Jump to content
Annons

gurka

Recommended Posts

Min gitarr skorrar en aning i grundstämning. Bör jag kontakta musikaffär för justering av halsen, eller kan jag åtgärda det genom att stämma upp den? Vågar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur går jag tillväga? Skulle behöva någon slags referensram. Är ingen höjdare på musikteori. Om jag exempelvis stämmer upp E strängen ett tonsteg innebär det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlägg, men hoppas ni har svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min gitarr skorrar en aning i grundstämning. Bör jag kontakta musikaffär för justering av halsen, eller kan jag åtgärda det genom att stämma upp den? Vågar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur går jag tillväga? Skulle behöva någon slags referensram. Är ingen höjdare på musikteori. Om jag exempelvis stämmer upp E strängen ett tonsteg innebär det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlägg, men hoppas ni har svar.

Du ska inte behöva stämma upp eller om gitarren. Det kan egentligen bara göra saken värre då du vänjer halsen vid en ny stämning. Troligtvis behöver du höja stallet lite och kanske även skruva på den genomgående bulten i halsen och släppa lite på denna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Problemet med gitarrer är ofta att det inte finns något att dra och skruva på i halsen överhuvudtaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
dew (oregistrerad)
Min gitarr skorrar en aning i grundstämning. Bör jag kontakta musikaffär för justering av halsen, eller kan jag åtgärda det genom att stämma upp den? Vågar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur går jag tillväga? Skulle behöva någon slags referensram. Är ingen höjdare på musikteori. Om jag exempelvis stämmer upp E strängen ett tonsteg innebär det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlägg, men hoppas ni har svar.

ja, precis, det verkar som halsen inte är helt rak, de brukar ändra sig.

om du inte klarar det själv så är det bäst att lämna in för justering.

om den varit bra förut, så är det väldigt sällan fel på stall m.m utan halsen som har

blivit orak, jag tror inte att den är skev heller.

stämmer du upp E-strängen så blir det inte D, för att få ett D måste du stämma ner en hel ton.

Stämmer du upp borde det bli F# men de flesta stämmer nog upp till F i så fall.

Men detta är inget jag rekommenderar, utan lämna in gitarren för justering

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gitarr skorrar en aning i grundstämning. Bör jag kontakta musikaffär för justering av halsen, eller kan jag åtgärda det genom att stämma upp den? Vågar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur går jag tillväga? Skulle behöva någon slags referensram. Är ingen höjdare på musikteori. Om jag exempelvis stämmer upp E strängen ett tonsteg innebär det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlägg, men hoppas ni har svar.

jag antar att du pratar om en stålsträngad akustisk gitarr, och under normala omständigheter skulle jag be dig att justera trussrodden (dragstång i halsen), men jag kan se att du inte har någon koll. det kan vara så att du slängt på lite väl slaskiga strängar och att detta fått halsen att vika av lite extra bakåt, med skorr som följd. det kan vara så att gitarren påverkats av väder/fukt. det kan också vara så att bandstavarna är kraftigt slitna.

att stämma om gitarren för att avhjälpa mekaniska problem är fel väg att gå. be någon kunnig person du litar på, titta på gitarren och kanske justera den. alternativt -om gitarren är värd det- så lämna in den och få den justerad. annars ger du dig iväg på lite kanot-safari, med en extra paddel.

det är en prisfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...