre cpu kommer förmodligen cpu:n överbelastas innan minnet blir fullt, och om du sitter på en ny cpu och har 1 gb ram så kommer förmodligen minnet bli fullt innan du maxxat ur cpu:n. Ni förstår min poäng?

Redigerat av Martin
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har en 3Ghz p4 med 1GB ram.

Jag kör Reason och Tracktion.

Så länge jag inte laddar in något gigantiskt 700MB trumset så funkar detta kanon.

Minnet bottnar inte men CPU gör det.

Om jag skulle köpa en ny maskin nu skulle jag ha minst 2GB ramminne.

Jag har mixat ett par låtar på en bärbar Mac med dualcore cpuer på 2Ghz.

Fantastiskt vad dessa cpuer presterar. Det är en rejäl skillnad mot min 3Ghz p4.

Postat
Men om du kör windows xp så kan du inte ha mer än 3 eGB elller om det tom var 2?!

Det där har jag av en händelse precis forskat lite i! :-)

Windows XP (den "vanliga" 32bitars-verisionen) stöder max 4GB ram-minne, men det är inklusive växlingsfil.

Det är därför datorer med 4GB ram och Win XP, som regel, rapporterar 3Gb ram under Egenskaperna för "Den här datorn" - och i dom fallen gör den sista gigabyten ram-minne ingen nytta.

64bitars-versionen av XP, Vista, och Windows 2003 (som kan köras som workstation) stöder dock mer än 4Gb ram.

Postat (redigerat)

Ett litet snabbt ihopplock på hur datorn skulle kunna se ut, och priser:

http://www.shg.biz/kundecenter/cart_ext.asp?id=4JR4MBUTNY

räknar iofs med att du kan sno hårddiskar, grafikkort och skärm från din nuvarande burk......kan du sno chassi också så sparar du några hundringar där.....

kör själv med chassit och CPU-kylaren jag valt i listan i min speldator.....funkar jättebra och är tillräckligt tyst för mig....kan säkert bli lite tystare med massa tweakande och dyra nätdelar....men för den budgeten är det ett bra val.

moderkortet skall vara riktigt bra och stabilt....men i musiksammanhang kan allt alltid strula.

Windows Vista plockade jag med bara för att.......64-bit varianten kostar lika mkt....alt. kör du vidare med XP, om det inte ger något minnstrubbel...!?!?

har köpt från SHG tidigare, och dom är ganska stora, tillförlitliga och bra....trots sitt danska påbrå! 😮😉

för en femhundring plockar dom ihop skiten åt dig också....

Redigerat av Mr Keys
musik (oregistrerad)
Postat
Men detta gäller ju mest för äldre datorer, eller budgetlösningar. CPU:erna är så snabba idag att det krävs minst 2 gb ram för att matcha. Om du sitter på en äldre cpu kommer förmodligen cpu:n överbelastas innan minnet blir fullt, och om du sitter på en ny cpu och har 1 gb ram så kommer förmodligen minnet bli fullt innan du maxxat ur cpu:n. Ni förstår min poäng?

Onekligen intressant. Så har jag aldrig hört någon resonera förut, utan snarare tvärtom: "har du en tillräckligt snabb CPU så behöver du inte så stort RAM". Säljare i butiker alltså...

😮

Postat

Onekligen intressant. Så har jag aldrig hört någon resonera förut, utan snarare tvärtom: "har du en tillräckligt snabb CPU så behöver du inte så stort RAM". Säljare i butiker alltså...

😮

Det är två helt skiljda saker, så man kan inte resonera riktigt på det sättet...

CPU-kraft behövs för att kunna köra många pluggar och VSTi:er som skapar ljudet i sig. RAM behövs för att mappa upp stora samplingsbibliotek och som buffer för att kunna köra många audiospår.

Postat (redigerat)

Skillnaden mellan pentium 4 anno 2003 och Core 2 Duo E6600 är att den senare är mer än dubbelt så kraftfull

och således orkar med lägre latency eller mer än dubbelt så många VST-pluggar.

2GB är tillräckligt då XP 32bit ändå bara (knappt) kan hantera 3GB och man kan ju alltid köpa 2 eller 4GB till

om man senare byter OS till XP 64bit eller Vista.

Detta är mitt förslag på dator ( Datorbutiken.com )

Chassi: Antec SONATA III, 500W ATX, 1 149:-

Moderkort: Asus P5B Deluxe, 1 595:-

Processor: Core 2 Duo E6600, 1 980:-

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048, tot. 2GB, 860:-

Hårddisk: 2st Samsung 320GB, 16MB SATA2, 1 300:-

Graikkort: Gainward GeForce 7300GS 256MB, 484:-

DVD-brännare: Samsung DVD SH-S182D, 339:-

Totalpris: 7707:-

Redigerat av Kristof
Postat (redigerat)

Tack så mycket alla ni som har hjälp mig med era inlägg. Jag har försökt ta in vad ni säger eller snarare skriver och lär mig en massa saker hela tiden :rolleyes:

Som sagt det viktigaste för mig är att summan för inköpen inte blir mer än 9 till 10 000 kronor

och att datorn är så tyst som möjligt + att CPU och Ram minne är tillräckligt bra för Mina två musik program jag kommer använda mig av som är STEINBERG SEQUEL och SONAR LE.

Mina problem med min nuvarande dator har varit att när jag tex kör sequel demo låtar så hackar det och kommer i osync ibland och ibland när många spår spelas samtidigt så försvinner ljudet från vissa spår eller låten stoppas för att sen sätta igång igen. Jag är som sagt novis när det gäller det tekniska för jag har innan detta bara spelat in på ett gammalt musikprogram som heter cool edit pro 2.0 och där använde jag mig bara av audio inspelning + ibland la jag in loopar jag hittat på internet och då har jag kunnat lägga massor med audio spår och då loopar utan att CPU ligger på 100 % aktiv och inte haft problem heller med ram minnet men dessa nya två program jag har kräver tydligen mer och om man följer vad claes sa så är nog min cpu den största boven eftersom sequel har mycket som inte är audio utan vsti virtuella instrument typ 600 stycken och 5000 loopar och dom tillsammans med inbyggda effekter mm tar mycket cpu kraft. En fråga

Om det är nån mer tex claes som vill hjälpa mig att köpa dom rätta prylarna eller nån annan för max

10 000 kronor och en så billig affär som möjligt så tas dom förslagen tacksamt emot efter tex när jag köpte min studioproject b1 mikrofon så var det efter att ha lyssnat på den på claes egen sida.Har redan fått bra förslag men alltid bra att höra från flera. Jag har redan en bra dvd brännare och en 19 tums plattskärm acer och en ctr skärm för mitt grafik kort nu har vga + dvi ingång,kanske behöver man två plattskärmar eller ??? JAG ANTAR JAG HAR 32 BITARS WINDOWS XP,VAR SER MAN DET ??? SEQUEL ACCEPTERAR WINDOWS XP OCH VISTA HOME BASIC UNDRAR OM DEN ACCEPTERAR ALLA WINDOWS VISTA OCH XP VERSIONER OAVSETT 32 BIT ELLER 64 BIT ????

,FÖR NÄR DET GÄLLER SONAR LE SÅ ANTAR JAG DET KLARAR OVANSTÅENDE FRÅGA MEN SEQUEL ÄR JU ETT BILLIGT 995 KRONOR PROGRAM EN ÄNDÅ VÄLDIGT BRA PROGRAM GER MYCKET MUSIK INSPIRATION. LJUDKORTS FRÅGAN HAR JAG REDAN LÖST JAG HAR EN "M AUDIO DELTA 24/96 FRÅN MIDIMAN + EN "EDIROL M-16 DX" SOM ÄR ETT USB LJUDKORT OCH DIGITAL MIXER SOM MAN KAN HITTA VIA LÄNKEN: http://www.rolandus.com/products/productde...mp;ParentId=114

MIN DATORS EGENSKAPER JUST NU:

Operativsystemets namn Microsoft Windows XP Professional

Version 5.1.2600 Service Pack 2 build 2600

Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation

Datortillverkare System Manufacturer

Datormodell System Name

Datortyp X86-baserad dator

Processor x86 Family 15 Model 2 Stepping 7 GenuineIntel ~2799 Mhz

BIOS-version och -datum Award Software, Inc. ASUS P4S8X ACPI BIOS Revision 1004, 2002-10-04

SMBIOS-version 2.3

Windows-katalog F:\WINDOWS

Systemkatalog F:\WINDOWS\system32

Startenhet \Device\HarddiskVolume2

Nationella inställningar Sverige

HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"

Tidszon Västeuropa, sommartid

Sammanlagt fysiskt minne 1 024,00 MB

Tillgängligt fysiskt minne 478,86 MB

Sammanlagt virtuellt minne 2,00 GB

Tillgängligt virtuellt minne 1,96 GB

Växlingsfilsutrymme 2,40 GB

Växlingsfil F:\pagefile.sys

BILDSKÄRM:

Namn RADEON 9250

PNP-enhets-ID PCI\VEN_1002&DEV_5960&SUBSYS_1052196D&REV_01\4&3525EC23&0&0008

Korttyp RADEON 9250 AGP (0x5960), ATI Technologies Inc.-kompatibel

Beskrivning RADEON 9250

RAM på kortet 128,00 MB (134 217 728 byte)

Installerad drivrutin ati2dvag.dll

Drivrutinens version 6.14.10.6614

INF-fil oem23.inf (avsnittet ati2mtag_RV280)

Färgplan 1

Poster i färgtabellen 4294967296

Upplösning 1280 x 1024 x 60 hertz

Bitar per bildpunkt 32

Minnesadress 0xF0000000-0xF7FFFFFF

I/O-port 0x0000D800-0x0000D8FF

Minnesadress 0xD7800000-0xD780FFFF

IRQ-kanal IRQ 16

I/O-port 0x000003B0-0x000003BB

I/O-port 0x000003C0-0x000003DF

Minnesadress 0xA0000-0xBFFFF

Drivrutin f:\windows\system32\drivers\ati2mtag.sys (6.14.10.6614, 1,47 MB (1 540 608 byte), 2005-12-09 11:15)

Namn RADEON 9250 - Secondary

PNP-enhets-ID PCI\VEN_1002&DEV_5940&SUBSYS_1053196D&REV_01\4&3525EC23&0&0108

Korttyp RADEON 9250 Secondary AGP (0x5940), ATI Technologies Inc.-kompatibel

Beskrivning RADEON 9250 - Secondary

RAM på kortet 128,00 MB (134 217 728 byte)

Installerad drivrutin ati2dvag.dll

Drivrutinens version 6.14.10.6614

INF-fil oem23.inf (avsnittet ati2mtag_RV280)

Färgplan 1

Poster i färgtabellen 4294967296

Upplösning 1024 x 768 x 60 hertz

Bitar per bildpunkt 32

Minnesadress 0xE0000000-0xFEBFFFFF

Minnesadress 0xD7000000-0xD7FFFFFF

Drivrutin f:\windows\system32\drivers\ati2mtag.sys (6.14.10.6614, 1,47 MB (1 540 608 byte), 2005-12-09 11:15)

Namn Video Graphics Accelerator

PNP-enhets-ID ROOT\DISPLAY00

Korttyp Inte tillgängligt

Beskrivning Video Graphics Accelerator Technology

RAM på kortet Inte tillgängligt

Installerad drivrutin Inte tillgängligt

Drivrutinens version Inte tillgängligt

INF-fil Inte tillgängligt

Färgplan vgadrv.inf

Poster i färgtabellen vgadrv

Upplösning Inte tillgängligt

Bitar per bildpunkt Inte tillgängligt

Drivrutin f:\windows\system32\drivers\vgadrv.sys (, 7,89 kB (8 078 byte), 2006-03-17 18:04)

MODERKORT:

Manufacturer: ASUS TeK computer INC

product name: P4S8X

version : REV 1.xx

Typ av produkt: Moderkort

Formfaktor: ATX

Bredd: 30.5 cm

Djup: 21.9 cm

Kompatibla processorer: Pentium 4

Processor-socket: Socket 478

Stödd processorförpackning: Micro FCPGA2

Kretstyp: SiS648

Max busshastighet: 533 MHz

BIOS-typ: Award

Kontrollerkort: ATA-133

Processor

Installerat antal (max antal som stöds): 0 ( 1 )

Minne

RAM-teknik som stöds: DDR SDRAM

Installerat RAM (max): 0 MB / 3 GB (max)

RAM-hastighet som stöds: PC2100, PC1600, PC2700

Expansion/anslutning

Kortplats/-er:

1 ( 1 ) x processor - Socket 478

3 ( 3 ) x minne - DIMM 184-pin

1 ( 1 ) x AGP 8x

6 ( 6 ) x PCI

PROCESSOR:

Socket designation: PGA 478

Type: central processor

Family: pentium 4

Manufacturer: Genuine intel

Id: 00000F27 BFEBFBFF

Version: Intel® Pentium® 4

Supportet voltage: 1,5 V

External Clock: 133 MHZ

Max speed: 3200 MHZ

Current Speed: 2800 MHZ

Status: Socket populated;Enabled

Processor Upgrade: ZIF socket

RAM MINNE:

Max Memory Module Size: 1024 MB

Supported Speeds: 70ns 60ns 50ns

Supported Memory Types: DIMM

Memory Module Voltage: 3.3 V

Number of Memory Slots 3

Memory Module Handle: 06 07 08

DATOR PORTAR:

PRIMARY IDE/HDD

SECONDARY IDE/HDD

FLOPPY

LAN

USB 1

USB 2

USB 3

USB 4

USB 5

USB 6

PS/2 KEYBOARD

PS/2 MOUSE

PARALLEL PORT

SERIAL PORT 1

SERIAL PORT 2

JOYSTICK PORT

MIDI PORT

LINE IN JACK

NÄTDEL: 400 W (WATT)

Redigerat av kvd669o
Postat

Får nog kolla vidare senare, när jag har mer tid över - men en fråga svarar jag på direkt:

Är midi instrument och vst instrument samma sak ?

Nej, inte riktigt. Midi-instrument är externa syntar som du kopplar in på ett midiinterface. För att spela in ljudet från dem, så måste du - förutom midikablarna - också koppla in kablar från ljudutgångarna på syntarna till ljudkortets ingångar. VSTi är virtuella instrument där allt hanteras av DAW-programmet. VSTi styrs dock av midisignaler, på samma sätt som externa syntar, men eftersom det hålls internt i datorn, så blir timingen mer exakt än med externa syntar (under förutsättning att datorn är tillräckligt kraftfull för att hantera det... :rolleyes: ).

Postat

Men hur är det windows xp proffesional då?Är inte det bättre på minnesfronten?

Postat

Tack för svaret claes :rolleyes: då är det inte 600 midi instrument he he som jag har för det skulle bli ganska trångt i min ett rum och kök lägenhet , nej då har jag 5000 loopar och 600 vsti instrument som styrs via midikeyboard,så är det och det är väl då vsti instrument och effekter och eq som drar cpu och sen ljudbibliotek och audio som drar ram minne. Har ju 1 gig eller 1024 mb ram minne nu och 2,8 gig pentium4 cpu och man kanske skulle prova att gå till boot.ini och frigöra minne som en person här på forumet gjorde för att lösgöra minne men vågar man det när man har bara 1 gig ram som jag har ??? Det borde bli fel nån annan stans då eftersom det är andra delar som också behöver ram minne eller ??? Hur som helst gällande min sequel så verkar det som att om man håller sig till dess inbygga loopar och sen också spelar in audio så verkar det fungera bättre med min cpu precis som det gjorde det på min gamla cool edit pro 2.0 musikprogram, men vill jag ha mycket vsti instrument ( plugins på sequel har jag inte kollat upp ännu) som styrs via midikeyboard och sen effekter och annan editering så blir det nog till att skaffa en intel dual core osv osv cpu och lämna min plånbok blödande. Min hård disk är 7200 varv och 8 mb cache och hitachi tror jag det är som jag har via usb och där ligger både min cool edit pro 2.0 + sonar LE + Steinberg sequel 😳😕:rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Att det hackar kan bero på felinställningar på drivrutinerna.

Postat

Lägg till 6GB om du ska göra något sånär vettiga orkesterarrangemang med samplingar.

Postat (redigerat)

3.12 GB är max för Win XP/XP Pro/32-bitars Vista. Allt över detta värde går till spillo. Anledningen att det är så, kan ni läsa om i den länk som finns nedan. "Lite förenklat" kan man säga att 32-bitarssystem måste adressera allt som behöver adresseras under den 4GB-gräns, som finns för 32-bitars system. Grafikkortets minne måste in där, PCI-korten skall ha en minnesadress, etc. Allt detta prioriteras innan internminnet "räknas". För att det inte skall bli några problem, sätter Windows XP(alla versioner)/32-bitars Vista en gräns på just 3.12 GB...

Det är också skillnad på vilken version av Vista 64-bitars som man använder, vilket nog inte många musiker gör pga brist på drivrutiner/programvarukompatibilitet.

Mer om minne och 32-bitars Windows(Detta handlar om 32-bitars Vista. Detsamma gäller XP)

När det gäller Vista 64 bitarsvarianten, så gäller detta(också från Microsofts sajt).

Max internminne:

Home Basic

8 GB

Home Premium

16 GB

Ultimate

128+ GB

Business

128+ GB

Enterprise

128+ GB

Ni vet väl att ni måste in i BIOS och "bocka för"(enable, eller vad det nu står) memory remapping. Det behöver inte heta så. Det kan heta "memory hole", eller något annat. Detta måste vara "enabled". Annars utnyttjas inte allt minne(gäller endast för 64-bitars operativsystem. Skall vara "disabled" annars)...

Om man inte har så mycket pengar ska man då satsa på ett bra moderkort som tar ddr2 och 4 minnes platser så man kan få tex 4 gig ram eller ska man satsa på 2 gig ram och skaffa en ljudlös dator med bra hård diskar ? Har tänkt en hel del och kan bara använda mig av max 9 till 10 000 kronor som mest.

Jag tycker att du skall vänta ett tag - tills alla musikprogram och drivrutiner till det som behövs för ditt musikskapande är klara för Vista. För Vista är det som finns på alla nya datorer, och det är detta operatisystem som är framtiden för PC-datorerna.

Moderkortet skall stödja DDR-2(hmmm, DDR-3 är på g - men för dyrt ännu) och helst 8GB RAM(standard numera). Det är alltid bra att ha något som "man kan växa i". Ett sådant moderkort kan du få ganska billigt(riktigt billigt kunde jag ha skrivit, men jag vill inte råda dig vilken "skit" som helst)... 🙂

Edit:

Det finns en möjlighet att "enabla" 4GB i 32-bitars Vista. Jag har lite ont om tid, så jag hoppas att det duger med att jag bara länkar till Microsofts sida om detta. 😉

Länk

Redigerat av TCG

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.