Jump to content
Annons

Vibrato


Scherzo

Recommended Posts

Under Bachs och Mozarts tid använde man inte vibrato , det finns en saga om en man på 1800-talet som inte kunde spela rent så började han med vibrato , när har ni börjat använda vibrato , hur såg det ut från början ?

Jag har börjat med vinrato efter 3 att ha spelat fiol i 3 månader , från början sakade min huvud och min fiol 😉 , men nu går det bra (tror jag 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vibrato eller inte finns olika skolor. Är också olika vad det gäller instrument vissa intstrument ock skolor använder aldrig vibrato idag. Violinister använder mycket vibrato även om en tysk orkester kanske använder lite mindre i sin violinsektion. Klarinetter använder aldrig vibrato i Tyskland och Österike i Sverige är det nästan likadant medan fransmän, vissa engelsmän och många italienare, vissa öststater kan använda en hel del vibrato på klarinetten. Är som sagt olika från instrument till instrument och vilken skola eller kultur man till hör. Rent generellt är dock tyskarna mer återhållsama med vibrato och spelar med högre stämning. Detta gäller för konstmusik inom andra former förekommer både vibrato och utan ganska friskt och det är svårt att säga något generellt.

Anhängarna av vibrato anser att vibrato är naturligt och att naturen består till stor del av svängningar.

Motståndare anser att tonen saknar kärna och är en slags ostämd aproximation som fungerar för musiker som inte kan spela så rent.

Själv tycker jag definitivt att vibrato är en stor möjlighet men jag anser att vissa saker gör man bäst i att spela och sjunga helt rakt eller åtminstone så rakt det nu går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en rätt så utpräglad folkmusik-fiolist, använder jag nästan inget vibrato (eller, räknas scendarr? :rolleyes: )

Jag är inget stenhård motståndare mot vibrato, men jag gillar inte riktigt detta "konstantvibrato" som uppkom under 1800-talet och fortfarande präglar vår musikvärld!

Jag ser mer vibratot som ett ornament i mängden av andra, det finns gånger det kan vara riktigt snyggt och passande, andra gånger bara skit!

//David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...