DexiL (oregistrerad) Postat 22 maj 2007 Postat 22 maj 2007 Hallo. Har en Gibson SG Standard som jag skulle vilja feta till ljudet på lite. Mickarna som sitter på nu är standardmickarna (490R och 498T). Eftersom gitarren sällan är standardstämd och sällan är något annat än hårt distad så känns det inte alltid som jag får ut det ljud jag vill ha. Har även en Ibanez där det sitter ett par DiMarzio Blaze II-mickar, och dessa tycker jag i mina öron låter aningen fylligare och renare. Tankarna har gått att byta ut mickarna på SG:n mot EMG, modellerna 81 och 85. Ljudet jag siktar lite mer på är lite som Lok lät när de var "still alive" (lyssna på guran i Sug min, Pyromandåd i ponnyslakteriet eller Scudmissil), en väldigt fyllig ton utan att man lyckas gröta ihop det hela. Finns det några andra mickar som ni tror skulle kunna ge något likande resultat? Eller begår man ett brott mot Gibson om man byter mot något annat än Gibson-mickar? 🙂
DrHans Postat 22 maj 2007 Postat 22 maj 2007 Byt på du, du kan ju alltid byta tillbaks om du skall sälja den. Vill du ha ha gibson, testa burstbucker mickarna, jag gillar dem har i min les paul och min Explorer. EMG gillar jag också har i min Eclipse och min Viper. Lundmans mickar skulle vara kul att testa, annars finns det ju alternativ från Duncan och Dimarzio
DexiL (oregistrerad) Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 Byt på du, du kan ju alltid byta tillbaks om du skall sälja den.Vill du ha ha gibson, testa burstbucker mickarna, jag gillar dem har i min les paul och min Explorer. EMG gillar jag också har i min Eclipse och min Viper. Lundmans mickar skulle vara kul att testa, annars finns det ju alternativ från Duncan och Dimarzio Gibson-mickarna är ju i regel rätt läckra mickar, så utseendemässigt så faller Gibson mig i smaken. Dock kanske man inte riktigt bör gå på det när det handlar om mickar. 🙂 Men finns det någon webbutik som säljer Gibsonmickar så man kan kolla runt på sortimentet? Synd att det är en halvkrånglig process att byta mickarna, vore skönt om man kunde få prova dem i gitarren innan man köper. Brukar mickljudet diffa allt för mycket om man skulle testa mickarna i en annan gitarr?
Mattu (oregistrerad) Postat 30 maj 2007 Postat 30 maj 2007 EMG-mickar är bra för en sak: att få alla gitarrer med samma mickar att låta likadant. Visst, jag hårddrar det lite, men på det stora hela är det sant. Man kan maskera en dålig gitarr med EMG-mickar, men du får inte en riktigt bra att låta bättre med dem. De låter bra om man gillar EMG-ljudet. Jag tycker att du ska kolla på Gibsons egna Burstbucker Pro, Lundgrens "hetare" modeller eller valfri Rio Grande.
Desecrated Postat 13 juni 2007 Postat 13 juni 2007 Jag röstar för en lundgren meshuggah mick i stallet. Den i halsen kan du plocka ut eller ha kvar för estetiska skäl.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.