Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jag är hyfsat ny på gitarr. Eller har väl spelat i lite mer än ett år och kan alla dom "vanliga ackorden" och så.

Men jag blev intresserad av att lära mig mer om skalor och spela kvintackord o så så jag köpte den här boken (http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185041440).

Ganska snabbt har jag nu kört fast dock och förstår inte riktigt hur man ska spela,

Hur läser man av en sådan tabell som finns här --> (http://www.badongo.com/pic/602761)

Ska jag spela på dom strängarna på dom banden det är cirklar på? Eller vad betyder det? Om jag vill spela en g-dur skala som på bilden? Hur göra?

Väldigt tacksam vid svar // ERik

My Webpage

Annons
Posted

Du ska spela på ALLA dom ställen där det är antingen en fyrkant eller cirkel på. Där det är en fyrkant, har du grundtonen, tonarten så att säga. Eftersom den verkar ligga på tredje bandet, så blir det en G-durskala.

Grejen med sådana där "patterns", är att du kan flytta hela rasket längs hela gitarrhalsen. Om den där fyrkanten istället började på femte bandet, och du följer resten av pattern på samma sätt, så får du en A-durskala istället.

😄

Posted
Du ska spela på ALLA dom ställen där det är antingen en fyrkant eller cirkel på. Där det är en fyrkant, har du grundtonen, tonarten så att säga. Eftersom den verkar ligga på tredje bandet, så blir det en G-durskala.

Grejen med sådana där "patterns", är att du kan flytta hela rasket längs hela gitarrhalsen. Om den där fyrkanten istället började på femte bandet, och du följer resten av pattern på samma sätt, så får du en A-durskala istället.

😄

Okej tack för hjälpen. Vilket håll börjar jag spela ifrån? Vänster till höger? Och varifrån längst ner (ljusaste strängen) eller längst upp (mörkaste strängen)

Posted

😄

Okej tack för hjälpen. Vilket håll börjar jag spela ifrån? Vänster till höger? Och varifrån längst ner (ljusaste strängen) eller längst upp (mörkaste strängen)

Från ett musikalisk synvinkel: spelar ingen som helst roll! Från träningssynvinkel...börja med att spela den upp och ned är mitt råd. Testa sedan olika sätt att spela den. En vanlig metod är 1-2-3-2-3-4-3-4-5-metoden. Det vill säga, tre toner i taget. Sedan tillbaka till den andra tonen, och tre toner upp, osv...

Posted

Det lät ganska sammanhängande, får trixa vidare lite med det där, Tusen tack för hjälpen Lynxo,

PS: Jag ska nämna dig i mitt tacktal på grammis om några år =)

🙂

Posted
Det lät ganska sammanhängande, får trixa vidare lite med det där, Tusen tack för hjälpen Lynxo,

PS: Jag ska nämna dig i mitt tacktal på grammis om några år =)

😆

🙂 Krock´n roll... Ös på för tusan!

Guest Burnin Sven
Posted

Det absolut viktigaste när det gäller att börja testa lite solo och skalor och sånt det är att: spela alltid melodier. Du kan ta såna du redan känner igen eller göra egna men försök att koppla varje ställe du sätter ner fingret på till en ton och lär dig sen hur det ska låta just där. För det är ju notvärden oxå typ hur långt klingar en ton som man måste få in och det är där som melodin kommer in riktigt jäkla handy helt enkelt. På så sätt tränar du både teori, praktik och gehör på samma gång.

Till sist så blir det lite skitsamma med skalor för du kommer att uppfinna melodier helt enkelt. Har du bara någorlunda gehör så hör du ju när det blir falskt.

Kör man bara skalor så kan det lätt bli lite för mekaniskt och i värsta fall bara systematiserade fingerrörelser kort sagt rytmiska ljud som inte har så mycket med musik att göra. Kör hårt och lycka till.

Göran

Posted

mm,de säger att skalor ska vara bra att kunna 😳

själv spelar jag på med fiolen utan nån vidare skalkännedom, jag spelar fina melodier/teman oberoende av skalor.... har fått lite skit från folk som ska kompa mig , hehehe.

Byter skalor hipp o happ 😄

Men jag spelar folkmusik, mycket norskt (där låtarna går i skumma skalor och gärna byter skala då och då!)