Jump to content
Annons

Skillnad på utgångar


nickponcho (oregistrerad)

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)

hej tänkte fråga vad det är för skillnad mellan insert send och direct out samt tape out.

Insert send vet jag är en kopia av signalen som kommer in i bordet från antingen line eller mic ingången.

Men direct out eller tape out vad är det för typ av utgångar?

Jag vill kunna lira in signalen med eq från bordet till mina creamware A16 Ultra ad/da omvandlare

hur gör jag då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Insert är oftast samma som Direct out - men på vissa mixerbord kan det vara olika. Direct out kan också benämnas Tape out. Det beror lite på vad det är för mixerbord - men alla dessa varianter ligger direkt normalt efter preampen - eller ibland efter fadern, men alltid före eq...

Spela in med bordets eq kan du troligen bara göra om du kopplar Main out till omvandlaren, så det är ganska meningslöst. Varför inte köra eq i datorn i stället? Köp en riktigt bra eq (exempelvis Sonalksis), så kan du köra den på så många kanaler du vill - och eftersom du spelar in utan eq, så slipper du vara låst till ett visst sound om det senare visar sig att det hade behövt vara lite annorlunda... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

ja ok tänkte om mitt gamla mitec EX series bord hade sådanna funktioner att det fanns post fader utgångar...

Ja annars kan man ju ställ in det på ingångs bussarna i cubase SX 3.

Men som du säger det blir krångligare att ändra grundljudet vid ett senare tillfälle

Link to comment
Dela på andra sajter

Insert är oftast samma som Direct out - men på vissa mixerbord kan det vara olika. Direct out kan också benämnas Tape out. Det beror lite på vad det är för mixerbord - men alla dessa varianter ligger direkt normalt efter preampen - eller ibland efter fadern, men alltid före eq...

Spela in med bordets eq kan du troligen bara göra om du kopplar Main out till omvandlaren, så det är ganska meningslöst. Varför inte köra eq i datorn i stället? Köp en riktigt bra eq (exempelvis Sonalksis), så kan du köra den på så många kanaler du vill - och eftersom du spelar in utan eq, så slipper du vara låst till ett visst sound om det senare visar sig att det hade behövt vara lite annorlunda... 😕

Mina Direkt out på mitt StudioMaster bord går både efter regel och färgas av EQ sektionen, 🙁

Trevlig helg på er!

Redigerat av Osse
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...