Mal Asno Postat 9 maj 2007 Postat 9 maj 2007 Jag ska köpa en 4x12:a och en "THD Hot Plate" men har inte så stor koll på det där med ohm. Är osäker på vicken Hot Plate jag ska köpa, finns i modellerna 2, 2.7, 4, 8 och 16 ohm. Lådan är en "Marshall 1960B 300 W, mono 4/16 Ohm, stereo 2x8 Ohm". Toppen är en "Laney VH100R 100W, 1 x 16 ohm, 2 x 16 ohm, 1 x 8 Ohm, 2 x 8 ohm". Hot Plate'en har så vitt jag vet bara en ingång, så jag antar att den bara går att använda i mono. Så... 1. Har jag tänkt rätt om jag köper en Hot Plate på 16 ohm? 2. Förstår inget av Watten, funkar grejjerna ihop?
basshole Postat 9 maj 2007 Postat 9 maj 2007 Har inte Laneyn master volym? I vilket fall, för att slippa köpa 2 st 8 ohms THD lär du som du själv sa, köpa en 16 ohms hotplate. 2: I det här fallet är ohm nyckelfrågan, se bara till att du matchar rätt hela vägen. 16ohm ut från toppen - in i en 16ohms hotplate - in i 16ohms monoingång på lådan. Lådan klarar ju 300 watt så den ska inte ha några som helst problem med Laneyn's 100 watt.
Mal Asno Postat 9 maj 2007 Trådstartare Postat 9 maj 2007 Jo, den har master volym, men jag vill kunna pressa slutsteget utan att störa grannar, bor i lägenhet. Ok, men d låter ju simpelt 😉 Om jag skulle använda bara lådan o toppen, utan Hot Plate, så kan jag köra i stereo, men är d nån idé om man inte använder nån stereoeffekt, typ chorus? Eller hör man nån skillnad på stereo och mono med bara topp+låda?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.