Jump to content
Annons

Recommended Posts

• Dylfnert changed the title to Testing
Annons
Posted

AQUA GUI, det saknar jag stundvis. Särskilt efter senaste missen med GUI från Apple. Det var en katastrof. Chefen för det lämnade Apple och gick till Meta. Bra att han sen ersattes med en veteran inom Apple. 

Sidechain teknik videon? Syftet? visa compressor sidechain?

Posted

I många år så var jag väldigt misstänksam mot USB ljudkort, jag trodde helt enkelt inte dom var snabba nog. Därför efter att ha kört med M-Audio Delta kort 1010, 66 och 44 kort så hoppade jag på FW kort istället. På den tiden kostade ett normalbra kort ca 7000 kronor och upp vilket väl motsvarar runt 10 000 nu eller nåt.

Vet inte riktigt vad som har hänt om datorerna är så mycket snabbare nu eller eller om jag bara var dum i huvvet på den tiden (vilket väl är det mest troliga) för det är ju fortfarande samma USB 2 som korten kör över. 

Jag har två riggar med tror 8 kanaler 1820 nånting Behringer ljudkort i par med ett ADA800 kort = 16 kanaler var och datorn klarar typ en jäkla massa ljudspår simultant. 

Kör jag Logic 9 så pallar den runt 20 spår i och med att Logic inte rullar speciellt bra på OSet som datorn kör på men med Harrison Mixbus så verkar den fixa hur många som helst.

Ljudkortet kostar lite över 2000 kronor och ADA kortet ungefär samma peng. Motsvsrande skulle väl ha kostat runt 20 000 eller nåt innan app och Ai tiden.

En väldigt trevlig prisutveckling för mig som hatar Ai och sånt skit så man tackar och bockar. Så istället för en massa dyrt ljud på burk så har jag till och med riktiga men billia Congas, en steel gura, en vit Cello, en jäkla massa el och akustiska guror, en flock gitarr byggsatser att pilla med, ett el piano, en Darbuka, osv. 

Jag tror allt motsvarar några pluggar i inköps pris men det går att känna och klämma på dom. 

Man säger TACK China det gjorde ni bra.

Kort sagt oavsett vad alla tycker så oavsett att det kanske låter skit så plinkar och plånkar jag för glatta livet med riktiga instrument och förstärkare och har skitskoj. 

Ner med Ai 😁