Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lyssnade på "Mitt i musiken" i P1 igår, mycket intressant! Jag saxar följande ur programmets hemsida:

Nya strängar på Sandviks lyra

Sandvik ökar sortimentet

Verkstadskoncernen Sandvik ger sig nu på allvar in på musikmarknaden. Sedan två år tillbaka håller man på att utveckla en ny typ av strängar för elgitarrer.

De nya strängarna, som redan provats av 300 elgitarrister världen över, lär kunna hålla stämningen fyra till åtta gånger längre än vanliga strängar. (SR Mim 4/6)

Nya strängar på Sandviks lyra

Sandviks informationschef, Anders Wallin, säger till Mitt i Musiken:

- Vi har en medarbetare som själv är gitarrist och spelar i ett rockband. Och eftersom vi redan har tråd i vårt sortiment kom han på idén att man kunde utveckla den till att göra bättre gitarrsträngar.

Jazzgitarristen och gitarrskribenten Peter Almqvist påpekar att kvalitén på stämningen även beror av andra saker, gitarrens konstruktion, t ex. Men att strängarna har stor betydelse för hur väl stämningen håller.

- Det handlar bl a om hur väl strängen vibrerar. Man kan säkert optimera materialet så att strängen inte vibrerar falskt, att kalibrera den ännu bättre än det är gjort nu.

Sandvik hoppas även kunna göra den fysiska hållbarheten av strängen bättre. För hårdrocksgitarrister skulle det få stor betydelse. Peter Almqvist:

- Hårdrocksgitarrister, rockgitarrister och bluesgitarrister är storförbrukare av gitarrsträngar, efersom de gärna bänder och drar i strängarna. Men även jazzgitarrister kommer säkert att ha glädje av starkare strängar, strängar som håller stämningen bättre.

Inom ett halvår hoppas Sandvik, i samarbte med ett ännu ej namngivet musikföretag, ha kunnat starta produktionen av nya strängar.

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.