Jump to content
Annons

preamp + kompressor


skywatcher

Recommended Posts

Hej!

Jag har väntat länge för det sista numret av studio där de testade några kanalstrippar. Nu är jag beredd på att köpa en preamp med kompressor.

Frågan är bara vilken man ska välja. Jag är säker på att jag vill ha en rörpreamp. Focusrite Trakmaster skulle vara perfekt om den hade rör i sig. När man tittar på TL Audio 5050, så är röret ok, men apparaten är mono och dessutom är kompressorn inte så bra.

Så jag tänkte kanske köpa rörpreamp + kompressor istället. Tänkte på Studio Projects VTB1 + TC triple-C. Tycker ni att det låter som en bra variant? Är dessa burkar bra? Kanske det finns bättre alternativ? Kan det uppstå problem (såsom dist) pga att kompresssorn och preamp sitter inte i samma burk?

Tacksam för alla råd.

Redigerat av skywatcher
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker helt klart att VTB-1 och SP C1 är som gjorda för varandra.....kan dock ibland uppstå problem som man måste hantera med de-esser, annars är det ett perfekt par: VTB-1 hjälper upp C1:ans svagheter och C1 styrkor hjälper vtb-1 att prestera bäst.....en annan bra/billig mikpreamp är ju Presonus TubePre.....ganska nära vtb-1 i ljudkvalitet, men också lite billigare.......!

EDIT: Eller Lyssna själv!

VTB-1 med rör

VTB-1 med transistor

TubePre med rör

TubePre med transistor

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Jag har väntat länge för det sista numret av studio där de testade några kanalstrippar. Nu är jag beredd på att köpa en preamp med kompressor.

Frågan är bara vilken man ska välja. Jag är säker på att jag vill ha en rörpreamp. Focusrite Trakmaster skulle vara perfekt om den hade rör i sig. När man tittar på TL Audio 5050, så är röret ok, men apparaten är mono och dessutom är kompressorn inte så bra.

Så jag tänkte kanske köpa rörpreamp + kompressor istället. Tänkte på Studio Projects VTB1 + TC triple-C. Tycker ni att det låter som en bra variant? Är dessa burkar bra? Kanske det finns bättre alternativ? Kan det uppstå problem (såsom dist) pga att kompresssorn och preamp sitter inte i samma burk?

Tacksam för alla råd.

Mycket bra val.

Använder samma rigg själv & är jävligt nöjd med ljudet.

Fråga Nattis så får du se.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det två versioner av TC triple-C, en stereo och en mono?

Det gör det. De skiljer i priset.

En nackdel är dock att det inte finns någon noise gate på triple-C, vilket jag tycker är konstigt med tanke på att det är en digitalburk. Vad säger du, Danny Cort, stör det på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Beror nog på vart man spelar in.

Triple C är ju gjord att användas proffisionellt & i kombination med andra outbordburkar, inte som en kombinations- eller standaloneburk. Meningen här är att det inte ska behövas någon noisegate, för dessa problem ska vara undanröjda tidigare i signalkedjan.

Har man inget sångbås & spelar in i stökigare omgivningar så är det nog en idé att kolla upp kombinationer istället. Behringer har ju ett par stycken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stirra dej int blind på att de måste vara rör. I många billigare pre-ampar är röret så gott som bara prydnad. Soundet avgör, inte hur det är byggt. Själv hittade jag en använd ART TubePac pre-amp+kompressor till väldigt förmånligt pris så jag köpte den. Söker den från posten idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Mycket bra val.

Använder samma rigg själv & är jävligt nöjd med ljudet.

Fråga Nattis så får du se.

Kan bara instämma i att det låter bra om nämnda kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Frågan är bara vilken man ska välja. Jag är säker på att jag vill ha en rörpreamp. Focusrite Trakmaster skulle vara perfekt om den hade rör i sig.

Hej

Jag vill bara berätta att jag precis har köpt en Focusrite. Ingen Trackmaster visserligen utan en twintrack. Detta efter flera månader av vånda och svårigheter att bestämma mig. Var precis som du inne på att jag skulle fortsätta ha rör (körde med ART:s rörpreamp tidigare), men jag kan bara säga att jag ångrar inte en sekund att jag skaffade Twintracken. Den låter grymt bra. Kompressorn är en gudagåva. Preampen helt fantastisk. Jag har precis haft en session här i studion. Inspelningarna (Elbas, sång och ak gitarr) låter svinbra. Ett otroligt lyft. Jag råder dig att fundera ett varv till innan du bestämmer dig för att dissa Focusriten.

MVH

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...