Jump to content
Annons

Tips på Högtalarfästen


xinoz

Recommended Posts

Hej,

skulle uppskatta lite tips om hur ni har fäst era högtalare på väggen..

kanske någon har en länk till nån ypperlig näthandel där man införskaffa

fästen 😱 man vill ju inte gärna borra i högtalarna dock.. Finner mig inget

praktiskt någonstans =/

tacksam för förslag 😄

Jag har ett par M-Audio StdioPhile BX-8 Monitorer..

mvh Martin

Redigerat av xinoz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

skulle uppskatta lite tips om hur ni har fäst era högtalare på väggen..

kanske någon har en länk till nån ypperlig näthandel där man införskaffa

fästen 🙂 man vill ju inte gärna borra i högtalarna dock.. Finner mig inget

praktiskt någonstans =/

tacksam för förslag 🙂

Jag har ett par M-Audio StdioPhile BX-8 Monitorer..

mvh Martin

Jag ser två sätt för dig att få upp dem på väggen. Antingen göra hål i väggen så att du får in hela högtalarna där eller att du bygger dig en platta med ett fäste som du hänger upp. Tänk bara på att mellan plattan och högtalaren så måste du ha någon sorts absorbering av ljudet. Kollade på m-audio och det fanns ju tyvärr inga färdiga fästen att köpa 😄 Jag skulle nog göra en platta i ditt läge med ett väggfäste. Kan ju ta ett sånt man har för tv apparater eller bygga ett helt eget. Är ju inte så komplicerat.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte väggfästen av den här typen mnt025.jpg på Clas Ohlson för en hundring eller två. Klämmer fast högtalaren, dvs ingen skruvning.

Nu kan jag dock inte hitta dom i sortimentet på sajten 😄

Men det kanske kan vara värt att gå in och titta iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

- och så kommer tråkmånsen Claes och påpekar att man skickar vibrationer från högtalaren rakt in i väggen om man sätter upp dem på ett sådant väggfäste, om man inte sätter absorbenter mellan högtalaren och stativet.

Vidare så får man en kraftig oönskad bashöjning på grund av att väggen är så nära högtalaren.

Båda dessa problem bidrar till en sämre definition i basen och bumlighet. Inte att rekommendera, med andra ord.

Om man placerar en högtalare så nära väggen, så bör man sätta upp en absorbent på väggen bakom, så att högtalaren trycks in i materialet - och inte heller glömma den nämnda absorbenten mellan högtalare och stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade först monitorerna på 2 hemmagjordastativ.

Det var ett stort rör fyllt med cement med, med en tung golvplatta under och lät monitorna stå på träplattor.

20060308029dt3.jpg

Dom används inte längre pga brist av plats, någon kanske e sugen på att köpa (kan fixa bättre/fler bilder)?

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte väggfästen av den här typen mnt025.jpg på Clas Ohlson för en hundring eller två. Klämmer fast högtalaren, dvs ingen skruvning.

Nu kan jag dock inte hitta dom i sortimentet på sajten 😆

Men det kanske kan vara värt att gå in och titta iaf.

Använder samma fästen, köpt från kjell och company. Funkar bra men som tråkclaes påpekar så går vibrationerna rakt in i väggen vilket leder till inte minst sura grannar 😆

högtalarna sitter också väldigt nära väggen med bas boost som följd.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...