Jump to content
Annons

Hur får jag ut min EP till CDON & Ginza?


Riff

Recommended Posts

Så nu jag har bestämt mig. Jag ska ge ut en EP, så vad gör jag? Jo, jag ska nu starta ett skivbolag och förlag. När allt är klart med registrering och sådant så skickar jag min musik på pressning, 200, 500 eller 1000 skivor. Sen, när jag har fått hem alla dessa skivor, i en ganska så stor låda antar jag - så ska jag ge ut skiten. 🙂

Så, jag vill endast skicka till CDON och Ginza. Ingen jävel skulle köpa min skiva i en skivbutik ändå. Jag vill bara att det skall finnas tillgänglighet att köpa skivan genom nätet. Så jag har alltså pressat allt själv, och nu måste jag distrubera. Anlitar jag en distrubitör, eller kan jag göra det själv? Vad kostar det?

Och här är en följdfråga:

Eftersom jag både gjort musik, mixat, mastrat och äger alla rättigheter iom att det kommer ligga på mitt egna skivbolag och förlag - hur mycket får jag per skiva som jag säljer? Låt säga - för enkelhetens skull - att skivan kostar 100:- , hur många kronor går till mig? Jag antar att Ginza/CDON tar en del men sen går resten helt sonika till mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Det är ju inte säkert att cd on och/eller ginza vill ta emot dina skivor. Eller? Måste de inte betala dig i förväg? Då måste de ju tro på produkten. CD Baby jobbar inte på det sättet, för där får man betalt först när skivorna sålts. Och de håller inga "lager" heller. Hur många "måste" Ginza och CD On köpa in på en gång?

Hur är det med CD Universe, CD Wow och Megastore?

Kan de ta emot även brända skivor nånstans av dessa ställen? Det gör ju Cd baby iaf...

Mycket intressant ämne detta. Hoppas det lyckas bra, Riff!!

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela handlar om att Ginza tex inte tar emot sådana här "privata" produktioner-hur bra dom än är, tro mig, jag har försökt i flera fall och olika musikstilar, är man inte etablerad dvs har en stor distributör så är det rätt kört, tyvärr!

Vet inte vad jag skall råda dig men cdon kan du ju själv kontakta, de har ju dessutom en demoavdelning...det är ett gissel helt enkelt, när man är liten aktör med stora visioner och bra produkter men inte når fram pga rådande omständigheter och "monopol"...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah.. vad surt. Jag trodde man kanske skickade ett paket med skivor till dom, helt gratis så klart - sen tar de 20 % (eller vad det nu kan vara) av det som säljs.

Men det är klart, de lagrar ju skivorna åt mig, och sånt kostar ju. Men man kan ju alltid ringa och höra.

cdbaby, cdwow och Megastore i all ära, men det är ju på CDON och Ginza man VILL att skivan ska gå att få tag på. :/

Redigerat av Riff
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ah.. vad surt. Jag trodde man kanske skickade ett paket med skivor till dom, helt gratis så klart - sen tar de 20 % (eller vad det nu kan vara) av det som säljs. Men det är klart, de lagrar ju skivorna åt mig, och sånt kostar ju. Men man kan ju alltid ringa och höra. cdbaby, cdwow och Megastore i all ära, men det är ju på CDON och Ginza man VILL att skivan ska gå att få tag på. :/

Nej, ge inte upp nu... :rolleyes:

Själv har jag aldrig försökt nå ut med någon produkt. Ännu ska väl tilläggas. Men jag hade tänkt mig CD Baby. Där finns kolossalt många amerikanska, kanadensiska och australiensiska artister och grupper t.ex. Till och med en del som tidigare låg på stort skivbolag, men som tröttnade på det och ville ha det mesta (läs 80-90%) själva och inte ville befinna sig i händerna hos något stort skivbolag (som tog 80-90%) och lät hela gruppen som hade gjort alla låtarna få splitta på återstoden, dvs. 10-20%. Fy fa-an säger lag bara. Genom MySpace har jag fått internationella samarbetspartners och fått mig tillskansat deras stories.

Inget tvekan om att CD Baby är det som gäller. Lite grann som att MySpace gäller. Just nu iaf. Prova även mindre lokala skivhandlare.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ah.. vad surt. Jag trodde man kanske skickade ett paket med skivor till dom, helt gratis så klart - sen tar de 20 % (eller vad det nu kan vara) av det som säljs. Men det är klart, de lagrar ju skivorna åt mig, och sånt kostar ju. Men man kan ju alltid ringa och höra. cdbaby, cdwow och Megastore i all ära, men det är ju på CDON och Ginza man VILL att skivan ska gå att få tag på. :/

Nej, ge inte upp nu... :rolleyes:

Själv har jag aldrig försökt nå ut med någon produkt. Ännu ska väl tilläggas. Men jag hade tänkt mig CD Baby. Där finns kolossalt många amerikanska, kanadensiska och australiensiska artister och grupper t.ex. Till och med en del som tidigare låg på stort skivbolag, men som tröttnade på det och ville ha det mesta (läs 80-90%) själva och inte ville befinna sig i händerna hos något stort skivbolag (som tog 80-90%) och lät hela gruppen som hade gjort alla låtarna få splitta på återstoden, dvs. 10-20%. Fy fa-an säger lag bara.

Nu funkar ju inte stora skivbolags avtal på det sätt som du påstår en hyfsat säljande platta gör att bolag och skivbolag får ungefär lika mycket efter alla utgifter. En dåligt säljande platta ger lite till artisten och en förlust för bolaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Glaskatten, dessa gruppers stories är alltså lite överdrivna.

TILLÄGG: Eller nää...vänta lite nu. "Efter alla utgifter (är betalda)", skrev du. Hmm... De menade nog såhär då: Om alla utgifter, inkl skatt, tar 60%, så återstår 40%. Av detta får skivbolaget 20% och de själva 20%. De var pissed off rejält för att de bara fick 20% av 100%... Och det stämde ju, beroende på hur man räknar.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena

Riff hur går det, fick du vetta nåt om CDON och Ginza???

Jag tror att det är distibutions bolag som fixar det. Kolla med de om du inte har gjort det redan.

Det är digital distibution som gäller nu och i framtiden.

De som har skivbolag och är intresserade av digital distibution kan kolla upp distributoren http://www.theorchard.com/

Och för de som är utan bolag http://cdbaby.com/

Klart det är ju alltid bra att ha skivan till salu också för de som vi ha den.

ha det bra

Eterno

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tjena

Riff hur går det, fick du vetta nåt om CDON och Ginza???

Jag tror att det är distibutions bolag som fixar det. Kolla med de om du inte har gjort det redan.

Det är digital distibution som gäller nu och i framtiden.

De som har skivbolag och är intresserade av digital distibution kan kolla upp distributoren http://www.theorchard.com/

Och för de som är utan bolag http://cdbaby.com/

Klart det är ju alltid bra att ha skivan till salu också för de som vi ha den.

ha det bra

Eterno

Hej!

Tack för tipset om theorchard.com, de distrubiterar många stora namn där ser jag. Tror nog det kostar en del, men man kan ju alltid höra av sig till dom och höra.

Har faktiskt inte kollat upp något mer med Ginza eller CDON.com, men det kommer jag göra. Det är annat som står i focus nu och framför allt låtskrivandet. Men det är bra att förbereda sig.

Den här tråden borde intressera fler, så fortsätt att ge tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det tråkiga med sidor som myspace, cd baby, garageband, allears och allt vad det är, är att få, ytterst få är intresserade av din musik. De vill bara själva synas och höras. Musiker är egocentriska av naturen. Jag kan utgå ifrån mig själv, det händer nog aldrig att jag går igenom allears eller myspace för att hitta någon bra "demoartist". Det är jävligt sällan folk gör det. Det har hänt en gång att jag snubblat på en okänd artist som jag gillar jävligt mycket, så mycket att jag köpt hans skiva, men det sökte jag inte upp aktivt. Det här är kritik mot mig och alla andra som är som mig. Hur mycket man än må digga sin egen musik, ge andra en chans också! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det tråkiga med sidor som myspace, cd baby, garageband, allears och allt vad det är, är att få, ytterst få är intresserade av din musik. De vill bara själva synas och höras. Musiker är egocentriska av naturen. Jag kan utgå ifrån mig själv, det händer nog aldrig att jag går igenom allears eller myspace för att hitta någon bra "demoartist". Det är jävligt sällan folk gör det. Det har hänt en gång att jag snubblat på en okänd artist som jag gillar jävligt mycket, så mycket att jag köpt hans skiva, men det sökte jag inte upp aktivt. Det här är kritik mot mig och alla andra som är som mig. Hur mycket man än må digga sin egen musik, ge andra en chans också! 🙂

Ungefär så gör jag också - Fast tvärtom!

:rolleyes:

Dvs. jag använder You Tube och framförallt MySpace just till att upptäcka okända förmågor att köpa. Vad har man det annars till??????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med sidor som myspace, cd baby, garageband, allears och allt vad det är, är att få, ytterst få är intresserade av din musik. De vill bara själva synas och höras. Musiker är egocentriska av naturen. Jag kan utgå ifrån mig själv, det händer nog aldrig att jag går igenom allears eller myspace för att hitta någon bra "demoartist". Det är jävligt sällan folk gör det. Det har hänt en gång att jag snubblat på en okänd artist som jag gillar jävligt mycket, så mycket att jag köpt hans skiva, men det sökte jag inte upp aktivt. Det här är kritik mot mig och alla andra som är som mig. Hur mycket man än må digga sin egen musik, ge andra en chans också! :rolleyes:

Mjaa, det håller jag inte riktigt med om. I alla fall inte på myspace.. Visst dom flesta banden/artiserna skiter nog i dom andra banden/artisterna. Men man ska inte glömma att det finns ca 200 000 000 medlemmar. Och där finns det massvis med vanligt folk som surfar omkring och lyssnar och faktiskt inte bryr sig om det är ett demaband eller inte. För att inte tala om alla arrangörer, radiostationer och skivbolag som finns där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med sidor som myspace, cd baby, garageband, allears och allt vad det är, är att få, ytterst få är intresserade av din musik. De vill bara själva synas och höras. Musiker är egocentriska av naturen. Jag kan utgå ifrån mig själv, det händer nog aldrig att jag går igenom allears eller myspace för att hitta någon bra "demoartist". Det är jävligt sällan folk gör det. Det har hänt en gång att jag snubblat på en okänd artist som jag gillar jävligt mycket, så mycket att jag köpt hans skiva, men det sökte jag inte upp aktivt. Det här är kritik mot mig och alla andra som är som mig. Hur mycket man än må digga sin egen musik, ge andra en chans också! 😛

Mjaa, det håller jag inte riktigt med om. I alla fall inte på myspace.. Visst dom flesta banden/artiserna skiter nog i dom andra banden/artisterna. Men man ska inte glömma att det finns ca 200 000 000 medlemmar. Och där finns det massvis med vanligt folk som surfar omkring och lyssnar och faktiskt inte bryr sig om det är ett demaband eller inte. För att inte tala om alla arrangörer, radiostationer och skivbolag som finns där.

Sorry om jag är slighty off topic med denna post men något jag inte fattar, trots att jag har en egen Myspace-sida, men vad surfar man efter Myspace egentligen? Hela domänen är otroligt seg och innehåller inte mycket intressant information och dessutom funkar ju inte alla funktioner (inte för mig i alla fall!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med sidor som myspace, cd baby, garageband, allears och allt vad det är, är att få, ytterst få är intresserade av din musik. De vill bara själva synas och höras. Musiker är egocentriska av naturen. Jag kan utgå ifrån mig själv, det händer nog aldrig att jag går igenom allears eller myspace för att hitta någon bra "demoartist". Det är jävligt sällan folk gör det. Det har hänt en gång att jag snubblat på en okänd artist som jag gillar jävligt mycket, så mycket att jag köpt hans skiva, men det sökte jag inte upp aktivt. Det här är kritik mot mig och alla andra som är som mig. Hur mycket man än må digga sin egen musik, ge andra en chans också! 🙂

Mjaa, det håller jag inte riktigt med om. I alla fall inte på myspace.. Visst dom flesta banden/artiserna skiter nog i dom andra banden/artisterna. Men man ska inte glömma att det finns ca 200 000 000 medlemmar. Och där finns det massvis med vanligt folk som surfar omkring och lyssnar och faktiskt inte bryr sig om det är ett demaband eller inte. För att inte tala om alla arrangörer, radiostationer och skivbolag som finns där.

Sorry om jag är slighty off topic med denna post men något jag inte fattar, trots att jag har en egen Myspace-sida, men vad surfar man efter Myspace egentligen? Hela domänen är otroligt seg och innehåller inte mycket intressant information och dessutom funkar ju inte alla funktioner (inte för mig i alla fall!).

NU har du nog glömt ett ord eller två på något ställe 😛 Undrar du vad man gör på Myspace, eller varför man är på Myspace?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska gammal tråd, men ändå. Min musiklärare (hade honom förra terminen) säljer sin skiva via CDON. Han är väl knappt lokalt känd, så det går väl allt. Ingen aning om hur han gjorde dock. Får du inte något svar via cdon så kan du ju höra med honom. http://www.kristofferhedberg.se

Länk till skivan: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=621545

Lycka till! Och satsa mer på CDON än Ginza. Finns väl ingen som handlar på Ginza? Urkasst utbud och studenter har fri frakt på cdon. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska gammal tråd, men ändå. Min musiklärare (hade honom förra terminen) säljer sin skiva via CDON. Han är väl knappt lokalt känd, så det går väl allt. Ingen aning om hur han gjorde dock. Får du inte något svar via cdon så kan du ju höra med honom. http://www.kristofferhedberg.se

Länk till skivan: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=621545

Lycka till! Och satsa mer på CDON än Ginza. Finns väl ingen som handlar på Ginza? Urkasst utbud och studenter har fri frakt på cdon. 😆

Urkasst utbud? Inte alls, jag har hittat saker där som inte finns på CD-ON. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska gammal tråd, men ändå. Min musiklärare (hade honom förra terminen) säljer sin skiva via CDON. Han är väl knappt lokalt känd, så det går väl allt. Ingen aning om hur han gjorde dock. Får du inte något svar via cdon så kan du ju höra med honom. http://www.kristofferhedberg.se

Länk till skivan: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=621545

Lycka till! Och satsa mer på CDON än Ginza. Finns väl ingen som handlar på Ginza? Urkasst utbud och studenter har fri frakt på cdon. 🙂

Urkasst utbud? Inte alls, jag har hittat saker där som inte finns på CD-ON. ☺️

Ja visst, typ raggartees och fula skrivbord. Ginza har sällan det jag vill ha. Plus att hemsidan är en av de sämsta någonsin.

Megastore däremot har mycket av det jag vill ha. Vann till och med en mobiltelefon där en gång. 😆 Men för vanliga ordrar är det CDON som gäller. Mycket längesen Ginza användes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ganska gammal tråd, men ändå. Min musiklärare (hade honom förra terminen) säljer sin skiva via CDON. Han är väl knappt lokalt känd, så det går väl allt. Ingen aning om hur han gjorde dock. Får du inte något svar via cdon så kan du ju höra med honom. http://www.kristofferhedberg.se

Länk till skivan: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=621545

Om man kollar på hans hemsida eller på CDON länken till hans skiva, så står det hur han gjorde. Genom Distributör: ISMA - www.isma.se

SVAR PÅ DENNA TRÅDEN är Distributions bolag.

Så för alla er som undrar hur man får in sin skiva på tex. CDON, GINZA, Megastore och alla andra liknande internet shop så är det till Distributions bolag man ska vända sig.

På Grammotex hemsidan hittar ni alla svenska ditributions bolag. http://www.grammotex.se/

De mindre bolagen är värda att kolla upp (störe chans att de samarbetar än MAJOR bolagen)

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...