Jump to content
Annons

Uppgradera Cubase LE till Cubase Studio 4 ?

Recommended Posts

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Har lite funderingar angÄende att byta upp mig. Sitter i dags lÀget med Cubase LE och tycker att cubase i sig Àr ett lÀtt förstÄeligt program, i varje fall vad det gÀller att spela in audio och mixa, sjÀlva mididelen har jag som aldrig riktigt sysslat med. Tycker att de VST plugins som finns Àr rÀtt hyffsad med tanke pÄ att programmet i sig kanske inte Àr av högsta kvalité kan jag tÀnka mig.

Nu till sjÀlva frÄgan. Jag undrar vad som egentligen skiljer sig mellan dessa olika, antar att skillnaden kan vara stor.

Men för mig Àr det intressant att veta just vad som Àr bra och talar för att byta upp mig nÀr det gÀller att spela in audio.

Är det fler VST plugins och kanske framför allt, Ă€r de bĂ€ttre? Exempelvis kompressor, EQ, reverb och liknande?

Sen Àr jag sugen pÄ att införskaffa mig Ezdrummer dÄ jag hört att det ska vara lÀtt att fÄ ihop fÀrdiga komp. Drag 'n drop funktion lÄter ju onekligen vÀldigt praktiskt. GÄr Cubase - Ezdrummer hand i hand eller Àr det nÄgot som krÄnglar dÄ man anvÀnder de bÄda parterna?

Hoppas jag uttryckt mig vÀl sÄ att ni förstÄr vad jag vill ha reda pÄ samt att ni delar med er av erfarenheter vad som kan vara bra att tÀnka pÄ. Om det till exempel finns andra produkter jag kanske borde vÀlja som passar mig bÀttre.

Annons
Postat

Det Àr ganska stor skillnad, som delvis handlar om att lÄsa upp begrÀnsningar som antal automations-spÄr, antal inserteffekter och instrument o.s.v. Men det Àr ocksÄ en hel del nytt som alla de nya pluggarna, ett par mjukvaruinstrument samt nÄgra extra funktioner i programmet. Minns jag rÀtt sÄ fungerar EZ Drummer utmÀrkt med Cubase 4 Studio men dÀremot inte med Cubase LE eftersom den betydligt Àldre LE-versionen saknar stöd för drag-and-drop av midi-loopar.

Fourplay (oregistrerad)
Postat
Det Àr ganska stor skillnad, som delvis handlar om att lÄsa upp begrÀnsningar som antal automations-spÄr, antal inserteffekter och instrument o.s.v. Men det Àr ocksÄ en hel del nytt som alla de nya pluggarna, ett par mjukvaruinstrument samt nÄgra extra funktioner i programmet. Minns jag rÀtt sÄ fungerar EZ Drummer utmÀrkt med Cubase 4 Studio men dÀremot inte med Cubase LE eftersom den betydligt Àldre LE-versionen saknar stöd för drag-and-drop av midi-loopar.

Det lĂ„ter ju lovande i varje fall. Är det nĂ„got som man kommer att klara med sig en lĂ€ngre tid framöver? om man som jag Ă€r intresserad av att lĂ€ra sig att mixa och utvecklas för eget bruk sĂ„ att man fĂ„r ett bra ljud, det vill sĂ€ga att det inte lĂ„ter garageband över produktionen. Jag vet att mycket annat spelar roll ocksĂ„ men om man ser rent till programmets kapacitet, om nu det Ă€r möjligt?

Okej, jo jag har lÀst nÄgot om att Cubase LE och EZ drummer inte Àr kompatibla med varandra dÀrav kÀnns en uppgradering pÄ sin plats. Och vad jag lÀst ska Cubase SE3 inte vara nÄgot större kliv frÄn Cubase LE?

Postat

Cubase studio 4 duger gott och vÀl till normala behov. Dom tillkommna nya VST syntharna i Cubase 4

anvÀnder jag ÀndÄ aldrig, likasÄ effektpluggarna i Cubase 4. EZ drummer har jag men inte anvÀnt direkt.

Det Àr sÀkert bra, framförallt midilooparna Àr anvÀndbara om man kombinerar dessa i en annan plugg.

T ex Halion 1 har ett antal trummsÀtt, Native FM8 mfl. EZ drummer Àr relativt billigt, men vill du fÄ mer

i lĂ„dan skulle jag rekomendera Native FM8. Det beror pĂ„ vad du vill ha. Är du ute efter standard rock soundet.

Köp EZ.

SjÀlv kör jag med hÄrdvara Alesis SR-16, som du kan skicka in midi till DAW:en och sedan köra vilket trumsÀtt

som helst och som du sjÀlv vÀljer. SR-16 Àr rÀtt billig, tror jag gav 1700 pÄ Thomann. Alesis kan vara knepigt

att fÄ tag pÄ i Sverige (verkar sakna ÄterförsÀljare). Du kan progga egna beats dessutom i SR-16.

Fourplay (oregistrerad)
Postat
SjÀlv kör jag med hÄrdvara Alesis SR-16, som du kan skicka in midi till DAW:en och sedan köra vilket trumsÀtt

som helst och som du sjÀlv vÀljer. SR-16 Àr rÀtt billig, tror jag gav 1700 pÄ Thomann. Alesis kan vara knepigt

att fÄ tag pÄ i Sverige (verkar sakna ÄterförsÀljare). Du kan progga egna beats dessutom i SR-16.

Okej, men det lÄter ju lovande, dÄ Àr en uppgradering pÄ gÄng inom snar framtid dÄ kanske.

Du menar alltsÄ att du sitter och "knappar" in kompen med trummaskinen och dÀrefter vÀljer vilket trumset/ljud du Àr ute efter, om jag förstÄtt det hela rÀtt?

Är det betydligt smidigare att "Knappa" in kompen Ă€n att sitta och skriva dem, det kanske inte ens Ă€r möjligt att skriva dem i programmen utan att man sjĂ€lva mĂ„ste spela dem pĂ„ en midikeyboard, trummaskinen, eller fingerpad eller vad det nu heter? Nu fick jag mig en tanke stĂ€llare om det vore nĂ„got att införskaffa ocksĂ„, alltid finns det nya saker man hittar som underlĂ€ttar det för en.

Postat

AppropÄ trummor sÄ Àr det en sommardeal pÄ BFD. GÄr för 1800 riksdaler nu. Kolla fxpansion.com.

Det Àr STOR skillnad pÄ LE och Studio 4! Kolla hÀr för lite info http://www.steinberg.net/1010_1.html

• 3 veckor senare...
Fourplay (oregistrerad)
Postat

Är fortfarande fundersam över vad som Ă€r rĂ€tt att satsa pĂ„. KĂ€nns som att Cubase i vilket fall Ă€r prioriterat men det kĂ€nns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 dĂ€rför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gĂ„ frĂ„n Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad pĂ„ 1400:- och den kĂ€nns mer rimlig i dagslĂ€get för min del.

Och Àr det nÄgon som anvÀnder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass vÀl samarbetar dessa tvÄ komponenter med varandra?

Postat

IstÀllet för Ezdrummer skulle jag rekomendera Addictive Drums. Precis lika enkelt om man sÄ vill men mycket mer mÄngsidigt. Det har precis som Ez en massa midi-loopar men Àven en mÀngd effekter för trummixning inbyggda. dessutom finns det en hel massa presets med förinstÀllda och fÀrdigmixade ljud utifall man inte orkar mixa trummorna sjÀlv. Allt i ett enkelt och snyggt interface.

Postat
Är fortfarande fundersam över vad som Ă€r rĂ€tt att satsa pĂ„. KĂ€nns som att Cubase i vilket fall Ă€r prioriterat men det kĂ€nns aningen dyrt att köpa Cubase Studio 4 dĂ€rför har jag börjat fundera kring Cubase SE3. Och jag undrar hur pass stort blir lyftet att gĂ„ frĂ„n Cubase LE till SE3? Det blir en dryg kostnad pĂ„ 1400:- och den kĂ€nns mer rimlig i dagslĂ€get för min del.

Och Àr det nÄgon som anvÀnder sig av kombinationen Cubase SE3 och EZ drummer? Hur pass vÀl samarbetar dessa tvÄ komponenter med varandra?

Jag anvÀnder SE3 och EZdrummer, funkar vÀldigt bra med drag n drop. Men jag anvÀnder det sÀllan det. Utan Àven jag anvÀnder hÄrdvara. Och det gör jag av den enkla anledningen att jag vill bygga mina egna komp och inte plocka fÀrdiga. Sen skulle jag nog ta och skaffa Cubase Studio 4 nÀr jag hade chansen till ett sÄ bra pris. Du kanske inte behöver det nu, men sen nÀr du vuxit ur SE3 och vill utöka kommer det bli vÀldigt mkt dyrare för dig.

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Jag anvÀnder SE3 och EZdrummer, funkar vÀldigt bra med drag n drop. Men jag anvÀnder det sÀllan det. Utan Àven jag anvÀnder hÄrdvara. Och det gör jag av den enkla anledningen att jag vill bygga mina egna komp och inte plocka fÀrdiga. Sen skulle jag nog ta och skaffa Cubase Studio 4 nÀr jag hade chansen till ett sÄ bra pris. Du kanske inte behöver det nu, men sen nÀr du vuxit ur SE3 och vill utöka kommer det bli vÀldigt mkt dyrare för dig.

Okej, ja det Àr ju utan att man har beslutsÄngest. Dock har jag ett tag att fundera hur jag ska göra i och med att jag Àr i det militÀra för tillfÀllet men det kÀnns bra att samla pÄ sig kunskap sÄ man vet var man stÄr en dag dÄ det kanske blir att vÀlja. Ja programvaran i sig Àr vÀl inte sÄ dyr egentligen men jag Àr behov av att uppgradera mycket och dÄ blir det att pengar försvinner bÄde hÀr och dÀr, men det Àr kanske som du sÀger att trots allt vill ha mer anvÀndning för sitt program efter ett tag och dÄ blir det dyrare i lÀngden.

Postat

Okej, ja det Àr ju utan att man har beslutsÄngest. Dock har jag ett tag att fundera hur jag ska göra i och med att jag Àr i det militÀra för tillfÀllet men det kÀnns bra att samla pÄ sig kunskap sÄ man vet var man stÄr en dag dÄ det kanske blir att vÀlja. Ja programvaran i sig Àr vÀl inte sÄ dyr egentligen men jag Àr behov av att uppgradera mycket och dÄ blir det att pengar försvinner bÄde hÀr och dÀr, men det Àr kanske som du sÀger att trots allt vill ha mer anvÀndning för sitt program efter ett tag och dÄ blir det dyrare i lÀngden.

Om du tycker att 1400:- Àr en rimlig nivÄ och planerar att köpa SE3, sÄ Àr det mycket smartare att lÀgga till 600:- extra och uppgradera frÄn ditt LE till Cubase Studio4. Siste september gÄr detta hÀrliga uppgraderingserbjudande ut...

Postat

Okej, men det lÄter ju lovande, dÄ Àr en uppgradering pÄ gÄng inom snar framtid dÄ kanske.

Du menar alltsÄ att du sitter och "knappar" in kompen med trummaskinen och dÀrefter vÀljer vilket trumset/ljud du Àr ute efter, om jag förstÄtt det hela rÀtt?

Är det betydligt smidigare att "Knappa" in kompen Ă€n att sitta och skriva dem, det kanske inte ens Ă€r möjligt att skriva dem i programmen utan att man sjĂ€lva mĂ„ste spela dem pĂ„ en midikeyboard, trummaskinen, eller fingerpad eller vad det nu heter? Nu fick jag mig en tanke stĂ€llare om det vore nĂ„got att införskaffa ocksĂ„, alltid finns det nya saker man hittar som underlĂ€ttar det för en.

Jag har en sr 16 om nĂ„gon vill köpa 😏

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
Om du tycker att 1400:- Àr en rimlig nivÄ och planerar att köpa SE3, sÄ Àr det mycket smartare att lÀgga till 600:- extra och uppgradera frÄn ditt LE till Cubase Studio4. Siste september gÄr detta hÀrliga uppgraderingserbjudande ut...

GĂ€ller ovanstĂ„ende fortfarande? Överallt jag letat sĂ„ kostar uppdateringen en bit över 3000kr. Var fĂ„r jag tag i en uppdatering till Cubase Studio 4 för 2000kr?

mvh/Marcus

Quarryman (oregistrerad)
Postat

Jag har Cubase SE och EZ-drummer, funkar med dragŽdrop men det Àr lite joxigt eftersom beatsen hamnar pÄ ett nytt spÄr lÀngs ner i cubase, sÄ det blir lite extra plock. Har precis bestÀllt uppgradering till Studio eftersom jag köpte en Behringer controller och det visade sig att den inte funkade med Cubase SE, snopet........

Postat

GĂ€ller ovanstĂ„ende fortfarande? Överallt jag letat sĂ„ kostar uppdateringen en bit över 3000kr. Var fĂ„r jag tag i en uppdatering till Cubase Studio 4 för 2000kr?

mvh/Marcus

Regga din LE licens pÄ steinberg.net. Skriv ut sidan dÀr man ser registreringen. LÀmna sedan denna i första bÀsta musikaffÀr för att bestÀlla uppdateringen.

Postat

Hos JAM gÄr det att maila in en skÀrmdump pÄ MySteinberg-sidan som visar ditt LE-serienummer.

Smidigt för den som uppskattar paketleverans/inte har skrivare. 😉

• Registera ditt Cubase LE pĂ„ "Min Steinberg" sajten http://www.steinberg.net/1359_1.html
  • Skriv ut dokumentet som visar ditt namn och registreringen.
  • Ta med dokumentet till din lokala JAM-butik och köp din uppgradering dĂ€r, eller skicka in det till order@jam.se och köp det pĂ„ faktura via vĂ„r webshop.

Priser:
    Cubase Studio 4, Trade In 1995:- (normalpris 3.295:-) Cubase 4, Trade In, English 4495:- (normalpris 8495:-)

Postat

Slog till pÄ en uppgradering. SÄg pÄ Steinbergnyckeln att det fanns licenser för SL1, 2 och 3. InnebÀr det att man har rÀtt att köra dessa versioner med?

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Nu sÄ har jag vaknat, nÀr erbjudandet av uppgradering gÀller Ànda fram t.o.m. nyÄrsafton...

Har Cubase LE och funderar pÄ att uppgradera. men hur mycket bÀttre Àr egentligen nya versionen?

LÄter det bÀttre av inspelat ljud?

Fattar att en hel del Àr nytt som syntar osv. , men kan man inte fÄ fram samma resultat pÄ den "gamla" medskickade "gratis" versionen Cubase LE?

Kommer kreativiteten hindras av ett maffigare program som man vill "leka med"?

Finns andra nackdelar till uppgradering?

NÄgon som Ängrat att de uppgraderade?

Vet att det Àr en ruskig rabatt, men det Àr ÀndÄ minst 2000 SEK som ska ut...

TobbeL

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med din tidigare trÄd i Àmnet
Quarryman (oregistrerad)
Postat

Inget att tveka pÄ!

Jag uppgraderade frÄn Cubase SE som jag ÄxÄ var mycket nöjd med men inte kunde koppla min controller till. Det som jag mest uppskattar i Studio Àr möjlighetan att frysa spÄren. Instrumentracks Àr en annan mycket bra sak och dessutom Àr eq:na jÀttebra liksom övriga medföljande pluggar. SÄ det Àr vÀl vÀrt dom pengana...

Postat
LÄter det bÀttre av inspelat ljud?

Nej, ljudkvalitén pÄverkas inte men det Àr ju lÀttare att ratta till ett bra ljud om man har bra verktyg.

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag slagit till! 😊

En bestÀllning pÄ en uppgradering Cubase Studio 4 Àr gjord.

Men, hur Àr det nu, behöver man köpa en dongel för att det skall funka?

Har ju tidigare Cubase LE, men den funkar ju utan hÄrdvarulÄs.

LÀste precis pÄ Steinbergs hemsida att det Àr upp till kunden att skaffa en nyckel. I alla fall vid köp av ny licens.

Hur Àr det med uppgraderingen?

Tacksam för svar

MVH

Tobbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.