spacefriend (oregistrerad) Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 tÀnkte köpa mig en synth. ska vÀl mest anvÀndas för sköna pads och atmosfÀriska ljud. har tröttnat pÄ vsti-synthar, vill ha nÄgot mer hands-on. och pga utrymmesbrist vill jag gÀrna ha en rÀtt liten, det rÀcker med typ 3 oktaver. dom tvÄ jag har kollat pÄ Àr access virus ti polar och nord modular g2. det lilla jag kunnat lyssna pÄ webben sÄ vinner virusen. (och den vinner pÄ utseendesidan oxÄ!) men jag har inte haft nÄn chans att provköra nÄgon utav dom dÄ min lokala musikhandlare inte har nÄgon utav dessa hemma, och jag har inte tid att Äka ivÀg och prova i nÄn annan stad. vilken skulle ni rekommendera utav dessa? eller finns det nÄgon annan bÀttre för mitt syfte? jag har tidigare Àgt en korg ms2000 som jag i ett svagt ögonblick sÄlde. sÄ jag har iaf provat analogsynthar och vet lite vad det innebÀr. tycker om att kunna exprimentera med ljuden.
android Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Du Àr medveten om att Nord Modular-konceptet Àr en helt annan vÀrld av möjligheter Àn Virus (och alla andra "vanliga" synthar), va? SÄ om du gillar att experimentera med ljud Àr den nog klockren... Ett par exempel pÄ andra smÄsynthar Àr Alesis Micron och Waldorf microQ, fast den senare fÄr du i sÄ fall försöka hitta begagnad. Begagnat kan iofs vara ett bra alternativ, dÄ kan du ju Àven kolla in Virus Indigo och gamla Nord Modular.
spacefriend (oregistrerad) Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 aha sÄ modularen Àr den mest avancerade utav dom tvÄ? tack, det visste jag inte. hehe. har som sagt inte testat nÄgon utav dom. bara försökt lÀsa pÄ nÀtet... och den var den som jag hittade absolut mest anvÀndar-patcher till. en alesis micron har jag faktiskt Àgt. och visst jag tyckte om ljudet i den, men den var lite för simpel, eller sÄ var det jag som inte satte mig in i den tillrÀckligt. men den hade vÀl för lite rattar helt enkelt. hÀhÀ. waldorf microq ska jag kolla upp! tack igen!
android Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 Nord Modular Àr ju en modulÀr synth, dÀr du alltsÄ frÄn grunden kan bygga upp i stort sett vilken monstersynth som helst. -Vill du ha en synth med 43 oscillatorer och 4 olika filter sÄ kan du göra det, och vill du ha en synth med 1 oscillator och 21 filter och en step-sequncer sÄ kan du göra det. "Vanliga" synthar Àr ju fixerade vid en grundkonfiguration som oftast innebÀr tat man har 2-4 oscillatorer och 1-2 filter. För detta byggande anvÀnder man en dator-editor, och den finns det en demoversion av som man ska kunna ladda ned och testa Àven utan sjÀlva synthen. Den Àr alltsÄ garanterat grym om man gillar sÄnt. Jag vet dÀremot att jag bara skulle fastna i att göra konstiga oanvÀndbara ljud, sÄ det Àr inget för mig.
spacefriend (oregistrerad) Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 (redigerat) ja det Àr vÀl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet. iofs kan vÀl det vara ett trevligt stÀlle att vara pÄ ocksÄ... men man vill ju hinna göra lÄtar. inga intryck utav virus ti? jag vill som sagt gÀrna ha en avancerad synth, men gÀrna med sköna presets som man kan utgÄ och börja skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt pÄ mjuka pads och atmosfÀriska ljud. thanks igen marwin! Redigerat 1 juni 2007 av spacefriend
Neko Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 ja det Àr vÀl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet. iofs kan vÀl det vara ett trevligt stÀlle att vara pÄ ocksÄ... men man vill ju hinna göra lÄtar. inga intryck utav virus ti? jag vill som sagt gÀrna ha en avancerad synth, men gÀrna med sköna presets som man kan utgÄ och börja skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt pÄ mjuka pads och atmosfÀriska ljud. thanks igen marwin! Tror en Virus Àr mer hands-on Àn en modular om du vill börja skruva. Det finns helt enkelt lite fler rattar och knappar att brÄka med utan att behöva anvÀnda menyknappar. Nu ska jag inte sÀga att modularen Àr osmidig, men den kanske inte Àr lika snabbrattad. Vad gÀller presets sÄ tycker jag att modularen har en hel del bra grejjer och ett intressant feature Àr att varje ljud (egentligen synt om man ska se det sÄ) har ett antal variationer. Att bygga egna syntar (Àven med inbyggda sequencers, vocoders eller bara göra synten till en effekt i din slinga) gör man med hjÀlp av datorn och det Àr mycket enkelt, och roligt! Fördelen med att kunna bygga eget pÄ detta vis Àr att du t.ex. kan skapa pads som förÀndrar sin klang pÄ vÀldigt mÄnga olika sÀtt, med ett enda tangenttryck. Jag tror att om du gillar att skruva loss och göra skumma ljud sÄ kan modularen vara nÄgot som du kommer ha nytta och nöje av lÀngre.
spacefriend (oregistrerad) Postat 1 juni 2007 Postat 1 juni 2007 ja det som lockar med virusen Àr ju just det att det Àr fler rattar, vilket kanske gör det lite enklare och snabbare att ratta till ljuden. för ska jag in i datorn och Àndra dÀr sÄ kan man ju nÀstan likavÀl köra vst-instrument (reaktor eller nÄt). och sÄ Àr virusen, i mitt tycke, mycket snyggare! men modularen Àr bra ju mycket billigare... ah denna beslutsÄngest!
Acidman Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 ja det Àr vÀl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet. iofs kan vÀl det vara ett trevligt stÀlle att vara pÄ ocksÄ... men man vill ju hinna göra lÄtar. inga intryck utav virus ti? jag vill som sagt gÀrna ha en avancerad synth, men gÀrna med sköna presets som man kan utgÄ och börja skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt pÄ mjuka pads och atmosfÀriska ljud. thanks igen marwin! Vill du ha pads osv ska du definitivt ta dig en titt pÄ Virus.
Krokodilen Postat 27 juli 2007 Postat 27 juli 2007 Det finns ju ocksÄ möjligheten att skaffa en modussynth och anvÀnda ett midiklav i lÀmplig storlek. Ett exemple pÄ en modul kan vara V-Synth XT. Finns demon pÄ sajten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.