Jump to content
Annons

Phaser, WahWah, Flanger


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

WAH WAH

Jag står i begrepp att köpa en gitarrpedal. Har sedan tidigare en AutoWah, en tidig sak från Ibanez som låter ubåt... På musikaffär'n sa de för 20 år sedan att det var en WahWah. Njaa... jag håller inte med, inte numera iaf. Men den är inte till salu - hur cool som helst! Nu tänkte jag köpa en Dunlop 95Q CryBaby. Har fått för mig att den är den jag vill ha. Musikbörsen lär ha den för 2000 SEK. Men så såg jag en annons från en affär i USA, där de tar 700 SEK. Så det blir till att beställa så småningom (speciellt när de för den distpedal jag ska köpa också, för 700 SEK (härhemma ligger den på 2000 SEK, om den alls går att få tag på). Varför nu Q då da? Jo, den lär inneha ett par förbättrande finnesser jämfört med den "vanliga" gamla, mest sålda. Dunlop CryBaby finns ju f.ö. i hur många varianter som helst, men den med Q:et i tillägg är det inte så stor skillnad på. Mer än priset som i Sverige är det dubbla. Kan nån berätta om vad Q-funktionen gör, som testat själv? Är det förresten något annat jag ska tänka på när jag beställer de två pedalerna från USA, förutom att jag sparar 2600 SEK? Volt och sånt och det, tänkte jag på... Pedalerna är väl desamma oavsett VAR de säljs i världen?

FLANGER

Ja... jag har en FX500 från Yamaha. Skitnöjd med den boxen. Speciellt Tremolon är go, men även TurboDrive och Flangern t.ex. Så det blir ingen annan Flanger-pedal att inhandla. Vad har ni annars för Flanger-favorit?

PHASER

Tänkte först köpa en Behringer UP100 - inte beroende på det låga priset - utan på att jag hört mp3-filer med den, den lät kanon. Nu är den dock prishöjd med 50%! Därför tittade jag på en Vintage Phaser VP1 från samma företag istället. VP1 har iaf ett häftigare och stabilare yttre, men hur låter den? Ska iväg och testa i veckan. Under tiden kan ni som har en skriva hur ni uppfattar den. Jag har läst om en som hade både UP100 och VP1 och han skrev att den senare vann med hästlängder. Tur UP100 tog slut i affär'n då kanske...

Nu till den egentliga frågan:

Vad 17 är det för skillnad på WahWah, Flanger och Phaser egentligen? Är det inte nästan olika ord för samma slags burk. Iaf om man spetsar till det lite. Jag har hört ljudklipp från VP1 som definitivt låter som min Flanger i FX500 och likaledes har jag hört UP100-inställningar som är klart WahWah-aktiga. Skumt.

😉

choklad//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wahwah är ju ett hög- band- eller lågpassfilter med hög resonans...?

Flanger och phaser bygger på att man delar signalen, fördröjer den ena, och sedan lägger ihop dem igen. Sen modulerar man hur lång fördröjningen ska vara. Jag har dock själv aldrig förstått vad det är som skiljer dessa två åt från varandra rent tekniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, köp en dunlop crybaby 535Q istället så behöver du aldrig fundera på en annan wah pedal.

Det är den klart bästa wah pedalen jag vet och man kan ställa in massor med olika ljud.

Den har volymratt + frekvensratt samt 6 olika wahlägen. Dessutom har den en volymboost knapp på sidan för solospel.

Paul Gilbert och Jeff Beck mfl har den som sin favorit.

I sverige tror jag den ligger på ca 2700 kr men på thomann och musicstore.de ligger den på ca 1500 kr.

Det är verkligen en superbra pedal och ett köp man definitivt inte ångrar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej du Newcastle fan!

Tack för tipset! Jag kollade in 535Q omgående. Den ser ut som motsvarigheten en utställningsklar hund. En massa grejer att peta på runtom pedalen, men annars precis som en vanlig 95:a. Apropå priset: i Njo Yååk, USA finns den för 750 SEK. Jag beställer nog en sån (efter att ha provspelat den nånstans först kanske...).

För bara en femtilapp extra får man alla de extra finesserna. Den drar mindre ström också stod det!! Välkommet.

Fråga: Om man beställer den där adaptern (ca 90 SEK) från USA samtidigt, kan den ploppas in i det svenska vägguttaget direkt? Eller är det annat Volt och det?

För om man kör pedalen på batteri så lär det väl funka direkt till min Sverigeköpta Fenderförstärkare...

big_81545.jpg

Musikbörsens Dunlop 535Q.

Dunlop535QBig.gif

...with Fasel Inductor står det i den Amerikanska annonsen. Den ser inte likadan ut som annonsen hos Musikbörsen. Men den kallas likadant: 535Q. Se lysdioden.

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du Newcastle fan!

Tack för tipset! Jag kollade in 535Q omgående. Den ser ut som motsvarigheten en utställningsklar hund. En massa grejer att peta på runtom pedalen, men annars precis som en vanlig 95:a. Apropå priset: i Njo Yååk, USA finns den för 750 SEK. Jag beställer nog en sån (efter att ha provspelat den nånstans först kanske...).

För bara en femtilapp extra får man alla de extra finesserna. Den drar mindre ström också stod det!! Välkommet.

Fråga: Om man beställer den där adaptern (ca 90 SEK) från USA samtidigt, kan den ploppas in i det svenska vägguttaget direkt? Eller är det annat Volt och det?

För om man kör pedalen på batteri så lär det väl funka direkt till min Sverigeköpta Fenderförstärkare...

big_81545.jpg

Musikbörsens Dunlop 535Q.

Dunlop535QBig.gif

...with Fasel Inductor står det i den Amerikanska annonsen. Den ser inte likadan ut som annonsen hos Musikbörsen. Men den kallas likadant: 535Q. Se lysdioden.

😎

:musik

Haha magpie syftar på den fina fågeln skata på engelska, men det var ju en rolig tolkning du kom med 😎

Ja i usa är den billigare men du gör nog klokast i att skaffa en svensk multiadapter. Batteri blir dyrt i längden.

Jag skaffade nyligen en strömadapter + patchkablar från musicstore.de och behöver nu bara en strömadapter till fem pedaler.

http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTER...umpTo=OfferList

http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTER...alogCategoryID=

Det är ingen röd lysdiod på bilden utan det är den röda soloboostknappen som man duttar till när man vill ha upp till 16db mer kräm.

Jag vet inte om det är en gammal modell utan knapp? Alla nya har knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU vet väl att tullen lägger på 25% moms på det du beställer från USA. SÅ du itne står där utan mat nästa månad för du var tvungen att betala moms:P

Det är även  en tullavgift vad jag vet.

HAre bra

/Filip

Tullen brukar även lägga på ca 100 kr i hanteringsavgift.

Många föredrar oftast usa ebay och ber säljaren skriva lägre värde så att föremålsvärde + frakt tillsammans inte överstiger 500kr.

Samt att de kryssar för gåva. Då kan man fynda rejält!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Magpie, det verkar som om Musikbörsen har den där UTAN knapp, trots att det står 535Q på fronten även på den... Men som sagt, jag har aldrig tänkt köpa den hos dem. Tack för tipsen om adapter och att man kan koppla flera till en.

Josie - jag märker att det blir flera att försöka testa. Den där lät definitivt intressant den också!

Humor - Jo jag vet. Det blir med $110 för en Dunlop CryBaby WahWah 535Q:

Priset $110 = 750 SEK + frakt 150 SEK + tullavgift 100 SEK (?) + moms (som de lägger på allt, vad jag förstår) 0,25 x 250 SEK = 1250 SEK.

Trots allt, det blir billigare än i en svensk butik som tar 2700 SEK.

Och köper man då två olika slags pedaler samtidigt så tjänar man ännu lite mer på tullavgift och frakt per styck.

😳

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån berätta om vad Q-funktionen gör, som testat själv?

Har inte testat själv men tänker svara ändå.

Wah-wah är väl vanligtvis en frekvensband-boost där bandet flyttas över frekvenserna med hjälp av pedalen?

Kan det månne vara frekvensbredden på bandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus??? Vilka svar.

Inte direkt många gitarrister här!

Visst Dunlop funkar men jag säger Vox V847 eller McCoy modellen. De har ett skönare svep(Vi gitarrister säger svep).

Flanger defenetivt en av de effekter man skaffar sist men där har du från ADA eller Chorel flange Från Electrohamonix

Phaser Electroharmonix Small Stone (Kungen). Ser ut som Behringers men låt inte utseende lura dig!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

I vilken ordning man skaffar effekterna känns ganska individuellt.

Jo, absolut! För egen del använder jag nästan aldrig flanger. varken som gitarrpedal eller plugin men en Phaser det är förjävla coolt. (En bra phaser vill säga )

En Small stone till Fender Rhodes är sååå sjust.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Flanger defenetivt en av de effekter man skaffar sist

Då är du inget fan av ZZ Top? Finns en och annan platta med dem som låter mer Flanger än om det vore en uppsjö av mp3-demos av flangerpedal.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vad är egentligen "Turbo Drive för effekt"? Det finns distpedaler som heter så. Om man kollar på vad "Turbo Drive" innehåller i min multieffektprocessor, så är det dels en massa flanger och en del dist och kompression plus eq.

Kan man säga att "Turbo Drive" är en egen slags effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är egentligen "Turbo Drive för effekt"? Det finns distpedaler som heter så. Om man kollar på vad "Turbo Drive" innehåller i min multieffektprocessor, så är det dels en massa flanger och en del dist och kompression plus eq.

Kan man säga att "Turbo Drive" är en egen slags effekt?

nån sorts overdrive?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har kollat in och testat olika pedaler nu - phasereffekt är inget för mig överhuvudtaget kom jag på! Varför då? Jo, jag har redan ett kvarts sekel gammalt Auto-Filter från Ibanez som klarar att få fram exakt de ljuden. Är Auto-Filter och Phaser samma sak??

Det blir ett munspel istället...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Flanger:

Signalen blandas med en fördröjd signal som moduleras i tid vilket skapar ett svepande ljud. Ett chorus fungerar på samma sätt men använder en längre fördröjning och har generellt sett inte någon inställning för feedback i delaykretsen.

Phaser:

Signalen blandas med en signal som gått genom ett allpass-filter där tidsskillnaden moduleras. Filtret släpper igenom alla frekvenser men förskjuter dem olika vid olika frekvenser. När signalen blandas med originalet blir fasfelen därmed olika stora vid olika frekvenser.

Wah-wah:

Ett filter där filterfrekvensen moduleras. I gitarrpedaler styrs frekvensen normalt sett med foten. Undantaget är auto-wah där en envelopföljare justerar frekvensen baserat på ingångsvolymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...