Jump to content
Annons

Spela in flygel i konsertlokal


schopin

Recommended Posts

Hej alla glada!

Hur mickar man bäst upp en flygel i konsertlokal? Vilka mickar behövs och hur bör man placera dem?

Det är ju ingen studioinspelning och man vill såklart ha livekänslan och ett så autentiskt sound som möjligt. Varav de flesta typer av närmickning borde vara uteslutet.

Finns det några här som har gjort dylika ispelningar eller som har varit i kontakt med dem på något sätt ändå?

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ganska såld på det "filtiga" ljudet i ett piano/flygel så jag brukar gå ganska nära klubborna med "pennor", bäst resultat fick jag men ett par sennheiser pennor (mins inte vilken modell). Sen är det ju fin fint att ta med rummet, speciellt om det är en fin konsertlokal. Då hade jag använt ett par stormembransmickar som neuman har en go gäng av, typ TLM103 eller varför inte U-87 or eller 47or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle i detta fall med fin akustik och allt INTE närmicka!

Sätt upp en mikrofon eller 2 (AB) på allt mellan 6-10 meter ifrån flygeln riktade mot det öppna locket, testa (för både skojs skull och för att du kanske diggar det också) att ändra karaktäristik på micken från njure till omni/rundtagande...

Vid val av mikrofon funkar både de flesta små och stormembranare rätt bra, själv föredrar jag AKG c-451 (små) eller c-414 (stor) Milab/Pearl/Neumann/Microtec Gefell 930 osv vet jag är bra mickar samt även Violet design Amethyst och Black Knight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den "klassiska" lösningen är ett par rundtagande "omni"-mickar sådär i ögonhöjd, sådär 2-4 meter från flygeln. Se exempel bild som jag hittat på nätet:

http://i84.imagethrust.com/images/3D0z/vie...-piano-kmd.html

(Bilden visare ett prov med två olika mickar, de mörkare är Sennheiser MKH20, de ljusare är Neumann KM183-D som John valt att rikta uppåt för att minska på diskanthöjningen).

Alla avstånd: i höjd, från flygeln, mellan mickarna är beroende på lokalen, flygeln och musiken, lyssnas fram för bästa resultat.

Jag föreslår DPA4003 som är helt fantastisk på det mesta, särskilt på piano. En "äkta" tryck-känslig omni är vanligen det bästa valet eftersom sådana går betydligt djupare ner i basen än kardioider. Alternativ är till exempel Sennheiser MKH20 eller en Schoeps omni (det finns några att välja på).

Omställningsbara stormembran kan vara intressanta, men de billigare är oftast för kraftigt färgade för att passa riktigt bra.

Eventuellt kan man prova med en band-mick Royer SF24 men det beror på flygeln vad som låter bäst.

Vill du prova så har jag eventuellt några mickar som är lediga, slå mig en signal på 0739-641575 så kan vi se vad vi kan få till.

Gunnar Hellquist

också känd som trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...