Jump to content
Annons

Ta bort onödig bas från kanalerna i din mix


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

För ett tag sen så frågade jag om vilket som var bäst för att reducera onödig bas från dom separata spåren så det inte snor energi. Fick till svar att Low cut som jag har i Logic inte va så bra och nånstans på vägen så fick jag tips bland annat om lowshelfing och att det skulle kunna vara grejen, står även så i Logic manualen. Nu visar det sig när jag kör genom spektrumanalysatorn som det tipsas om här att Low cut i själva verket verkar funka bäst av dessa två. Har även testat lowshelfingen och lowcut som finns i Noname EQ som det också tipsas om här och samma visa där lowcut funkar bäst. Hur kommer det här sig och vad kör ni med? Tacksam för svar så vi kan reda ut det här det är ju viktiga saker och det är nog inte bara jag som vill veta vilket som funkar bäst.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För ett tag sen så frågade jag om vilket som var bäst för att reducera onödig bas från dom separata spåren så det inte snor energi. Fick till svar att Low cut som jag har i Logic inte va så bra och nånstans på vägen så fick jag tips bland annat om lowshelfing och att det skulle kunna vara grejen, står även så i Logic manualen. Nu visar det sig när jag kör genom spektrumanalysatorn som det tipsas om här att Low cut i själva verket verkar funka bäst av dessa två. Har även testat lowshelfingen och lowcut som finns i Noname EQ som det också tipsas om här och samma visa där lowcut funkar bäst. Hur kommer det här sig och vad kör ni med? Tacksam för svar så vi kan reda ut det här det är ju viktiga saker och det är nog inte bara jag som vill veta vilket som funkar bäst.

Göran

Om jag bara vill lägga filter brukar jag använda G-band

http://www.gvst.co.uk/gband.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på hur du menar men för mig har low cut och low shelving olika ändamål. Om det är nåt du inte vill ha kvar=low cut och om det är nåt du vill minska på=low shelving. Visst, low cut plockar nog bort bättre än shelving eftersom det är gjort för det men det ska ju användas på "rätt" saker. Ursäkta om jag har missförstått din fråga men det är mina fem öre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar Doktor Hans ska prova receptet. Tackar oxå Kajan du har förstått vad jag frågade om det är nämligen så att jag fick svar förra gången jag frågade som i princip sa att Low cut var ett ganska kasst verktyg helt enkelt och nu när jag ser att så inte är fallet så blev jag lite konfunderad. Laddade ner EQ pluggen som Majken tipsade om och där ser man ju ganska tydligt skillnaden mellan de olika verktygen. Lowshelfing känns som ett verktyg som skulle passa bra att automatisera, lite lurigt att lära sig att använda på bästa sätt bara men man lär så länge man får lever.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Jag använder oftast high pass filter (lowcut) för att ta bort oönskad botten.

Low shelving för att tämja bumlig, men önskad botten.

Gärna med ställbart q-värde!

Med tanke på bumlig botten så borde det ju oxå funka att under låtens gång med hjälp av automatisering av lowshelving ändra klangen på instrumenten där det behövs. Håller på med en poplåt med piano i som jag då vill ha ganska fylligt i basregistret i verserna men dra ner basen på lite här och där i övrigt i låten borde väl funka bra eller?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en poplåt med piano i som jag då vill ha ganska fylligt i basregistret i verserna men dra ner basen på lite här och där i övrigt i låten borde väl funka bra eller?

Göran

Javisst! Gjorde något liknande på en akustisk gitarr i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder oftast high pass filter (lowcut) för att ta bort oönskad botten.

Low shelving för att tämja bumlig, men önskad botten.

Gärna med ställbart q-värde!

Med tanke på bumlig botten så borde det ju oxå funka att under låtens gång med hjälp av automatisering av lowshelving ändra klangen på instrumenten där det behövs. Håller på med en poplåt med piano i som jag då vill ha ganska fylligt i basregistret i verserna men dra ner basen på lite här och där i övrigt i låten borde väl funka bra eller?

Göran

Möjligheten finns ju att låta en eventuell bas få allt spelrum där nere, en fyllig bas som äger sitt register. Som bekant är ju bas på allt den sämsta vägen för att ha en mix med mycket bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...