Jump to content
Annons

hjälp att få till rätt "ljud" på sången

Recommended Posts

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Hej, sitter och komponerar en låt och har precis lagt sång på.

Jag vet precis hur jag vill att det ska låta men får inte till det riktigt bra.

Det är effekterna det är fel på i detta fallet och inte min skönsång 😱

Jag lyssnar en hel del på ett band som heter Velvet Acid Christ och han som har projektet har listat allt han använder sig av och då hajade jag till vid Alesis Quadraverb GT, som det som borde vara det han använder på sång(?)

iaf så låter hans "distade" sång precis så som jag vill ha det. Jag hittar inte pluggen på Alesis sida dock, är det någon som vet om det kan vara denna, vart jag kan få tag på den, och om inte, vad har ni för tips på andra program.

Jag har i dag orangevocoder, men det låter inte bra och jag tycker inte att det går att ändra speciellt mycket på det med hjälp av parametrarna heller..

Här är en länk till en låt med VAC så att ni får höra hur det ska låta.

Något i stil med detta. Lyckas inte få det att låta så "fritt" med orangevocoder, det låter mest slutet och burkigt, trots att jag även använder wizooverb som enligt mig är en utmärkt plug.

Några tips på bra pluggar eller andra saker jag kan testa för att fram olika former av dist+reverb?

Annons
Postat (redigerat)

Hej Evildoer!

Alesis Quadraverb är en rackburk, ingen plugin. Såvitt jag vet så är det en multieffekt avsedd för gitarr, men det är ju iofs inte omöjligt att VAC-snubben använder den på sången.

Orangevocoder är ju en vocoder(!) vilket är nåt helt annat än dist.

Distplugins som kan ge det där ljudet borde du kunna hitta i ditt musikprogram, annars finns det massor av såna gratis på nätet.

EDIT: Om du har stöd för VST/AU så är CamelCrusher ett exempel på gratisplugg som kan vara värd att testa.

Redigerat av Linkowich
Evildoer (oregistrerad)
Postat

Okej, så det var det det var, jag kände igen allt annat han använde förutom den.

Jag antar att jag vill ha något som är en blandning av vocoder och dist, men mest dist. Vad du rekommenderar är alltså att jag kör en dist + reverb då?

Postat

Varför vill du blanda in en vocoder (

) egentligen? Känns som att det inte alls hör hemma i det här sammanhanget.

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Tja förmodligen för att jag med hjälp av vissa vocoderljud (bland annat noise i ov) fått fram något liknande ljud. Med distortion(dist) så har jag inte lyckats uppnå detta.

Postat

Ah, du använder alltså vocodern till annat än vocoderljud. Helt ok! Alla vägar till det ljud man söker är såklart rätt.

Evildoer (oregistrerad)
Postat
Ah, du använder alltså vocodern till annat än vocoderljud. Helt ok! Alla vägar till det ljud man söker är såklart rätt.

Ja just precis, har du några tips på bra distpluggar eller vägar till att nå det där lite skitigare ljudet men ändå hörbart vad jag sjunger, + reverb då?

Tycker inte vocodern funkar så jättebra i detta fallet men som du säger, alla vägar som leder rätt är ju inte fel 😕

Postat (redigerat)

Tror att du får ta och experimentera med en hel del olika grejer för få till sånt där typiskt distat terror-body-sångljud.

Gissningsvis är det både chorus, dist och även en del sångteknik som krävs. Det var ganska så rejält dränkt i reverb också...

CamelCrucher är en trevlig distplug som vi använder oss en hel del av både på synthar och sång (fast på sången oftast klart mer subtilt än vad du är ute efter).

PS. För att inte tappa "artikulationen" när man distar, så får man försöka jobba med EQ.

Redigerat av android
Evildoer (oregistrerad)
Postat
Tror att du får ta och experimentera med en hel del olika grejer för få till sånt där typiskt distat terror-body-sångljud.

Gissningsvis är det både chorus, dist och även en del sångteknik som krävs. Det var ganska så rejält dränkt i reverb också...

CamelCrucher är en trevlig distplug som vi använder oss en hel del av både på synthar och sång (fast på sången oftast klart mer subtilt än vad du är ute efter).

PS. För att inte tappa "artikulationen" när man distar, så får man försöka jobba med EQ.

Tack så mycket fär tipsen, ska kolla in er musik med,låter lovande för en synth-snubbe som mig själv 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.