Jump to content
Annons

Seqencerprogram


busse

Recommended Posts

Jag har fått tag på en Compaq EVO 610c bärbar dator och den har en 1.8Ghz processor och 30 GB hårdisk, ramminnet är just nu på 256 MB men jag fundera på att öka det till 1 GB. Vad för program kan man använda till inspelning med en sån här gammal burk? Just nu har jag en Fostex VF16 porta och en Roland JV2080 men jag saknar lite bättre redigeringsmöjligtheter och möjligheten att kunna få till lite bättre effekter framför allt reverb. Sen skulle jag vilja få möjligtheten till ett bättre trumljud via midi än ljuden från min gamla JV2080. Det skulle vara fint att kunna få tillgång till lite fler kanaler är de 16 som portan kan erbjuda. Jag vet att den inte alls kan mäta sig med nyare maskiner men är det möjligt att få tillgång till ca 20 kanaler, ett bra reverb, kompressor på några kanaler och nåt program som ger ett bra "narturligt" trumljud. Vad skall man i sånt fall köpa för ljudkort till datorn och är en extern hårddisk att rekomendera? Finns nån med tips på mina frågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där lär garanterat räcka till det du är ute efter. Särskilt om du skaffar de där 1GB RAM.

Vilket som helst av de vanliga sequencerprogrammen ska funka; Sonar, Cubase, ProTools... (Det kan dock kanske va smart att försöka få tag på en lite äldre version då de kan vara mindre krävande.) Många här verkar hylla EZ drummer, så det kanske kan vara nåt för trummandet?

Det som begränsar lite är hårddiskutrymmet, så någon form av extern disk är nog att rekommendera (Om det inte är så att man hyfsat enkelt kan byta ut den interna mot en större och snabbare? -Har dålig lite koll på bärbara datorer.)

Har kört mer än det du efterfrågar på en gammal stationär dator på 866MHz och 256MB RAM... 🙂

Marc: XP pro har vad jag vet inga som helst fördelar rent musikmässigt jämfört med XP home... Och det lär hur som helst inte vara något problem att få igång det på den burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här verkar hylla EZ drummer, så det kanske kan vara nåt för trummandet?

Köpte EZD i höstas. Skulle jag köpa nåt nytt idag skulle det bli Addictive Drums. EZD har klara begränsningar när det gäller ljuden, främst för att man måste dra upp overheaden för att få det att låta vettigt. Enbart de enskilda trumljuden låter inge vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marc: XP pro har vad jag vet inga som helst fördelar rent musikmässigt jämfört med XP home... Och det lär hur som helst inte vara något problem att få igång det på den burken.

Precis. Pro-versionen har faktiskt inte mycket alls att tillföra en musikdator, om ens något. Finns ingen anledning att höra annat än XP Home på en musikdator, om man inte håller på med annat också.

Den enda finessen i Pro som kan vara av nytta är Fjärrhjälpen.

Busse: Om det är så att den interna hårddisken inte räcker till i fråga om prestanda och om du väljer att inte skaffa en ny intern, så kan du komplettera med en extern via Firewire. Firewire-kort finns för några hundringar till en bärbar, men satsa inte på det absolut billigaste. Se till att det har bra styrkretsar.

Med en extern hårddisk kommer du dessutom kunna jobba med fler kanaler än med den interna om du dedikerar den till ljudkanaler. Den interna kommer vara delvis upptagen med växlingsfilen och samplingar (om du använder sådana). Tips: Disponera hårddiskarna så att båda jobbar så lika som möjligt, så att inte någon chokar medan den andra är stilla. Då krämar du ut det mesta.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en extern hårddisk kommer du dessutom kunna jobba med fler kanaler än med den interna om du dedikerar den till ljudkanaler.

Kan du utveckla det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att Olsberg har en bättre och utförligare förklaring på lut, men jag kan ju försöka lite tills vidare... 😳

Om man har 2st hårddiskar (i detta fall 1 intern och 1 extern), så bör man låta den ena köra OS och annat, medans den andra är helt dedikerad för sequencerns ljuddata. -Då får båda diskarna jobba med sitt helt enkelt, medans om man bara har 1 disk, så måste den ju klara av både OS och ljuddatat samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där hänger jag med på.

Men vad menar Olsberg med "kanaler" resp "ljudkanaler"? Kan jag jobba med fler (audio-)kanaler i Cubase (till skillnad från midikanaler?) om jag separerar diskarna? Och hur hänger i så fall det ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i grund och botten bara antalet ljudkanaler som begränsas av hårddiskhastigheten, allt annat beror på processorhastighet och ram-minne (fast samplers som streamar från hårddisken jobbar ju iofs mot HDDn också).

Så om du använder din hårddisk till både OS och ljuddatat så kan du alltså inte använda lika många audiokanaler innan det blir dropouts, jämfört med om du istället har ljuddatat på en egen dedikerad disk.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för svaren. Detta låter ju ut lite hoppfullt, eftersom jag är novis på detta med att spela in audio på datorn och inte så bra på datorer finns det några konkreta tips på hårdvaru grejer som ljudkort, hårdisk, firewirekort? Jag har andvänt Cakewalk Pro Audio 9 till att spela in midifiler som jag har synkat ihop med min porta vid inspelning, det är väl min erfarenhet av musik och datorer. Dessa äldre versioner av Cakewalk har en funktion som heter "viritual jukebox", det är en ju en spelare för filerna som är skapade i Cakewalk tex midi. Finns denna fuktion på andra program än Cakewalk? Jag vill ha denna funktion då denna dator också andvänds till "dansbandsfusk", kör bas och lite pålägg via midi med den ibland. Vill då ha en spelare som efter att en låt är färdiga hoppar fram till nästa och att man sen måste trycka i gång den kommande låten via tangentbordet, i Cakewalk är det på mellanslags tangenten. Kan man kombinera två secencer program på en dator, jag menar inte då att köra dom samtidigt utan att tex ha ett program vid inspelning och tex Cakewalk då man vill åt midispelaren live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...