Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan alla

Vad har ni för tips på gamla syntar från 70-talet och tidigt 80-tal

Var kan man köpa såndana gamla godigar?

Pris?

Hur kan man sen koppla dem till datorn finns det några special-kablar?

Edited by Uozon
Annons
Guest drloop
Posted (edited)

Det finns hur många gamla syntar som helst att välja på. Det som är meckit är att koppla in dem till datorn. Jag lirar hellre in dem på ett audiospår direkt. Klart enklare och billigare tycker jag.

Jag gillar gamla analoga syntar och outboards, men dem är ofta föremål för reparation. Sakll du köpa beggat måste du verkligen kolla att prylen funkar som den ska. Skrap från slitna pottar är inte så ball... eller som i mitt fall, sample and hold har slutat funka på min Moog. 😉

Edited by drloop
Guest mickeand
Posted

Om du kollar på www.vendolin.se eller www.blocket.se så brukar det finnas rätt mycket i olika prisklasser. Har sett det flesta sorters syntar där, från Yamaha DX7, Roland Juno 106 till Korg MS20 och Arp Axxe. Köpte själv en Korg Wavestation SR på Blocket för en spottstyver.

Vad gäller butiker så kan du i Stockholm kolla på tex Jam i Vasastan eller DLX Music på Kungsholmen. (På Kungsholmen så står det bla en ARP 2600 inlåst i ett inglasat rum så att man kan stå och sukta efter den...) Hur det ser ut i resten av landet har jag dålig koll på. Utbudet i butikerna i Sundsvall gjorde mig besviken förra helgen...

Så länge du inte är ute efter syntar från ARP el Moog så är det rätt resonabla priser.