Jump to content
Annons

Haft problem nu ett tag (Mikbåset hjälpte inte mkt!)


tuzzi

Recommended Posts

Shena Jag är en kille som hållt på med ljudet nu i drygt 5-6månader och testat på nya prylar och va man nu mer kan göra.. så sist köpte jag mig nytt ljudkort och en ny mixer Ljudkortet: E-S-I Juli@ Mixer: Soundcraft EPM8.. Jag hadde innan detta Terratec phase 22 Ljudkort och där jag var rätt nöjd med ljudet men sen efter dt fick ja för mig att ja skulle ha ny mixer vilket som blev av.. Det är ju detta nu Soundcraft EPM8 och jag har fått mycket hjälp om olika kopplingar och annat av PomPe här på forumet och jag tro han börja bli lite trött han också eftersom inte något hjälper 😄 testade nu att bygga upp mikbås. Och nu är dt samma problem allts¨hjälpte inte båset... dämpar ju ljudet utifrån och sånt men men. Och frågan är då om ni hadde några tips om vilket ljudkort jag ska använda. Jag har kvar det här Terratec Phase 22 hemma. Men vet inte om ja ska ge mig på o byta.. Alltså är dt upp till er hjälp om ja ska elr inte 😄. Läst lite forum om Det här E-s-i Juli@ och hittade faktiskt en snubbe som hört negativa saker om det.. Lägger upp en bild så ni kan se 😄

Bilden på snubben som hört saker om kortet

Frågan är då om ni kan tipsa mig om vilket kort ja ska använda och vilka resultat dom ger om ni har erfarenhet av detta.. Ni kan även tipsa andra kort men dock inte så dyra 😄 Vill inte gå rakt på sak när ja har haft Ett problem i en lång period.. UPPSKATTAR ALLA SVAR.. Ha dt bra boys 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 118
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Shena Jag är en kille som hållt på med ljudet nu i drygt 5-6månader och testat på nya prylar och va man nu mer kan göra.. så sist köpte jag mig nytt ljudkort och en ny mixer Ljudkortet: E-S-I Juli@ Mixer: Soundcraft EPM8.. Jag hadde innan detta Terratec phase 22 Ljudkort och där jag var rätt nöjd med ljudet men sen efter dt fick ja för mig att ja skulle ha ny mixer vilket som blev av.. Det är ju detta nu Soundcraft EPM8 och jag har fått mycket hjälp om olika kopplingar och annat av PomPe här på forumet och jag tro han börja bli lite trött han också eftersom inte något hjälper 😄 testade nu att bygga upp mikbås. Och nu är dt samma problem allts¨hjälpte inte båset... dämpar ju ljudet utifrån och sånt men men. Och frågan är då om ni hadde några tips om vilket ljudkort jag ska använda. Jag har kvar det här Terratec Phase 22 hemma. Men vet inte om ja ska ge mig på o byta.. Alltså är dt upp till er hjälp om ja ska elr inte 😄. Läst lite forum om Det här E-s-i Juli@ och hittade faktiskt en snubbe som hört negativa saker om det.. Lägger upp en bild så ni kan se 😄

Bilden på snubben som hört saker om kortet

Frågan är då om ni kan tipsa mig om vilket kort ja ska använda och vilka resultat dom ger om ni har erfarenhet av detta.. Ni kan även tipsa andra kort men dock inte så dyra 😄 Vill inte gå rakt på sak när ja har haft Ett problem i en lång period.. UPPSKATTAR ALLA SVAR.. Ha dt bra boys 😛

Ledsen, men jag förstod inte ditt problem.

Du får försöka utrycka dig lite tydligare så ska du säkert kunna få lite hjälp.

Men ett bra tips att börja med är att om du vill visa något på nätet för någon är att länka direkt istället för att ladda upp en bild på speedyshare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ej 😛... vet inga sådana sidor som man bara länkas direkt.. men asså problemet är att dt blir inte bra grundljud.. och jag vill inte börja mixa förrän jag har bra grundljud.. ahh du vet hur det fungera 😄.. och så har det varit sen jag bytte till e-s-i juli@ och jag hadde bra ljud när jag använde Terratec Phase 22.. Så jag vet inte om det är sjävla e-s-i juli@ som gör att ljudet inte blir bra.. när jag hadde terratec så var jag inte den som gav mig in i smådetaljer och lyssnade efter brus med mera 😄. men om dt är så så kan du ju få lyssna på en låt där jag har terratec ljudkortet och en annan där jag använder mig av e-s-i juli@ så om man ska sammanfatta det så, Är juli@ sämre än terratec Phase 22 och då kollar vi på en normal inte amatör kille för hemmastudio? som sagt för du såg la bilden? och där är det ju negativt på det forumet ja la upp.. Ha dt bra Fortsätt svara.. 😄 Tack så mycket för tipset senast Upsskattar dina tips 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Íngen Som kan ge några Tips 😄? JAG LIDER 😄😛 ne men skojja snälla lägg in en komentar elr nåt.. dt behöver inte vara 35 långa meningar men ba en snabbt komentar om vad ni tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

Íngen Som kan ge några Tips 😄? JAG LIDER 😄😛 ne men skojja snälla lägg in en komentar elr nåt.. dt behöver inte vara 35 långa meningar men ba en snabbt komentar om vad ni tycker

Vad är det mikbåset inte grejar? Får du med massa rumsklang eller hur låter det dåligt?

Vad har du för mick? Inte vänt den fel eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det inte är något tekniskt fel på dina kort så borde dessa låta ungefär likadant. Marginella skillnader.

Låter kortet dåligt om du spelar en CD skiva genom kortet?

Låter dina inspelningar dåligt?

Du får nog beskriva lite bättre vad som är problemet?

Jag gissar att det kan vara så att du är lite oerfaren, för att få bra ljud så krävs träning, inte nya prylar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt har du där.. Nej det finns inga problem med det.. Men va e dt ja ska träna på? ja har testat allt som man kan :S Jag har håly på i 6 månader drygt o försökt få hjälp med det här men ingen vet.. ja kan lägga upp en vers på terrakortet o julia kortet

Esi juli@ kortet

Terratec Phase 22 ljudkortet

Fick ju inte tipset av dig hur man gör direktlänk så om du orka kan du väl länka dig fram 😏..

Sen Kan ja ju berätta att det jag hållt på med det är småpill som höja gainen och sånt här

massa sånt för o testa om dt blir betträ ljud.. sen har ja haft en mikförstärkare inkopplad för

att kolla om det blev betträ dt gick inte det heller. sen har "Pompe" på forumet fått fjärrhjälp

så han har testat gå in på kontrollpanelen och kollat om allt är rätt och sånt och han har sagt att han hittar inget fel. Medsan mina polare eller polare o polare känner dom, dom har små grejer completa grejer och dom har betträ ljud.. Ha dt bra BOYS!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hör ingen skillnad på ljudkorten.

Men musiken är i mono, inte stereo. Kan det vara det du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha får gåshud 😏 Hur fan visste du dt?.. jag öppnar alltid cubase med melodin på stereo spår och min röst som jag spelar in har ja spår på mono

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att ja ska ha beatet i mono också?.. blir dt betträ då?? du har inte msn vah? Ha dt bra 😏 DU E NICE:D

Han säger att all musik är i mono och om du körde den i stereo låter det nog lite bättre. Men vad det har med sångbåset att göra förstår jag inte... ännu. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur ändra ja så till stereo då?.. alltså har dt inte med att ja öppna stereo spår och mono?.. Men asså ljudet är likadant nu till och med sämre än innan när jag inte hadde mibåset.. och nu när jag har det så blev dt inte så bra :S.. Om du har msn kan ja visa cam ... ha dt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur ändra ja så till stereo då?.. alltså har dt inte med att ja öppna stereo spår och mono?.. Men asså ljudet är likadant nu till och med sämre än innan när jag inte hadde mibåset.. och nu när jag har det så blev dt inte så bra :S.. Om du har msn kan ja visa cam ... ha dt 😏

Jag fattar fortfarande inte vad mickbåset har med saken att göra.

Hur påverkar det ditt ljud negativt och vad har du för mick? (andra gången jag frågar)

Link to comment
Dela på andra sajter

OJJ SORRY MAN.. såg ej att du skrev innan.. men här kommer lite exempel så kan du la höra sj... tycker dt låter som jag bara igentligen skulle få bort alla såna här ord som dt låter som man har spott i munne och alla andningar men finns nog ingen plugin för dt? Bild

på när jag spara

Brosan drar liten vers "LYSSNA NOGA"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Grundljudet på acapellan låter väl helt ok. Testa att vinkla micken några gånger framför den som rappar. Spela in några tagningar med olika vinklingar och överväg vad som låter bäst till den rösten.

Sedan har det ju med att göra hur du mixar rösten mot beaten. Det behövs kanske skäras en del frekvenser osv, komprimeras med kompressor och färgas med EQ, för att få en tydlighet i rösten gentemot musiken.

Rom byggdes inte på en dag, och nog inte på 5 månader heller.

.

Såg nu att det till exempel står 48.000 kHz i rutan du länkat till. Har du samma "samplerate" från början till slut? Ljudkortets inställningar, Cubase egna med mer?

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Panorerar du några ljud?

När du skapar en mp3 gör du det i stereo?

Nej faktiskt inte.. Skapar till mp3 om ja gör det i stereo? ja förstod inte riktit däär..

Frekvens?.. Jag testade så som du sa men du har inte msn elR? hadde varit lättare och visat dig saker och ting och skickat bilde o olika klipp.. dt går ganska slött här på Forumet 😄 Ha dt bra boys ni e Uppskattade (L)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde skriva att dt tipset du sa frekvens dt lät inte heller betträ.. asså jag vill bara ha helt Cleant ljud.. utan att få med andningarna och allt såna här ord som dt låter att ja har spått i käften och grejer:P sånt vill jag undvika och det kan ja inte göra med vilja om ja ska rappa man måste ju få saliv och luft 😄 dt är det ja vill ta bort och när dom ljuden skapas alltså spått i käften och andningarna blir dt som det brusar 😄 Pöss BOYS 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

E på jobbet så ja kan inte lyssna på din uppladdningar men...

- De flesta säger väl i regel att det är marginell skillnad om har ditt ljudkort ställt på 44 el 48khz när du bandar. Bara du håller dej till det ena på ett och samma projekt så lär det nog inte ställa till någo problem.

- Det folk pratar om stereo och mono är alltså att även om du har din beat på ett stereo spår i cubase och bandar in sången/rappen på ett mono spår så har du ju både mono och stereo i ditt projekt. Sen så ska ju din färdiga låt vara i stereo när du spelar upp denfrån skiva eller i winamp som mp3. Dvs när du mixat klart och gör Mixdown in Cubase så ska du välja Stereo Interleaved (eller va d heter) på din wav/mp3 mixdown. Så du får en stereo fil som slutresultat.

- Ingen mic eller något ljudkort kan ta bort din andningar, part of the human nature 😄 Du måste öva dig att andas på rätt ställen och svälja bort spottet när du har någon lite mini paus i texten. EQ kan kanske hjälpa dig på vissa ställen med att tona ner andningsljud men om någo ord låter spottigt kan det nog hända att du får banda den delen på nytt tills den sitter utan spott. Sen kan ju andningar på vissa ställen göra det hela lite levande ibland också...

- Förutom det så om du inte har ett puff skydd emellan sångaren och mic så kan det ju hjälpa aningen kanske. Fast mest för att få bort puff ljud förstås.

- Stå på samma avstånd till micen när du bandar in, så du inte åker fram och tillbaka med huvudet. Borde också hjälpa för att få ett cleanare sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för dessa tips du gav mig.. 😄 du kan väl slänga nån kommentar efter du hört uppladdningen eftersom så som ja förstod var du på jobbet och kunnde inte riktit då 🙂..

Ahh Dt får ju bli så att öva framöver 🙂 Det här med stereo dt har ja för när du skrev det namnet

Stereointever elr nåt dt står när ja spara pplus dt står 16bit..

Aja släng gärna mer kommentarer.. 🙂 dt kan vara smådetaljer i flertal som gör ljudet konstigt 😛... Pöss gubbar 😄

Elr om vi gör så här, för dom som är intresserade kan ja skicka en Accapella Så får ni mixa rösten lägga till compressor och sånt här vanlia effekter man använder och därefter lägger ja på beatet så kan vi väl höra resultatet.. för compressor och sånt kan ja inte riktit så mkt 😛 ha dt bra PÖSS(L)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

asså ja är trött på skiten 😉.. ja har haft problem hur länge som helst och har lagt upp

tre trådar om just mitt ljud men inget har hjälp, visst jag har kommit en liten bit betträ

Ni kan ju lyssna på ljudet.. denna är mixad dock inte bra.. lagt "Q Filter".. för kompisen

säger att man ska lägga dt för o bort alla vassa ljuden 😛.. Snälla hjälp(L)!!

En snabb vers "Lyssna på ljudet :S"

Versen utan beat och mix..

Redigerat av Olsberg
Slår samman inlägg med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fattar inte vad som är felet ljudet är rent ut sagt SKIIIT för dom grejorna jag har

försökt med massa olika varianter.. Lixom får lack på skiten

ni som är erfana kan väl ta o lyssna på ljudet jag lägger upp här..

är det någon som skulle kunna vara shysst och ladda ner denna röst klippet

och mixa den med compressor eq, och va vi nu lägger till för jag har inte kommit in i det ännu

om compressor och grejor så dt är inte min bästa sak precis 😉.. Så ja ber er Till gud att

släng en komentar, är ni riktit shyssta så kan väl nån elr några mixa till rösten så får ja la se

hur bra det kan bli... MVH Tuzzi

en vers utan beat

Redigerat av Olsberg
Slår samman även denna med tidigare tråd. TIPS: Bevakningsfunktionen gör att man lättare har koll på när det händer något i sina trådar
Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla, håll dig till din gamla tråd istället för att starta nya hela tiden.

Det finns förövrigt inga genvägar, du måste lära dig hantera eq, kompressor och andra effekter för att få till ljudet. det handlar inte om utrustningen utan om kunnandet. Gå en nybörjarkurs i inspelningsteknik, läs Studios Mixologi, googla på nätet och framförallt; testa vad som händer när du vrider på rattarna i eq:n och kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och framför allt: Ta ett steg i taget och försök inte slänga in alla verktyg samtidigt innan du ens har lärt dig hantera ett av dem...

Kompressorn kan du vänta med till sist - för den är svårast att bemästra och du kan faktiskt få en mix att låta bra även utan att använda kompressor, så det är ingen katastrof att vara utan den medan man håller på att lära sig...

När det gäller eq, så är det lättast att använda en parametrisk. För att leta upp vad som behöver sänkas, så ställer du Gain på EQ:n på väldigt hög förstärkning och sveper sedan långsamt med frekvensratten, tills du hittar något frekvensområde som låter riktigt, riktigt illa. När du har hittat det, så drar du i stället ner Gain ca 2-3dB på minussidan (inga extrema värden alltså - för det brukar bara bli fel då...) - och fortsätter med nästa frekvensområde på nästa parametriska eq...

När du behärskar eq, så kan du experimentera med lite effekter, som delay, reverb o dyl - men kom ihåg: Försök inte med några extrema inställningar förrän du behärskar det du försöker lära dig - för då blir man lätt "fartblind" och hör inte hur illa det låter efter att ha dränk sig fullständigt i stora Hall-reverbs eller delay som hoppar hit och dit i all oändlighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...