Jump to content
Annons

Microkorg - högtalare?


mandarini

Recommended Posts

Annons
Microkorgen har ej inbyggda högtalare. Du får använda separata för det. Den har stereo ut samt phones out.

Då blev det knepigare...

Nybörjarfråga: Vad för högtalare ska jag ha? Finns det uttag till vanliga datorhögtalare eller ska jag ge mig på någonting annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du ha den till? Det finns inga syntar med inbyggda högtalare, däremot gott om keyboards med sådant. ska du bara ha den och spela och lattja, eller ska du spela in något?

Okej!

Såhär är det: Jag gör ingen musik på professionell nivå, leker mest i Reason.

Så med andra ord leker jag bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, alltså det går ju mer eller mindre att plugga in ett par vanliga datorhögtalare i den om du använder rätt kontakter. Jag har kört en hörlursförstoring vid något tillfälle. Är säkert inte alls bra, men det funkade finemang för mig vid det tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, alltså det går ju mer eller mindre att plugga in ett par vanliga datorhögtalare i den om du använder rätt kontakter. Jag har kört en hörlursförstoring vid något tillfälle. Är säkert inte alls bra, men det funkade finemang för mig vid det tillfället.

Vad ska man satsa på om inte random högtalare?

Någon billigare variant av en förstärkare eller är jag helt ute och cyklar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Jag gör ingen musik på professionell nivå, leker mest i Reason.

Så med andra ord leker jag bara.

Var inte det med samma ord? 😄

Hursomhelst, kan du inte köra in korgen i datorn, sen ut till högtalarna? Så kan du få med Reason på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Jag gör ingen musik på professionell nivå, leker mest i Reason.

Så med andra ord leker jag bara.

Var inte det med samma ord? 😉

Hursomhelst, kan du inte köra in korgen i datorn, sen ut till högtalarna? Så kan du få med Reason på vägen.

Jo det var det, klanka inte ner på oss analfabeter. 🙂

Jo, men finns det midi-uttag på korgen så att jag kan koppla den till datorn? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss klargöra lite här.

MIDI, styrsignaler för att styra syntar eller annan hårdvara. T.ex använda din microkorg som klaviatur till datorn. MIDI har alltså inget direkt med själva ljudet att göra. Om du vill göra detta bör du se till att ha ett ljudkort som har en midiport, eller skaffa en konverteringssladd från joystickporten till midi och sen ladda hem ett par asio drivrutiner för att minska ner din latency(fördröjning). Då kan du använda din microkorg som klaviatur till reason. Däremot skickar inte reason mig veterligen midi ut, så reason kan inte spela din synt (vilket många andra musikprogram idag klarar av).

Stereo, mono eller liknande, har med ljud att göra. Så för att få ljud från din synt så måste du koppla in i någon av dessa kontakter. Sålunda måste du koppla in kontakten i något liknande i datorn. De flesta inbyggda ljudkort har en liten usel line in ingång i datorn, där du kan koppla in en minitelesladd, ser ut som kontakten på en hörlur du vet. Du har 2 alternativ.

Antingen så behåller du ditt gamla ljudkort och köper en L+R -> minitelesladd i närmaste musikaffär. e.jpg

Eller så köper du ett billigt ljudkort (och får både en midiport in till datorn och en vettig ljudingång på samma gång) som du kan koppla in en stereotelesladd till. Då kör du stereo ut från korgen, och in på två ingångar på ljudkortet. Notera dock att reason inte kan spela in ljud, utan det får du göra i något annat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss klargöra lite här.

MIDI, styrsignaler för att styra syntar eller annan hårdvara. T.ex använda din microkorg som klaviatur till datorn. MIDI har alltså inget direkt med själva ljudet att göra. Om du vill göra detta bör du se till att ha ett ljudkort som har en midiport, eller skaffa en konverteringssladd från joystickporten till midi och sen ladda hem ett par asio drivrutiner för att minska ner din latency(fördröjning). Då kan du använda din microkorg som klaviatur till reason. Däremot skickar inte reason mig veterligen midi ut, så reason kan inte spela din synt (vilket många andra musikprogram idag klarar av).

Stereo, mono eller liknande, har med ljud att göra. Så för att få ljud från din synt så måste du koppla in i någon av dessa kontakter. Sålunda måste du koppla in kontakten i något liknande i datorn. De flesta inbyggda ljudkort har en liten usel line in ingång i datorn, där du kan koppla in en minitelesladd, ser ut som kontakten på en hörlur du vet. Du har 2 alternativ.

Antingen så behåller du ditt gamla ljudkort och köper en L+R -> minitelesladd i närmaste musikaffär. e.jpg

Eller så köper du ett billigt ljudkort (och får både en midiport in till datorn och en vettig ljudingång på samma gång) som du kan koppla in en stereotelesladd till. Då kör du stereo ut från korgen, och in på två ingångar på ljudkortet. Notera dock att reason inte kan spela in ljud, utan det får du göra i något annat program.

Okej, nu känns det som jag håller få saker och ting förklarat.

Ljudkortet jag har nu är förmodligen ett sådant där som är integrerat i moderkortet ( vad vet jag?). Så då får jag väl köpa ett ljudkort också, vet du något billigt och bra? 🙂

Du nämnde också att reason inte spelar in ljud, klarar FL studio av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...