Jump to content
Annons

Cykel


Tilly

Recommended Posts

Jag ska köpa mig en Kronancykel. Ni vet en sån där go, underbar gammal militärcykel med ballongdäck!. Jag funderar nu lite.

Jag bor i Falun och jobbar i Borlänge. Från min lägenhet till jobbet är det ca 24 km vilket inte är någon jätte lång sträcka, iallafall inte i mitt tycke. Nu till frågan!

Hur lång tid skulle det ta? Jag har räknat med 1 - 1.5 timmar. Tar det längre tid tror ni?

Med bussen tar det ca 20-25 minuter.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag ska köpa mig en Kronancykel. Ni vet en sån där go, underbar gammal militärcykel med ballongdäck!. Jag funderar nu lite.

Jag bor i Falun och jobbar i Borlänge. Från min lägenhet till jobbet är det ca 24 km vilket inte är någon jätte lång sträcka, iallafall inte i mitt tycke. Nu till frågan!

Hur lång tid skulle det ta? Jag har räknat med 1 - 1.5 timmar. Tar det längre tid tror ni?

Med bussen tar det ca 20-25 minuter.

I somras gjorde jag slag i saken och började cykla till jobbet. Vidrigt först, men skänt sen. Jag har bara 3 km iof 🤪

Men, till saken hör att jag cyklade en timme om dagen på kvällen också, och på slutet orkade jag hålla snittfart på 27 km/h över en timme. 20 km/h är lagom fart, kanske 25 när du är riktigt van, så räkna med ca en timme.

Du missar en timme om dagen på cykling, men då behöver du ju knappast träna mer!

Dessutom slipper du skitvägen mellan falun och b-länge...även om den är bättre nu efter ombyggnad.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har cyklat en del på de där jäkla cyklarna och kan inte för hela min själ förstå varför någon skulle köpa dem. De är rätt tungcyklade. Om du ska cykla långt och vägen är hyffsad, försök skaffa en lite lättare cykel, med de avstånden kommer du få bra med träning ändå.

(Någon har tagit min cykel.... om du råkar känna dig träffad, lämna genast tillbaka den)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade cyckla varje dag till skolan...det är någon kilometer och hade alltid ett högt tempo. Det jobbigaste var att man alltid blev svettig när man kom innanför dörrarna.

Fick ta av mig jackan, mössan, handskarna och sitta ute och svalna innan jag vågade gå in i rumstempererat. Så länge jag cycklade så höll luftströmmarna mig sval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar!

Emulator: Ah den vägen mellan falun - borlänge är ju så jävla tråkigt 😉

Som det är nu så förlorar jag 1.5 timmar varje dag jag jobbar. Jag börjar kl 21 på kvällarna och åker hemifrån kl 19:30, så det blir sak samma.

Är du här ifrån? Jag vet att det finns en cykelväg mellan falun - borlänge men har inte hittat den ännu.

Neko: Anledningen till varför jag ska köpa cykel är just för en Kronancykel 🙂

Dom är så ruskigt sköna att cykla på! Jag cyklade jämt förr, över allt, fast då med mountinbike med 21 växlar. Känner mig lite för "stor" för en mountingbike just nu 188cm lång å 105kg 🙂

Cykla är underbart kul.. Tycker man är så "fri" när man cyklar.. Man kan ta sig överallt 🙂

Sen en annan fråga..

www.kronan.com så kan man välja mellan 2 olika herrmodeller. En utan växlar och en med 3 växlar. 3 växlar gör väl inte så stor skillnad va? Jag har bara erfarenhet utav 21 växlad cykel och man använder ju aldrig växlarna mellan 3 lägen förutom på det stora kugghjulet iof.

Nån som har en kronan kanske?

Känns som tusen frågor 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat Kronan och det är bra byggkvalitet men den väger för mycket vilket inte gör den effektiv (men trevligt med den inbyggda pumpen).

Jag trivs mycket bättre med en modern damcykel i modell retro med ölkorg och såklart utan den förbannade kastreringsstången.

Ett råd är att prova olika modeller och märken, tre växlar kan vara för lite i varierande terräng. Damcykel med fem växlar funkar perfekt.

Jag har ju faktiskt cyklat upp för den förbannade svärdsjöbacken till högskolan i Falun för några år sedan, vilket slit 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa mig en Kronancykel. Ni vet en sån där go, underbar gammal militärcykel med ballongdäck!. Jag funderar nu lite.

Jag bor i Falun och jobbar i Borlänge. Från min lägenhet till jobbet är det ca 24 km vilket inte är någon jätte lång sträcka, iallafall inte i mitt tycke. Nu till frågan!

Hur lång tid skulle det ta? Jag har räknat med 1 - 1.5 timmar. Tar det längre tid tror ni?

Med bussen tar det ca 20-25 minuter.

Hajjar inte vad du ska med sådan cykel till?

Finns 100 X smidigare cyklar på sortergården gratis !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du cykla 5 mil om dagen är det nog inte alls lämpligt att skaffa en kronan. Du kommer INTE kunna cykla 20-30km/h på en sådan, absolut inte om den är enväxlad! I uppförsbackar kommer det gå riktigt trögt, och i nerförsbackar kommer du inte kunna trampa på över huvud taget. Jag skulle rekommendera en mtb som du byter däck på till något mindre mönstrat.

Jag köpte cykel från http://www.cykelnetto.com i våras, dom är billiga och bra. Du är absolut inte för stor för mountainbike, du är bara 8cm längre än mig, och jag vet många som är mycket längre än så. Vikten är inte heller några problem, jag lastade på många kilon på cykeln i somras när jag cyklade 40 mil till västkusten, totalvikten blev gott och väl över 100kg, så dom håller!

edit: se bara till att få rätt ramstorlek för din längd också, vad nu det kan tänkas vara.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice Fidden 😳

Iof så är 5 mil ganska långt. Kanske bör fundera på ett mtb istället då så får jag köpa en kronan vid sida om 😕

jag vill så hemskt gärna ha en kronan *skrattar*

Är det någon idé att köpa en cykel med dämpad bakgaffel? Dämpad framgaffel kommer det nog bli dock 🤪

Hmm jag får kolla upp med min längd å ramstorlek..

Vad har du för tum på ramen Fidden?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice Fidden 😳

Iof så är 5 mil ganska långt. Kanske bör fundera på ett mtb istället då så får jag köpa en kronan vid sida om 😕

jag vill så hemskt gärna ha en kronan *skrattar*

Är det någon idé att köpa en cykel med dämpad bakgaffel? Dämpad framgaffel kommer det nog bli dock 🤪

Hmm jag får kolla upp med min längd å ramstorlek..

Vad har du för tum på ramen Fidden?

Dämpare kommer göra turen lite mjukare, men också lite jobbigare. Att köra dämpat på en asfaltsväg (eller ens grusväg) vinner man nog inte speciellt mycket komfort på, däremot förlorar man en del kraft och energi. Kör man odämpat, går kraften från trampet mer direkt i färdriktningen.

Dessutom är dämpare ännu en sak som kan gå sönder.

Men prova hos din cykelhandlare, jag har inte provat att köra med dämpare någon gång faktiskt, så jag vet inte hur det känns. Men för långdistanscykling är det ett stort NO NO NO! och det var mest därför jag lät bli.

Min ramstorlek är 17", du ska nog ha 19"

(gäller mtb, dom ska vara lite mindre i ramen än standardcyklar)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh okaj..

Får la dra iväg och kika nästa vecka när jag är ledig :rolleyes:

Men en cykel ska det iallafall bli! Skönt att kunna cykla till och från jobbet varje dag..

edit: Tack Fidden och alla andra! 😉

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jagvet inte hur vägarna ser ut, men handlar det om torr landsväg så måste väl en vanlig racer vara mest rätt?

Stötdämpning bak är alltid fel om man inte kör professionell downhill. Knappt vettigt då ens. (Hey! Om nån är mer insatt så protestera!). Det stjäl bara kraft.

Själv kör jag alltid cyklar som kostar 300 spänn. Därför att cyklar alltid blir stulna här i stan, och jag cyklar sällan längre sträckor än de som tar 20 minuter.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...