frejan (oregistrerad) Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Hej! Här kommer en tekniknörd fråga: Det frekvensomfång man vill fånga måste enligt Nyquist-teoremet samplas med dubbla samplingsfrekvensen. Detta innebär att en samplingsfrekvens på 44,1 kHz alla gånger räcker för att täcka hela människans hörbarhetsområde. Men tjänar man i sådant fall något på att översampla och köra på t.ex. 96 kHz??? Det enda jag har hört om detta hittills är att en större mängd jitter-relaterade problem kan inträffa - vilket i sådant fall skulle innebära en klart nackdel. Några tankar kring detta? Mvh F r e j
mattiasd Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Hej! Här kommer en tekniknörd fråga: Det frekvensomfång man vill fånga måste enligt Nyquist-teoremet samplas med dubbla samplingsfrekvensen. Detta innebär att en samplingsfrekvens på 44,1 kHz alla gånger räcker för att täcka hela människans hörbarhetsområde. Men tjänar man i sådant fall något på att översampla och köra på t.ex. 96 kHz??? Det enda jag har hört om detta hittills är att en större mängd jitter-relaterade problem kan inträffa - vilket i sådant fall skulle innebära en klart nackdel. Några tankar kring detta? Mvh F r e j Vikningsdistortionen minskar.
Majken Postat 6 juli 2007 Postat 6 juli 2007 Precis, vikningsdistortionen sker vid en högre frekvens och när signalen sedan filtreras ned till 44.1 kilohertz så försvinner/minskar den. Nackdelen är givetvis att det kräver extra processorkraft till följd av de extra beräkningarna.
frejan (oregistrerad) Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Tack för svaren! Jag läste dock någonstans att det är endast om samplingsteoremet inte uppfylls som man får vikningsdistorsion eller aliasing - men det kanske inte stämmer då? Nåja...jag får väl lyssna och avgöra om det känns värt att köra på det. Mvh F
ake Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Tack för svaren! Jag läste dock någonstans att det är endast om samplingsteoremet inte uppfylls som man får vikningsdistorsion eller aliasing - men det kanske inte stämmer då? Nåja...jag får väl lyssna och avgöra om det känns värt att köra på det. Mvh F Teoretiskt är det så men i praktiken behövs ett (antiviknings) filter som tar bort alla frekvenser över halva samplingsfr men behåller de man vill ha. Det är svårt att göra ett bra filter där flanken går mellan 20kHz till 22 kHz. Med högre samplingstakt finns det större utrymme. Åke
Claes Holmerup Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Tack för svaren! Jag läste dock någonstans att det är endast om samplingsteoremet inte uppfylls som man får vikningsdistorsion eller aliasing - men det kanske inte stämmer då? Nåja...jag får väl lyssna och avgöra om det känns värt att köra på det. Mvh F Teoretiskt är det så men i praktiken behövs ett (antiviknings) filter som tar bort alla frekvenser över halva samplingsfr men behåller de man vill ha. Det är svårt att göra ett bra filter där flanken går mellan 20kHz till 22 kHz. Med högre samplingstakt finns det större utrymme. Åke ...men om man får in oönskade artefakter vid exempelvis 30kHz på grund av att någon effektplugg inte jobbar perfekt eller kanske för att A/D-omvandlaren inte är tillräckligt bra, så kan det vikas ner i det hörbara området när man omvandlar till 44.1kHz. Sådant kan man inte filtrera bort med ett filter vid 44.1kHz... 😆 Håller man sig till 96kHz genom hela projekter och slutmediat ska ha 96kHz, så uppstår inga sådana problem (eftersom man ju ändå inte hör problemet...), men när man ska omvandla neråt så finns den risken.
ake Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Tack för svaren! Jag läste dock någonstans att det är endast om samplingsteoremet inte uppfylls som man får vikningsdistorsion eller aliasing - men det kanske inte stämmer då? Nåja...jag får väl lyssna och avgöra om det känns värt att köra på det. Mvh F Teoretiskt är det så men i praktiken behövs ett (antiviknings) filter som tar bort alla frekvenser över halva samplingsfr men behåller de man vill ha. Det är svårt att göra ett bra filter där flanken går mellan 20kHz till 22 kHz. Med högre samplingstakt finns det större utrymme. Åke ...men om man får in oönskade artefakter vid exempelvis 30kHz på grund av att någon effektplugg inte jobbar perfekt eller kanske för att A/D-omvandlaren inte är tillräckligt bra, så kan det vikas ner i det hörbara området när man omvandlar till 44.1kHz. Sådant kan man inte filtrera bort med ett filter vid 44.1kHz... 😆 Håller man sig till 96kHz genom hela projekter och slutmediat ska ha 96kHz, så uppstår inga sådana problem (eftersom man ju ändå inte hör problemet...), men när man ska omvandla neråt så finns den risken. Nu sa jag 22kHz inte 44 kHz men du har säkert rätt... Åke
Claes Holmerup Postat 8 juli 2007 Postat 8 juli 2007 Tack för svaren! Jag läste dock någonstans att det är endast om samplingsteoremet inte uppfylls som man får vikningsdistorsion eller aliasing - men det kanske inte stämmer då? Nåja...jag får väl lyssna och avgöra om det känns värt att köra på det. Mvh F Teoretiskt är det så men i praktiken behövs ett (antiviknings) filter som tar bort alla frekvenser över halva samplingsfr men behåller de man vill ha. Det är svårt att göra ett bra filter där flanken går mellan 20kHz till 22 kHz. Med högre samplingstakt finns det större utrymme. Åke ...men om man får in oönskade artefakter vid exempelvis 30kHz på grund av att någon effektplugg inte jobbar perfekt eller kanske för att A/D-omvandlaren inte är tillräckligt bra, så kan det vikas ner i det hörbara området när man omvandlar till 44.1kHz. Sådant kan man inte filtrera bort med ett filter vid 44.1kHz... 😕 Håller man sig till 96kHz genom hela projekter och slutmediat ska ha 96kHz, så uppstår inga sådana problem (eftersom man ju ändå inte hör problemet...), men när man ska omvandla neråt så finns den risken. Nu sa jag 22kHz inte 44 kHz men du har säkert rätt... Åke Jo - men vi pratar om samma sak. Jag nämner samplingsfrekvensen och du nämner högsta frekvensen som ska vara hörbar... 😲
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.