Jump to content
Annons

Vilket ljudkort? PLS hjälp!


majjen

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle bli väldigt glad om någon kan hjälpa mig att reda ut en fundering. Eller iaf komma med sunda tips/förslag!

Jag kommer att köpa nytt ljudkort.. Har använt ett soundblaster platinum-kort tidigare. Blivit tokig på delay å annat..

Står och väljer mellan två billiga kort. I min lokala musikaffär pratar man extremt varmt om M-audios Audiophile 2496.

Läser tidningen Studio och där annonserar AMU ganska friskt. Kort i samma prisklass ungefär finnes..

Vad bör jag köpa?

Jag såg även att M-audio har ett uppföljare på marknaden. -Audiophile USB. Någon som vet mycket om den?

USB, bra eller dåligt? Den kostar någon hundring mer, men det är absolut inget problem!

Vill bara inte stå där en dag och inse att pengarna ligger i sjön, och att jag lika gärna kunde behållt sb-kortet....

Har båda märkenas kort stöd för soundfonts?

Jag blir väldigt glad om någon kunnig kan hjälpa mig!!

/Tack på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill absolut inte verka ohövlig, men kolla bland gamla inlägg på forumet, det har diskuterats en hel del förut (typ varannan dag kommer en ny tråd upp med "Vilket är det bästa ljudkortet?"...de flesta här har tröttnat nu) 😉

Lycka till! 😉

//nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara latencykänslig, så USB-versionen av Audiophile skulle jag inte rekommendera. Gå istället för PCI-kortet Audiophile eller kanske 1010LT osv. om du vill ha M-Audio.

Hade du frågat mig för bara fyra månader sedan, hade jag visat enorm skeptisism för E-mus ljudkort. MEN, alla har väl rätt att ändra sig? 😉

Idag skulle jag säga: skaffa E-MU. 1212M är en raket bland hemstudiokorten! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inget FireWire eller USB-ljudkort då dessa inte har samma prestanda som ett internt PCI-kort. Jag kör på ett RME HDSP 9652 ljudkort och jag är mycket nöjd med detta. Kan rekomendera dig RME som märke. Övriga ljudkort har jag ingen större koll på.

Vill du få dig en bra uppfattning om vad som generellt fungerar så ring och snacka med olika musikaffärer som du gillar eller använder sig av postorder (vilka gör inte det?!)

Själv kan jag rekomendera dig att ringa och snacka med Andreas på Elmelid musik i Höör eller så får du tag i någon stressad typ på musikbörsen, estrad musik eller dyligt 🙂

I vilket fall. Gör som andra rekomenderar och sök i forumet efter liknande änmen så lär du inte bli mindre klok iaf 😆

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

för att kunna svara bra på din fråga bör du precisera dina behov

- Hur många kanaler IN behöver du? Ska du bara spela in en sak i taget räcker 2 - om du inte ska spela in ett trumset, då är du uppe i 10.

- Behöver du analoga ingångar? Idag finns många preamps som omvandlar mikrofonsignalen till digital utsignal utanför ljudkortet. Har du sådana behöver du inte ställa lika höga krav på de analoga ingångarna på ljudkortet.

- Hur många kanaler UT behöver du? Ska du mixa "inne" i PC:n och bara använda utgångarna för monitorering, så räcker 2, annars minst 4 och antagligen fler om du ska mixa i extern mixer.

- Behöver du mobilitet eller ska du ha ljudkortet i en studio? För mobilitet är USB eller Firewire ett måste om du inte vill släpa iväg hela PC:n. Annars rekommenderas PCI, både av pris och prestanda-skäl

- Behöver du låg "latency" (fördröjning)? Behövs oftast om du ska spela softsynts i realtid, eller ha effekter i realtid. Jobbar du enbart med loopar och inspelning av audio direkt in i dator är låg "latency" inte lika viktigt.

Det finns inga andra kort än soundblaster som har stöd för soundfonts i hårdvara, men det finns gott om mjukvarusyntar som stödjer soundfonts.

Personligen gillar jag ESI ljudkorten, eller budgetvarianterna Audiotrak. De har oftast mycket låg latency och håller en hög klass på drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...