Jump to content
Annons

money, money, money


svante

Recommended Posts

Jag har 3 större funderingar.

1

Jag har i dag ett lån på Nordea för ett bilköp. Detta kan jag göra om till ett större för att kunna inhandla trivsam studioutrustning. Men, jag funderar på att byta bank. Är det någon här som har använt sig av citibank eller någon av de andra "billigare" bankerna med lägre ränta på och har god erfarenhet av dessa?? Och vilken är verkligen billigast?

2

Jag ska starta eget företag. Stämmer det att mitt företag kan köpa utrustning av mig som privatperson vilket sedan kan skrivas av under 5 år?? Och vad skrivs isåfall av? Totalbeloppet eller momsen på det jag köpte som privatperson? Jag hör olika bud hela tiden.

3

Finns det något forum eller liknande med smart och neutral rådgivning ang sådana här frågor?

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Angående fråga två så har jag för mig att bolaget måste vara ett aktiebolag (dvs en egen juridisk person) för att det ska fungera. men jag kan inte svära på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Svante,

Nej, du behöver inte vara ett AB för att dra av vare sig moms eller 5-årsregeln.

Du kan vara egen firma, bara du har en F eller AF skattsedel och ett VAT nummer

som du får av skattemyndigheten. VAT är som ditt personnr om du har egen firma.

VAT är bra om man köper prylar eftersom du inte behöver betala moms vid inköpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Svante,

Nej, du behöver inte vara ett AB för att dra av vare sig moms eller 5-årsregeln.

Du kan vara egen firma, bara du har en F eller AF skattsedel och ett VAT nummer

som du får av skattemyndigheten. VAT är som ditt personnr om du har egen firma.

VAT är bra om man köper prylar eftersom du inte behöver betala moms vid inköpet.

Okej, tack för info. Men hur är det? 5års-regeln, gäller det hela beloppet på det jag köper in i företaget eller är det bara momsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

2

Jag ska starta eget företag. Stämmer det att mitt företag kan köpa utrustning av mig som privatperson vilket sedan kan skrivas av under 5 år?? Och vad skrivs isåfall av? Totalbeloppet eller momsen på det jag köpte som privatperson? Jag hör olika bud hela tiden.

Ditt företag kan köra utrustning av dig som privatperson. Dock så måste då företaget köpa detta högst för marknadsvärdet, annars så kan det räknas som om du försöker snilla undan pengar och du riskerar då att få skatteverket på dig. Du skriver då av den kostnad som företaget köper denna produkt av dig (under t.ex. 5 år). Eftersom du köper denna av en privatperson så kommer det däremot inte finnas någon moms att dra av.

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

3

Finns det något forum eller liknande med smart och neutral rådgivning ang sådana här frågor?

När det gäller frågor om moms, bokföring osv så är faktiskt skatteverket en otroligt bra resurs. Och dom svarar gärna på frågor.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

5-års regeln innebär en avskrivning av hela inköptsbeloppet under fem år

(utan momsen inräknad). Har du betalat moms för en vara får man inte ta

med den i femårsregeln, då är det momsregegeln som gäller som man ska

redovisa en eller flera gånger per år.

Det är en uppsjö av olika lagar och regler om man kör eget. En sak är dock säker.

Håll skillnad på inkomster/utgifter för firman vs privat. Skaffa ett bra bokföringsprogram för

att hålla koll är ett bra förslag. Skaffa separat konto för firman en annan. Bankerna har numera specilella firmakonton man kan teckna, men som kostar runt 1500:- per år.

Om du har en typ studio hemma och bor i hyresrätt kan du dra av 30% på hyran om du

jobbar 100% med firman.

Kanske ett förslag till Studio redaktionen att ta upp möjligheter/risker att köra eget i något av dom kommande nummer. Det är inte helt klockrent alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har väl egentligen redan fått svaren du behöver, men jag försöker reda ut det lite mer...

1

Jag har i dag ett lån på Nordea för ett bilköp. Detta kan jag göra om till ett större för att kunna inhandla trivsam studioutrustning. Men, jag funderar på att byta bank. Är det någon här som har använt sig av citibank eller någon av de andra "billigare" bankerna med lägre ränta på och har god erfarenhet av dessa?? Och vilken är verkligen billigast?

Inte en aning - men de är väl inte sämre än de andra bankerna, utan enda skillnaden är att de inte har fullt utbud av tjänster och inga bankkontor, typ...

2

Jag ska starta eget företag. Stämmer det att mitt företag kan köpa utrustning av mig som privatperson vilket sedan kan skrivas av under 5 år?? Och vad skrivs isåfall av? Totalbeloppet eller momsen på det jag köpte som privatperson? Jag hör olika bud hela tiden.

Privatpersoner är inte momspliktiga och kan därför inte redovisa moms, så därför räknas allt du köper från privatpersoner som nettobelopp. Du ska alltså lägga upp totalsumman för avskrivning enligt restvärdesmetoden (vanligast hos små företag) eller lägga upp en avskrivningsplan och skriva av det på 5 år eller annan lämplig tid som räknas som ekonomisk livslängd för den aktuella prylen. Om värdet är max 5000:- exkl moms, så ska du i stället göra direktavskrivning, så att du drar av hela summan på innevarande år. Programvara ska alltid dras av på innevarande år oavsett kostnad.

Prylar som du ska köpa in till firman av dig som privatperon, bör du få värderade av en utomstående expert - tex en butik som säljer prylarna - så har du svart på vitt om skattemyndigheterna skulle ifrågasätta något.

Om du köper från ett företag, så betalar du momsen, men får tillbaks den som skatteåterbäring efter att nästa deklarationsgranskning är klar (i december året efter inköpet).

Omman vill, så kan man redovisa momsen varje månad (så länge omsättningen inte är högre än 3 miljoner), men för de flesta är det nog smidigast att ta den redovisningen ihop med deklarationen.

Tänk också på att du måste momsregistrera dig (går inte automatiskt när du registrerar firman) och att du ska lämna en preliminär deklaration för firman (oftast rena gissningar, så sätt inte högre inkomster än du verkligen tror att du kommer att få). Sedan kommer du med utgångspunkt från den preliminära deklarationen att få betala in en preliminär F-skatt varje månad, som sedan regleras vid deklarationen.

Om du har annan inkomst också, så kan du göra förlustavdrag under de första fem åren, om firman går med förlust (vilket är mycket vanligt under de första åren - framför allt om man behöver köpa in mycket inventarier...) - och på så sätt minska skatten på den andra inkomsten. Om du fortsätter gå med förlust efter de första fem åren, så måste du däremot rulla förlusten framför dig och utnyttja den för avdrag när det så småningom blir vinst i firman...

3

Finns det något forum eller liknande med smart och neutral rådgivning ang sådana här frågor?

Som sagt; Skatteverket brukar vara riktigt trevliga och hjälper gärna till om man har några frågor. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en typ studio hemma och bor i hyresrätt kan du dra av 30% på hyran om du

jobbar 100% med firman.

Det kan vara lite osäkert. Du måste räkna ut hur stor del av lägenheten som är studio och sätta avdraget i relation till det - så kan du dra av för hyra och el motsvarande den del av utrymmet som firman använder. Kruxet är att du inte ska kunna utnyttja studion alls privat om du helt säkert ska få sådana avdrag godkända - och om du råkar ut för en granskning, så kan du få betala tillbaks avdragen retroaktivt om skattemyndigheterna beslutar att du har gjort för stora avdrag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

En liten abrovink betr moms. När brollan köpte prylar från Apple

över telefon behövde han inte betala moms. Ofta när du köper grejor

via webb kan man uppge sitt VAT nummer och därmed slippa moms

vid inköptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

En liten abrovink betr moms. När brollan köpte prylar från Apple

över telefon behövde han inte betala moms. Ofta när du köper grejor

via webb kan man uppge sitt VAT nummer och därmed slippa moms

vid inköptet.

Jäpp, så fungerar det alltid - men enbart om man köper från utlandet. Inom landet måste man ligga ute med momsen, på det sätt som jag beskrev. Skitdumt system egentligen, eftersom man ju ändå ska få tillbaks momsen senare... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

Håller med, rena rama DDR.

En annan sak om du har egen firma är det där med hur mycket

som man får betala i prelemär skatt till sitt konto på skattemyndigheten.

Den baseras ju på hur mycket man haft som intäkt över hela året innan.

Det är inte lätt att uppskatta inför ett år man inte har en aning om, samtidigt som man måste ha en "reserv" av kaptial på banken. Som det är nu så dras det 7500 i månaden in på skattekontot

som man iof får tillbaka i skatteåtebäringen om inkomsterna inte varit tillräckliga.

Lite bakvänt och en sak som gör att folk inte vågar starta eget.

En annan helt enorm grej betr avdrag är man faktiskt kan dra av representation för

sig själv, om det tex är ren mingelaktivitet som "har" något med din firma att göra, varsågod dra av.

Är du tex inbjuden till en aktivitet som "kan" ge jobb för firman och inte kan säga nej tack då kan du åka taxi och hela racet. Jag brukar säga att jag ska luncha och reprensentera mig själv... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Henning, Claes, Spaceman. Stort tack för de tips och svar jag fått hittils på så kort tid. Jag läser och begrundar. Detta forum är BÄST! Det är skitbra att få lite tips ang de nitar man kan gå på. Det är en del och STUDIO borde helt klart kunna ägna ett helt specialnummer ang starta eget med musikinriktning.

lp&u

😆😆:rolleyes:😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Henning, Claes, Spaceman. Stort tack för de tips och svar jag fått hittils på så kort tid. Jag läser och begrundar. Detta forum är BÄST! Det är skitbra att få lite tips ang de nitar man kan gå på. Det är en del och STUDIO borde helt klart kunna ägna ett helt specialnummer ang starta eget med musikinriktning.

lp&u

😆😆:rolleyes:😎😎

Ett bra förslag detta, till tidningen Studio, tycker jag också.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har 3 större funderingar.

1

Jag har i dag ett lån på Nordea för ett bilköp. Detta kan jag göra om till ett större för att kunna inhandla trivsam studioutrustning. Men, jag funderar på att byta bank. Är det någon här som har använt sig av citibank eller någon av de andra "billigare" bankerna med lägre ränta på och har god erfarenhet av dessa?? Och vilken är verkligen billigast?

2

Jag ska starta eget företag. Stämmer det att mitt företag kan köpa utrustning av mig som privatperson vilket sedan kan skrivas av under 5 år?? Och vad skrivs isåfall av? Totalbeloppet eller momsen på det jag köpte som privatperson? Jag hör olika bud hela tiden.

3

Finns det något forum eller liknande med smart och neutral rådgivning ang sådana här frågor?

1) = För det första har jag svårt att se att det skulle finnas andra finansbolag som är billigare än den bank man förmodligen redan har. Och där kan man ju normalt förhandla sig till vilken ränta man "vill" ha, men det är klart detta gäller ju bara de som är kund av viss nivå s.a.s. och i tid räknat. Dessutom tror jag att just Nordea ligger bra till i nivå. Däremot är de andra finansbolagen bra på en annan sak, och det är att de ofta har andra krav på nivåer för inkomst. Däremot finns en annan grej som alltid går igen när det gäller detta med lån och det är fast inkomst. Har man inte sådan så är det ett helsicke, oavsett det är en vanlig Bank, Citibank eller vad det än är. Har en kompis som är konsult och inte har fast inkomst, har jobbat minst 40 timmer per vecka i 12 år nu, men ändå aldrig kan få lån någonstans, trots att han tjänar en halv mille. Har ju alltså ingen fast inkomst. Citibank är rätt konstiga, eller man kan säga, de fungerar precis som på många andra ställen i Sverige...dvs. inte alls. Om man har ett lån hos dem så får man ett brev (rätt ofta kommer det), där det står att man gärna får låna mer hos dem eftersom man tillhör en av deras absolut bästa kunder. Tackar man då ja, så kan det hända att man får ett besked om att man inte får låna mer av dem utan någon förklaring. De skyller på att det är två olika avdelningar som skickar ut breven - det ena är reklam och det andra är en bedömning av vad man ytterligare får låna. Sedan dröjer det två dagar, så får man ett ytterligare erbjudande om att låna mer... Ser man till Citibanks reklam så skulle jag idag aldrig låna av dem - eftersom reklamen är otvetydigt världens sämsta! Generellt för detta med lån, så gäller också att: har man en gång fått avslag på en låneansökan i ett brev, så ska man inte skicka in en ny ansökan till samma ställe eller till någon ny bank, för det första de tittar på oavsett de papper du sänder med eller har med dig till banken om inkomst, det är om du tidigare har fått något avslag. Har du fått avslag tidigare spelar det ingen roll vad du nu tjänar. Talar av egen erfarenhet. Så litet är engagemanget... Generellt kan man också säga att undvika lån helt är ändå det bästa. Att bara ha inkomster är en bra huvudregel. :rolleyes: Att låna på sig och skuldsätta företaget i början är alltså ingen fördel.

2) Det är inte alls så att du SKA dra av saker du köpt som kostar under 5000 kr, men du KAN göra det om du vill. Det är en väsentlig skillnad. Däremot är det precis så som Claes nämnde, att mjukvara ska dras av direkt. Lustigt nog eftersom Photoshop kan kosta 9000 kr, CAD-program 15000 kr, Wavelab 6500 kr och Officepaketet 7000 kr t.ex. Alltså klart mer än den där gränsen 5000 kr. Självklart, småsaker som pärmar, gem etc. dras ju av direkt, men jag menar om du köper en dvd-recorder för 4200 kr, så KAN du dra av den på 5 år.

Jag finner det ganska svårt att dra av för hyra av del av bostad. Iaf har kraven blivit högre härvid. Tänk iaf på att inte ha en enda privat pryl därinne, ifall skattemasen knackar på och vill lägga lite bakgrundssång... 😆 Att man kan dra av representation är populärt, men jag gjorde det inte en enda gång själv. Tyckte det kändes lite oärligt. Dessutom är jag helt emot avdrag för sådant ur samhällsekonomisk synvinkel.

Tänk också på begreppen AKTIV och PASSIV näringsverksamhet. Det finns ett krav om antalet timmar där generellt, för att få kallas AKTIV. Men du kan jobba klart mycket mindre än den gränsen om du bedriver verksamheten och är närvarande själv och om den har ett vinstsyfte. Jämför t.ex. ett solarium med myntautomat till bäddarna. Där kan verksamheten däremot anses som passiv, även om du drar in hur mycket kulor som helst.

Detta med att köpa saker av sig själv. Tänk på att du kan köpa grejer av dig själv som du redan har skaffat och jag tror de inte får vara mer än ett år gamla i så fall. Du kan alltså definitivt inte komma och visa upp kvitto på en grej du köpt av dig själv som är 6 år. Sakerna tillhör sedan firman. Det betyder mao. att du inte får sälja dem senare, utan att redovisa de pengar du får för dem som intäkter i företaget och det gäller ÄVEN om företaget avvecklats.

Bokföra kan du göra med den vanliga gröna boken som kostar 90 SEK. Där står alla de vanliga kontona och du kan lägga till andra konton också, under övriga konton. Mer behövs inte om du har Enskild firma. Du behöver inte alls köpa mjukvara för detta. Men när företaget växer och om du tycker det verkar smidigt, så javisst, men som jag nämnde tidigare, köp mer när företaget har råd till det UTAN lån. Jag kan också starkt rekommendera alla böcker i ämnena starta eget, företagsformer, beskattning etc av Lundin Förlag.

Om du har en kvarvarande förlust när/om företaget läggs ned, så måste du se till för egen del att uppskatta huruvida denna förlust med hänsyn till dina kommande inkomster av tjänst och/eller kapital och därmed gällande avdrag som finns för att få din skatt minskad, om det är bäst att dra av hela kvarvarande förlusten år 1 eller om du bör fördela förlusten. Ibland kan det löna sig att fördela förlusten över tre år, om inkomsten är relativt låg under tre år efter företagets upphörande. Det skulle jag ha gjort, men fick felaktigt besked av den första tjänstemannen på Skattekontoret. Förlorade x antal tusen på det. Därav mitt råd om att alltid "ta skriftligt" från dem...

3) Tala med SKATTEKONTORET. Det är bästa stället. Men ta alltid namn och be om skriftligt svar även när du är där och "bara" får råd. Annars kan det bli snurrigt i vissa frågor. De sägeer alltså olika saker beroende på vem du talar med. Har råkat ut för det själv och har därför tvingats deklarera för företaget i 5 år efter att det lagts ned, när det bara borde ha varit i max 3 år.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Kapar tråden med några frågor:

Är det någon skillnad mellan att starta en enskild firma och att vara en kulturarbetare med egen verksamhet? Ansöker man i båda dessa fall om F-skatt som privatperson (dvs att man bli ansvarig för allt och har sitt personnr som företagsnr)?

Kan man i båda dessa fall ha ett jobb vid sidan av? Eller är det någon av dessa två som är att fördra om man ska ha en anställning samtidigt?

Måste man börja tjäna pengar efter ett tag eller är det okej om man går lite med förlust hela tiden? 😆 Konstig fråga jag vet men jag tänkte att om man jobbar deltid som lärare eller något annat och samtidigt har firman kanske man inte hinner dra in så mycket pengar samtidigt som man har lokalhyra och köper in saker. Men då tänkte jag att man kan täcka upp det med lönen man tjänar. Och finns det något tak för hur mycket man pengar man får "skjuta in" i firman från sina privata pengar?

Claes, du har tipsat om något bokföringsprogram tidigare. Vad hette det och vad kostade det?

Slutligen, hur bred företagsidé kan man ha? Alltså jag är snart färdigutbildad gymnasielärare i musik och Engelska. Har ett stort inspelningsintresse och kanske snart ska bygga en liten amatörstudio där vi, när vi känner oss säkra nog, tänkte börja spela in "demogrupper". Kan jag ta betalt för lärarvikariat genom firman och senare ta betalt för inspelningsjobb? Alltså ha en affärsidé i stil med konsultverksamhet och inspelning? Eller ska man hålla sig till inspelningen och ta vikariat och annat som privatperson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan faktiskt köpa hur gamla prylar som helst av dig själv - men det är alltid säkrast att få en värdering gjord av någon utomstående. Ännu viktigare om det är gamla prylar som man inte har kvar kvittot på... Gå till lämplig butik och be dem värdera allt du tänker ta in som inventarier i firman. Om du startar aktiebolag, är det viktigt att inte ta med inventarierna som aktiekapital, eftersom deras värde ju sjunker med tiden - och man till slut därför inte har tillräckligt högt aktiekapital kvar, men aktiebolag var väl inte aktuellt i detta fallet...? 😆

Glömde också det där med att verksamheten måste vara vad som kallas "aktiv" - dvs att du måste arbeta med firman minst 500 timmar per år - eller att verksamheten är baserad huvudsakligen på din egen arbetsinsats. Lägger du minst 500 timmar i firman (uppges i en ruta i deklarationen), så är det nog mindre risk att bli ifrågasatt...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Du kan faktiskt köpa hur gamla prylar som helst av dig själv - men det är alltid säkrast att få en värdering gjord av någon utomstående. Ännu viktigare om det är gamla prylar som man inte har kvar kvittot på...

att du måste arbeta med firman minst 500 timmar per år - eller att verksamheten är baserad huvudsakligen på din egen arbetsinsats. Lägger du minst 500 timmar i firman (uppges i en ruta i deklarationen), så är det nog mindre risk att bli ifrågasatt...

Enligt mina handläggare på mitt Skattekontor, som jag talade med i förrförra veckan, då jag ev ska starta eget skivolag/bokförlag tog återigen lite flyktigt upp detta med att de grejer jag ev. köper in av mig själv inte får vara gamla! Men det kanske är skillnad på om man handlar med elektronik eller antikviteter. Låt säga att Herr Nilsson ska starta en antikvitetsaffär. Köper han då in lite pinnstolar han ärvt och ska sälja dem, så anses de väl ha en längre livslängd än de dvd-recorders som Herr Larsson säljer i sin nystartade tv-butik?! "Man kan alltså inte köpa en avdankad vhsbandare av sig själv som man haft i källaren i 25 år även om den funkar, för den får ju anses vara avskriven vid det här laget." Ungefär så sa de till mig iaf. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
att du måste arbeta med firman minst 500 timmar per år - eller att verksamheten är baserad huvudsakligen på din egen arbetsinsats. Lägger du minst 500 timmar i firman (uppges i en ruta i deklarationen), så är det nog mindre risk att bli ifrågasatt...

Jag arbetade 50 timmar per år, men var ändå Aktiv. Det är väldigt svårt att bli kallad passiv. Det får vara tal om en myntautomat i ett solarium som man äger, en port i en fastighet som man äger och har lämnat över skötseln till ett förvaltningsbolag som håvar in hyran åt en, t.ex.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapar tråden med några frågor:

Är det någon skillnad mellan att starta en enskild firma och att vara en kulturarbetare med egen verksamhet? Ansöker man i båda dessa fall om F-skatt som privatperson (dvs att man bli ansvarig för allt och har sitt personnr som företagsnr)?

Det är ingen skillnad såvitt jag vet - förutom att om du enbart bedriver "konstnärlig verksamhet", så får du göra förlustavdrag mot annan inkomst hur länge som helst (alltså inte begränsat till de första 5 åren).

Kan man i båda dessa fall ha ett jobb vid sidan av? Eller är det någon av dessa två som är att fördra om man ska ha en anställning samtidigt?

Du kan alltid ha ett jobb och ändå en verksamhet bredvid - så länge det inte är en verksamhet som konkurrerar med ditt vanliga jobb - för det är olagligt.

Måste man börja tjäna pengar efter ett tag eller är det okej om man går lite med förlust hela tiden? 😆 Konstig fråga jag vet men jag tänkte att om man jobbar deltid som lärare eller något annat och samtidigt har firman kanske man inte hinner dra in så mycket pengar samtidigt som man har lokalhyra och köper in saker. Men då tänkte jag att man kan täcka upp det med lönen man tjänar. Och finns det något tak för hur mycket man pengar man får "skjuta in" i firman från sina privata pengar?

Du kan gå med förlust hur länge som helst, men det är bar ade första 5 åren du får dra av förlusten mot annan inkomst och på så sätt sänka skatten. Efter de fem åren rullar du eventuellt underskott framåt, för att kunna dra av det mot inkomster i firman i en avlägsen framtid. Någon gräns för hur mycket man får rulla framåt, tror jag inte att det finns - men om du går med förlust för länge, så kanske skatteverket frågar om det verkligen är meningsfullt att driva verksamhet. Syftet ska ju vara att driva verksamheten med vinst om man bedriver aktiv verksamhet...

Claes, du har tipsat om något bokföringsprogram tidigare. Vad hette det och vad kostade det?

Det finns ett från SPCS som är gjort för enskild firma, om man tycker att det behövs ett program. Jag har för mig att det ligger på ca 1000:-.

Slutligen, hur bred företagsidé kan man ha? Alltså jag är snart färdigutbildad gymnasielärare i musik och Engelska. Har ett stort inspelningsintresse och kanske snart ska bygga en liten amatörstudio där vi, när vi känner oss säkra nog, tänkte börja spela in "demogrupper". Kan jag ta betalt för lärarvikariat genom firman och senare ta betalt för inspelningsjobb? Alltså ha en affärsidé i stil med konsultverksamhet och inspelning? Eller ska man hålla sig till inspelningen och ta vikariat och annat som privatperson?

Det borde inte vara några problem alls att ha både konsultverksamhet och studioverksamhet i beskrivningen. Du måste ju inte pyssla med allt som står i verksamhetsbeskrivningen, från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan faktiskt köpa hur gamla prylar som helst av dig själv - men det är alltid säkrast att få en värdering gjord av någon utomstående. Ännu viktigare om det är gamla prylar som man inte har kvar kvittot på...

att du måste arbeta med firman minst 500 timmar per år - eller att verksamheten är baserad huvudsakligen på din egen arbetsinsats. Lägger du minst 500 timmar i firman (uppges i en ruta i deklarationen), så är det nog mindre risk att bli ifrågasatt...

Enligt mina handläggare på mitt Skattekontor, som jag talade med i förrförra veckan, då jag ev ska starta eget skivolag/bokförlag tog återigen lite flyktigt upp detta med att de grejer jag ev. köper in av mig själv inte får vara gamla! Men det kanske är skillnad på om man handlar med elektronik eller antikviteter. Låt säga att Herr Nilsson ska starta en antikvitetsaffär. Köper han då in lite pinnstolar han ärvt och ska sälja dem, så anses de väl ha en längre livslängd än de dvd-recorders som Herr Larsson säljer i sin nystartade tv-butik?! "Man kan alltså inte köpa en avdankad vhsbandare av sig själv som man haft i källaren i 25 år även om den funkar, för den får ju anses vara avskriven vid det här laget." Ungefär så sa de till mig iaf. 😆

Nej - det är klart. Det är också därför det är viktigt att någon utomstående värderar det man vill ta in som inventarier. En 25 år gammal VHS-maskine skulle ju värderas till 0 av alla butiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid ha ett jobb och ändå en verksamhet bredvid - så länge det inte är en verksamhet som konkurrerar med ditt vanliga jobb - för det är olagligt.

Hmm, det är väl inte olagligt att ha en verksamhet som konkurrerar med mitt vanliga jobb vad jag kommer ihåg :rolleyes: (?!?), men det vanliga jobbet skulle kanske inte vara så glad över något sådant, och möjlightvis skulle det kunna strida mot det anställningsavtal man har med detta. Däremot så får man inte om man har enskild firma och f-skatt jobba för samma uppdragsgivare i för stor utsträckning. Detta för att förhindra att företag tvingar sina anställda att starta enskilda firmor och hyra in dessa i stället för att anställa dom. Man får ju en helt annan trygghet som anställd i ett bolag än som att jobba som konsult hos dem.

Det finns ett från SPCS som är gjort för enskild firma, om man tycker att det behövs ett program. Jag har för mig att det ligger på ca 1000:-.

Bra och mycket enkelt program som finns för demo-nedladdning. Observera däremot att man i den programvaran inte tillåter transaktioner med utlandet. T.ex om ni vill sälja mp3:or genom paypal till utländska besökare på eran hemsida.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Du kan alltid ha ett jobb och ändå en verksamhet bredvid - så länge det inte är en verksamhet som konkurrerar med ditt vanliga jobb - för det är olagligt.

Hmm, det är väl inte olagligt att ha en verksamhet som konkurrerar med mitt vanliga jobb vad jag kommer ihåg 🙂 (?!?), men det vanliga jobbet skulle kanske inte vara så glad över något sådant, och möjlightvis skulle det kunna strida mot det anställningsavtal man har med detta.

Ingen fara i mitt fall - vi har inget direkt anställningsavtal. Inget värt namnet som det verkar iaf... :rolleyes: Nej, men allvarligt talat, jag och en kompis har haft planer på att starta ett företag parallellt med våra andra civila kontorsjobb inom samma bransch som det tänkta företaget. Måste kolla upp om det strider mot någonting. Viktigt påpekande!! Tack.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid ha ett jobb och ändå en verksamhet bredvid - så länge det inte är en verksamhet som konkurrerar med ditt vanliga jobb - för det är olagligt.

Hmm, det är väl inte olagligt att ha en verksamhet som konkurrerar med mitt vanliga jobb vad jag kommer ihåg 😊 (?!?), men det vanliga jobbet skulle kanske inte vara så glad över något sådant, och möjlightvis skulle det kunna strida mot det anställningsavtal man har med detta.

Ingen fara i mitt fall - vi har inget direkt anställningsavtal. Inget värt namnet som det verkar iaf... :rolleyes: Nej, men allvarligt talat, jag och en kompis har haft planer på att starta ett företag parallellt med våra andra civila kontorsjobb inom samma bransch som det tänkta företaget. Måste kolla upp om det strider mot någonting. Viktigt påpekande!! Tack.

😠

:musik

Jag var helt säker på att det var olagligt eftersom jag har hört det många gånger från olika håll - men blev lite osäker nu efter Hennings svar... Problemet är ju att om man har konkurrerande verksamhet, så kan man ju stjäla kunder från jobbet och ta dem till sin egen firma i stället. Lite som insideraffärer, men på ett lite annat sätt... 😳

Säkrast att kolla upp innan starten. Frågan är bara vem man kollar upp sådant hos...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var helt säker på att det var olagligt eftersom jag har hört det många gånger från olika håll - men blev lite osäker nu efter Hennings svar... Problemet är ju att om man har konkurrerande verksamhet, så kan man ju stjäla kunder från jobbet och ta dem till sin egen firma i stället. Lite som insideraffärer, men på ett lite annat sätt... :rolleyes:

Säkrast att kolla upp innan starten. Frågan är bara vem man kollar upp sådant hos...?

Jag kan ju säga att på den punkten så är jag inte heller helt säker, var bara så jag hade för mig. Så jag håller med, kan vara bra att kolla upp det innan.

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

2

Jag ska starta eget företag. Stämmer det att mitt företag kan köpa utrustning av mig som privatperson vilket sedan kan skrivas av under 5 år?? Och vad skrivs isåfall av? Totalbeloppet eller momsen på det jag köpte som privatperson? Jag hör olika bud hela tiden.

Om du köpt utrustningen som privatperson, men startar enskilld firma inom 18 mån, är det inga konstigheter, du kan "överföra" detta till firman och få tillbaka inbetald moms. Se dock till att spara kvitto!! Enskilld firma är exakt samma sak som dig privatperson, men med den skillnaden att du har momsredovisningsskylldighet samt att du är F-skattregistrerad, samt att du kanske har ett annat namn på verksamheten än ditt vanliga namn.

Startar du AB blir det genast mycket krångligare. Om AB köper saker av privatpersoner, får man inte dra av för moms. Denna regel kom för några år sedan, då väldigt många fuskade med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om du köpt utrustningen som privatperson, men startar enskilld firma inom 18 mån, är det inga konstigheter, du kan "överföra" detta till firman och få tillbaka inbetald moms. Se dock till att spara kvitto!!

Intressant fakta. Claes menade att man kunde köpa hur gamla saker som helst av sig själv. Men bortsett från momstillbakaskickandet då, antar jag.

😉

:musik

Undrar hur man citerar flera pers i samma svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...