Jump to content
Annons

Diwics ackordanalysator


Diwic

Recommended Posts

Annons

Det var ju det jag gjorde... fick upp detta...

Not Found

The requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server.

Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80

Det var Firefox som inte ville ta hem.

Funkade fint i Explorer nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju en uppsjö sånna häringa program...

Jag letade runt lite, men jag hittade inget, åtminstone inget som var gratis. Kan du nämna något exempel?

Sedan är tanken att den även ska klara lite "besvärligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju det jag gjorde... fick upp detta...
Not Found

The requested URL /music/..\files\Ackord1.exe was not found on this server.

Apache/1.3.29 Server at www.diwic.net Port 80

Det var Firefox som inte ville ta hem.

Funkade fint i Explorer nu. :rolleyes:

Tack för upplysningen! Jag hade klantat mig och satt "\" istället för "/". Nu borde det funka i firefox också.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är tanken att den även ska klara lite "besvärligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.

Men det gör den ju inte nu...

Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste säg att jag blev lite besviken. Ditt program analyserade ju bara midi. Jag hade hoppats på ett program som analyserade audio...

Att analysera audio som inte är monofonisk är om inte omöjligt åtminstone väldigt, väldigt svårt. Redan vid monofoniska ljudkällor kan problem uppstå där övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar. En tanke som slår mig är dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som används. Då skulle den ha ett övertonsspektra från instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot. Nåja vem vet, intressant att spekulera hur som helst. 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke som slår mig är dock att ett program eventuellt skulle kunna analysera ackord om man kan tala om för programmet vilket instrument som används. Då skulle den ha ett övertonsspektra från instrumentet att försöka matcha in ljudfilen mot.

Som Antares AutoTune ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Antares AutoTune ungefär?

Som jag förstått det handlar Antares inställning enbart om skalan som används. Male voice, Female voice, Soprano voice, Bass instrument o.s.v. Inte att man matchar mot ett specifikt övertonsspektra. Men jag kan ha fel, jag har inte hängt med på vad som hänt med Auto-Tunern de senaste versionerna.

Det jag menade var alltså att man kan välja "small body acoustic steelstring guitar" och dylikt för att programmet skall veta vad det är som analyseras.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

om det finns övertoner som är tillräckligt starka så blir det ju ett ackord även om det inte var meningen, så det gäller att hitta ett bra tröskelvärde bara.

Hmm.. intressant tanke! Här går jag helt klart bet. Vad är definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och då blir det ju väldigt luddigt. Någon professor på musikteori här? 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är tanken att den även ska klara lite "besvärligare" ackord, som t ex C13#11 och dylikt, och inte bara de allra enklaste.

Men det gör den ju inte nu...

Annars var det ett smidigt och funktionellt program utan en massa onödiga inställningar.

C13#11 klarar den iaf 😛

Ge gärna några exempel på ackord jag glömt, så lägger jag in dem!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en liknande grej här.

Har inte testat din version ännu, diwic 😛

Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den där ger fem olika svar baserade på vetenskap. Min idé är att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit dem.

Jag provade mitt favoritackord C13#11 och fick ut "C add9 flat5 7th 13th" samt fyra andra ungefär lika krångliga...

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en liknande grej här.

Har inte testat din version ännu, diwic 😛

Hmm...den var intressant, dock inte riktigt samma sak som min eftersom den där ger fem olika svar baserade på vetenskap. Min idé är att skriva ackorden som "genomsnittsmusikern" skulle ha skrivit den.

// David

mm, okej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att analysera audio som inte är monofonisk är om inte omöjligt åtminstone väldigt, väldigt svårt. Redan vid monofoniska ljudkällor kan problem uppstå där övertoner skapar oktavfel och reverbsvansar orsakar analyseringsmissar.

Har du inte sett detta Majken? Trodde att du hängde med... 😛

http://studio.idg.se/ArticlePages/200408/2..._STU154.dbp.asp

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Huj.. Du får mig ju att känna mig som en oviktig utböling Mats 🙂 - Schysst initiativ, helt klart ett program jag skall hålla ögonen på framöver. Även om jag inte har någon som helst användning för det personligen, men heh.. är man prylgalen så är man 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
om det finns övertoner som är tillräckligt starka så blir det ju ett ackord även om det inte var meningen, så det gäller att hitta ett bra tröskelvärde bara.

Hmm.. intressant tanke! Här går jag helt klart bet. Vad är definitionen av ackord? En gissning kan vara att det minst handlar om en treklang grundtoner. Men övertoner kan ofta ligga i samma register som vanliga grundtoner och då blir det ju väldigt luddigt. Någon professor på musikteori här? :rolleyes:

/Majken

Ett ackord är ju minst tre toner ja, två toner är ett intervall. Vi hör ju inte övertonerna på andra sätt än att vi hör skillnad på olika instrument. Den första övertonen på stränginstrument ligger väl alltid en oktav över om jag inte missminner mig? Halva våglängden och allt det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjo!

Nu har jag förbättrat programmet lite, så att den läser in en fil med ackord-definitioner, som går att editera. Så om ni känner för att göra det och på så sätt förbättra ackordfilen och programmet så får ni gärna 😆

Den ligger numera på sf.net.

// David

edit: lade till länk till nerladdningssida

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite precis.. Viktiga akord du bör lägga till:

Maj#11 utan kvint (man spelar sällan kvinten)

Maj#5

Moll9+5 (eller Maj7#11 med tersen i basen)

Sus b9

Maj7 med överstigande kvart i basen

Moll13 (både med och utan 11)

Terslöst 9akord

Mollmaj med maj7 i basen (bli ett altererat akord)

Alla varianter med dominantakord fast med b13

C11 add5 finns inte. Kvinten väljer man om man vill ha med eller inte.

C13 add11 !? 11an är teoretiskt med i ett 13akord. Dessutom poppar akordet upp när jag spelar (nerifrån) C, Bb, D, E, F (alltså inget A, som utgör själva 13). Akordet borde heta C11 rätt och slätt)

Överlagrade treklanger med Grundton och 7a i vänsterhanden (där fattar den inte mycket eller skriver "fel" . Ett C7 med en D-treklang kallar man inte "C13#11 no3")

Menar detta rent konstruktivt. Programmet funkar skitbra annars och är en fin idé. Ville bara bugg-testa lite.. Hoppas du inte blir sur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...