Sjodahl Postat 2 juli 2007 Postat 2 juli 2007 Hej alla! Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 😆 Jag har gjort ett ljudexempel där jag har använt: Waves C4 Waves Q8 Paragraphic EQ Waves L2 Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 🙂 Eller har jag laggt allt i fel ordning? Här är ljudexemplet: http://www.speedyshare.com/904502661.html Är tacksam för alla tips! Hade Gott!
Jon Rinneby Postat 2 juli 2007 Postat 2 juli 2007 (redigerat) Hej alla! Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 🙂 Jag har gjort ett ljudexempel där jag har använt: Waves C4 Waves Q8 Paragraphic EQ Waves L2 Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 😛 Eller har jag laggt allt i fel ordning? Här är ljudexemplet: http://www.speedyshare.com/904502661.html Är tacksam för alla tips! Hade Gott! Nu har jag inte lyssnat på ditt ljudexempel, men såhär brukar min mastringskedja se ut: 1. De-esser som tar över 10khz, tar bort de vassa o jobbiga 2. En (Master EQ) där basen är skuren runt 30-30hz. Frekvensar att jobba med kan vara basen 30-80 hz, lowmid runt 350, mid runt 2khz-4khz samt luften över 10khz. Det är ju såklart olika från låt till låt. 3. En stereokompressor, som jobbar på ratio mellan 2:1 - 4:1 och där tröskelvärdet är ställt så att det komprimeras ca 3-4 db 4. Limiter, för att ställa slutnivån på låten. Lycka till Redigerat 2 juli 2007 av Yllet
Jon Rinneby Postat 2 juli 2007 Postat 2 juli 2007 Hej alla! Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 🙂 Jag har gjort ett ljudexempel där jag har använt: Waves C4 Waves Q8 Paragraphic EQ Waves L2 Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 😛 Eller har jag laggt allt i fel ordning? Här är ljudexemplet: http://www.speedyshare.com/904502661.html Är tacksam för alla tips! Hade Gott! Nu har jag inte lyssnat på ditt ljudexempel, men såhär brukar min mastringskedja se ut: 1. De-esser som tar över 10khz, tar bort de vassa o jobbiga 2. En (Master EQ) där basen är skuren runt 30-30hz. Frekvensar att jobba med kan vara basen 30-80 hz, lowmid runt 350, mid runt 2khz-4khz samt luften över 10khz. Det är ju såklart olika från låt till låt. 3. En stereokompressor, som jobbar på ratio mellan 2:1 - 4:1 och där tröskelvärdet är ställt så att det komprimeras ca 3-4 db 4. Limiter, för att ställa slutnivån på låten. Men glöm inte: Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet! Lycka till
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.