Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Märket Menzel figurerar en del hos Ebay-shops, mindre och större. De gör cellos och fioler. Är det bra?

Nån som har en Menzelpryl av något slag och tycker vad?

😆

:musik

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Var det HÄR du tittade?

Hittade inte instrument av märket Menzel, däremot personer med samma namn som håller på med instrument... Skicka upp en länk om jag har fel..

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Menzel är ett amerikanskt märke har jag läst någonstans. Var merparten av deras instrument tillverkas har jag dock ingen aning om, men misstänker Asien nånstans. De säljs hos en hel butiker numera. Music Town i Tyskland har gott renommé. Därifrån kan man beställa en fullskalig Menzel CL-500 Cello inkl hard case, stråke, kursbok m.m. för €344. Motsvarande Menzel Fiol inkl hard case, stråke, kursbok m.m. från samma site kostar €77. Solida fronter.

De finns faktiskt att få tag på ännu lite billigare hos mindre Ebay shops, leta då på Ebay. Music Town är dock ett stort och känt företag.

Om man vill börja lära sig ett dylikt instrument så kanske detta kan vara något att beakta. Hittar någon en instrumenttest för dessa prylar så hojta! Det finns ännu billigare cellos och fioler har jag sett, men där nånstans drar jag gränsen...

Skriv in sökordet Menzel på siten: Music Town.

TILLÄGG: Undrar varför instrumenten säljs till samma pris, oavsett om de är 1/2, 3/4 eller 4/4 (fullskaligt)?

😎

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

jadu... fiolerna håller säkert samma standard som "Netto-fiolern" ... En fiol för 77 euro... 😏

"Handgjorda fioler".. 😆

Redigerat av Umemagnus
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
jadu... fiolerna håller säkert samma standard som "Netto-fiolern" ... En fiol för 77 euro... 😏 

"Handgjorda fioler".. 😆

Netto-fiolen? Jahaja...du menar den som matkedjan sålde. Njaa...aningen bättre är de nog. De har ett jättelager i Tyskland som de sänder till Europeiska marknaden ifrån. På samma sätt pressar Yamaha priserna på sina akustiska gitarrer i UK. De säljs ju till 30-40% billigare där än här. Tänk på att vi pratar om stråkinstrument av "skolmodell", dvs. nybörjargrejer, och inte konsertmodeller.

a9_1_bo.JPG

Vi får väl göra såhär helt enkelt:

Jag beställer instrumenten i juni och säger sedan hur de är. Ok?!

Jag var förresten i en butik i stan och kollade in den butikens skolcello (det var nåt kinesiskt märke). Verkade vara samma uppbyggnad, träval m.m., men den låg på 8500 kr.

🙂

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

ska bli intressant att se.

EDIT;

F.ö. så säljs exakt likadana fioler som "Netto", på vanliga musikaffärer... har sett priser på mellan 1000-1500 för sådana skolinstrument.... Netto sålde dom för 495(tror jag det var), med stråke å låda .

På tradera säljs samma fordral med utgångspris 500 😏

Redigerat av Umemagnus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu har jag sökt vidare här på Nätet och funnit via en italiensk site att Menzel är "Made in China". Det är alltså där de har förlagt själva tillverkningen.

Läser man om deras cello och fiol så är det massivt lock i gran, medan sidorna är laminerade (lönn).

Däremot finns det ett annat märke - Stagg - och deras cello och fiol är helsolida. Front i gran och sidor&bakstycke i lönn. Cellon Stagg VNC kostar €300. Fiolen Stagg VN €70. Mer solid och något billigare.

Hittar inte Staggs websida.

😏

Postat

Kan (med viss form av kvalificerad gissning) säga att det förmodligen är instrument som kommer från liknande fabriker som Menzel... Billiga instrument är inga kvalitetsbyggen. Tror inte det är nån större skillnad.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kan ju inte annat än att hålla med... Ska jag gå efter de enda produkttester jag gjort så kommer jag spy galla över prylarna. Jag inbillar mig nämligen att jag är extremt kräsen och faktiskt inte tondöv... 😆 På senare år har jag testat högtalare och akustiska gitarrer. Det har slutat med att jag kunnat höra förvånansvärt stor skillnad i ljudet och alltid föredragit det bästa. Och varför skulle det vara någon skillnad i mina öron beträffande stråkinstrument?!

Så jag ser det som såhär. Köper man en Menzel eller Stagg Cello och/eller fiol, så kan den snyggt figurera i en musikvideo eller två. De kan också förmodligen duga till ett och annat pålägg som någon annan person gör, på en och annan låt. Skulle det vara så att de dessutom låter hyfsat för att jag personligen kan komma att lära mig grunderna, så ser jag det som en ren bonus. Jag tror dessutom att de i mint condition borde vara rätt lättsålda. De enklast möjliga billiga byggena av stråkinstrument i de svenska musikaffärerna är ju faktiskt något dyrare...

Ett alternativ kan vara en begagnad Vintage fiol...

Och det enda jag får tänka på (med tanke på resonemanget med gitarrer och högtalare ovan), så är det att inte lyssna på några andra stråkinstrument i högre prisklasser före köp.

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Förresten...

var det nån som blev klok på varför instrumenten oavsett storlek kostar lika mycket? 1/2, 3/4, 4/4... Ibland finns flera varianter till. Man tycker ju att en halv cello borde vara billigare än en hel.

Postat

ska du ha en hyfsad handbyggd fiol får du nog dra upp 10-15 000.... å då äre inget märkvärdigt, lägg sedan till 5000 (minst) på en stråke som funkar bättre än en blompinne... Dåliga grejjer är aldrig roligt att lira på, även om man är nybörjare...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmm...jag ska ta och bege mig till de butiker här i stan som jag vet har fioler och cellos.

Jag har sett att priserna här varierat mellan 1475-8500 kr. Så det du pratar om är beställningsvara.

Pinsam om man ska testa och aldrig hållit i en stråke...

😆

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Började med att glana lite på Nätet, butiker i Göteborg, såhär på morgonkvisten:

MUSIKIKBÖRSEN

Akustiska Cello:

Cello Gewa Allegro 4/4 inkl gigbag, stråke: 6900;-.

Elektriska Cello:

Cello NS CR4 Electric: 25975;-.

Cello Yamaha SVC100 Electric: 17920;-.

Cello Yamaha SVC110 Electric: 21420;-.

Cello Yamaha SVC200 Electric: 23310;-.

Akustiska fioler:

Violin Gewa Allegro 4/4 inkl hard case, stråke: 1995;-.

Elektriska fioler:

Violin Fender FV-1 Electric inkl hard case, stråke: 5825;-.

Violin Fender FV-3-SB Electric, stråke: 7304;-.

Violin NS NSCR4 Electric: 23900;-.

Violin Stagg EV4 Electric, inkl soft case, stråke, hörlurar: 1995;-.

Violin Yamaha SV120CAR Electric: 7800;-.

Violin Yamaha SV200 Electric: 12240;-.

Violin Yamaha EV204 Electric: 13680;-.

Violin Yamaha EV205 Electric femsträngad: 14850;-.

Violin Yamaha SVC50 Electric: 16110;-.

Violin Yamaha SLB200 Electric: 26100;-.

4SOUND

Elektriska cello:

Yamaha SVC50 Electric: 14495;-.

Yamaha SVC100 Electric: 17920;-.

Akustiska fioler:

Airang 3/4 Student inkl lättviktsetui, stråke: 4100;-.

Hazelton HZ4 inkl soft case, stråke: 1475;-.

Elektriska fioler:

Yamaha SV120 Electric: 7095;-.

Yamaha EV204 Electric: 12995;-.

Yamaha EV205 Electric: 13995;-.

HARRIS MUSIK

Akustiska fioler:

Hazelton kompl set: 1475;-.

CRAFTON MUSIK

Akustiska cello:

Ferdinado Garimberti VC-950 handgjord helsolid inkl hard case, stråke: 7475;- (riktpris). Vikt 3.2 kg, mattlackad, patinabehandlad.

Akustisk fioler:

Ferdinado Garimberti VN-950 handgjord helsolid inkl hard case, stråke: 2975;- (riktpris). Vikt 0.5 kg, mattlackad, patinabehandlad.

MUG och Gef-ab hade inga. Flest satsningar som synes på elektrifierat. Tidigare, strax efter ombyggnaden, har Gef-ab Musik haft en cello för cirka 8500 kr.

🙁

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Jag skulle starkt avråda dig att end peta på ett sådans instrumet med om det så var med pinne 🙁

Men seriöst tycker jag att du ska kika på tradera / blocket efter en begangnad fiol, brukar säljas kompelett med låda o stråke för 1-2000.

Det är många mer eller minde använda fioler som säljs och de är nästan garanterat bättre än "ny-fiol-för-1000kr"

Lyckat till och köp det rätta 😠

CELLO : kika på detta

Cello

Cello 2

EDIT : skumt jag läste hela tråden och såg att du ville ha cello ,sen svarade jag ändå som om du ville ha fiol 🙂 Freudiansk felskrivning ??

Redigerat av david.roennlund
musik (oregistrerad)
Postat
Lycka till med inköpen, sen är det bara ett par års övning innan man trycker på rec-knappen.

Minst. Jag har en kompis som sa till mig att om du inte har börjat spela när du var 7 år, så är det ingen idé att ens försöka...

musik (oregistrerad)
Postat
Jag skulle starkt avråda dig att end peta på ett sådans instrumet med om det så var med pinne 😮

Men seriöst tycker jag att du ska kika på tradera / blocket efter en begangnad fiol, brukar säljas kompelett med låda o stråke för 1-2000.

Det är många mer eller minde använda fioler som säljs och de är nästan garanterat bättre än "ny-fiol-för-1000kr"

Lyckat till och köp det rätta 😎

CELLO : kika på detta

Cello

Cello 2

EDIT : skumt jag läste hela tråden och såg att du ville ha cello ,sen svarade jag ändå som om du ville ha fiol 😛 Freudiansk felskrivning ??

Freud? Han var ju rätt porrig. Så det enda jag kan tänka mig är att du sammanslog en kurvig cello med en kurvig brud, och jag är ju inte det utan kille. Eller så var det helt enkelt så att du antog fiol allra först, eftersom det är en sådan som folk köper om de överhuvudtaget köper ett stråkinstrument.

Jag ska beakta alla förslag. Tittade på annonsen för den gamla fina cellon för 5500 kr på Blocket. Synd på den där stora sprickan. Kan vara ett problem. Den där andra tror jag är ett överpris utan att veta. Dvs. den ser mycket billigare ut, som en sån man kan beställa för tre tusen ny via Nätet. Att skriva att den används av professionella musiker kan ju funka det med utan klander, eftersom även proffs spelar på Menzel t.ex.

🙂

• 5 veckor senare...
Postat
ägg sedan till 5000 (minst) på en stråke som funkar bättre än en blompinne... ..

Nää är du inte lite elak nu, jag tycker ändå man kan få ganska bra ljud med en kolfiber stråke för 1500.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.