Jump to content
Annons

Gitarrljudet skär i mina öron


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag har fått fram ett skönt gitarrljud men jag tycker att det nästan skär i öronen när man spelar upp det högt. Har testat att lägga på eq och kompressor men då blir det inte samma ljud.

Är mycket dålig på hur man använder effekter och plugins men om någon vill hjälpa till blir jag glad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Langa upp ett ljudexempel så blir det lättare att avgöra.

Generellt sett tycker jag det brukar vara en viss frekvens som låter illa när det skär. Har du provat att eq:a smalbandigt för att se om det är nån viss frekvens det handlar om?

Lågt q-värde och hög gain, svep fram och tillbaka över frekvensbandet för att se var det låter illa nånstans. Dra sen ner just det frekvensområdet och se om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Langa upp ett ljudexempel så blir det lättare att avgöra.

Generellt sett tycker jag det brukar vara en viss frekvens som låter illa när det skär. Har du provat att eq:a smalbandigt för att se om det är nån viss frekvens det handlar om?

Lågt q-värde och hög gain, svep fram och tillbaka över frekvensbandet för att se var det låter illa nånstans. Dra sen ner just det frekvensområdet och se om det blir bättre.

Det kan ju bero på lite olika saker. Det mänskliga örat (personligt såklart) är ju som bekant känsligt för vassa ljud.

Testa att dra ner lite runt 1000hz, med ett ganska brett q-värde (dvs hur mycket du skär med eq:n på bredden) och smala av det efterhand. Just runt 1000hz kan vara bra för att softa upp ljudet lite.

Pröva även att dra ner runt 2000-4000, där jobbiga frekvenser kan ligga(men även mycket av gitarrens karaktär). Ett klassiskt tips är ju att dra på volymen tills du hittar ljudet som stör, sen använder du ett smalt q-värde (du får skriva om du inte förstår vad jag menar med det) som du plussar på några db och sveper sedan försiktigt över i eq:n tills du hittar det störiga ljudet. Sen e det bara o skära bort det.

Ett ljudexempel kanske?

Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet ej om jag gjort rät. drog in en 4bandEQ. drog lite fram och tillbaka.  för att få bort det skärande ljudet var jag tvungen att ha dovt ljud vilket jag inte allas gillade :rolleyes:

Tja då får du testa att använda ett smalare q-värde, så att du skär mer specifikt i det område ljudet är jobbigt. Risken om du skär för brett, är att du skär bort andra delar av ljudet som du vill ha kvar.

Vidare kan du testa att använda en de-esser, även om det inte tillhör vanligheten för gitarr. En kompressor kan också hjälpa lite.

Inte att förglömma: Du ska inte bry dig för mycket om hur ljudet låter ensamt, utan snarare hur det låter i mixen. Det spelar ingen roll hur ljudet låter ensamt, i mixen kan det låta hur bra som helst. Därför kan det vara en bra idé att mixa gitarren samtidigt som du spelar upp övriga instrument.

Nu vet jag dock inte alls vad det är för typ av låt du pysslar med...

Vad har du att tillgå?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett ljudexempel

http://brandman.dmusic.com/music/stream/hi...795b/stream.m3u

Jag har nästan aldrig arbetat med eq, det bara snurrar i huvudet när jag läser allt med q frekvens och sånt 🙂

Ska strax lyssna. Men det där med eq är inte så jobbigt som man kan tro. Det e bara o ratta lite tills de låter bra. Här har du lite att gå på:

Elgitarr: low-cut (skär bort bas du inte behöver) runt 80-120 Hz. Runt 200-300 Hz hittar du det fundamentala i soundet, det är även här det finns risk för att det kan låta grötigt i mixen om du drar på för mycket. Vid 2-4 kHz är det ett känsligt område, testa att dra ner lite här om du finner ljudet jobbigt. Vidare brukar man kunna plussa på några db efter 10khz, det som kallas "luften", det som inte "hörs" men som "känns" i mixen.

Gällande akustisk gitarr är det ungefär de samma: 100 Hz, 150-250 Hz och 2- 3,5 kHz men även runt 6 kHz.

Detta är såklart bara siffror och inga givna regler, testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer två exempel som jag gjorde lite snabbt, ville inte förändra grundljudet för mycket.

1. Gitarr 1 - De-esser + vintage warrmer (+lite luft i toppen)

2. Gitarr 2 - Endast de-esser

För övrigt skulle jag säga att den kritiska vässan ligger runt 3500hz nånstans. Pillade dock inte alls i eq:n, utan lät pluggarna göra jobbet.

Angående din mix, så hade jag nog valt att inte panorera gitarrerna så hårt. En av anledningarna till att det kan kännas vasst är att gurorna blir extra tydiga om de är fullt utpanorerade. Testa tex, mellan 50% och 75% istället.

För övrigt, skönt gung. Gillar det

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack.  Vad har du för inställningar på de-esser och vad är vintage warmer för något?

Ska testa att inte panorera gitarrerna så mycket. tack för hjälpen iaf

Vintage warmer

Körde Waves de-esser, grundinställning. De-essern jobbar från ca 5khz och tar ganska kraftigt.

Om du e nöjd med ljudet kan du skicka hela wavefilen så kan jag bounca ner den med dessa inställningarna.

Tjo

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...